Annons:
Etikettallmänt
Läst 862 ggr
Yehet121
2016-09-17 02:33

Skriva av mig

Förlåt för ett långt inlägg.

Okej. Jag är en transkille på 19 år som inte har börjat behandling än, vilket typ betyder att jag ser ut som en tjej. Det har alltid gett mig ångest och jag har inte gillat min kropp sedan före puberteten, men på senaste tiden så har det blivit värre. För några timmar sedan så kollade jag på en film (The First Time) och där var det en tjej och en kille som i en scen skedade, och jag började dagdrömma om hur det skulle vara om jag och en potentiell partner skulle göra det. Men när jag är mitt i dagdrömmandet så inser jag att det inte skulle vara ens nära så som det var i filmen. Jag menar det inte som i att det inte skulle vara lika romantiskt eller mysigt eller så, utan jag kan bara inte se mig själv göra det för det blir fel, på grund av hur jag ser ut. (Åh vilken dålig förklaring) Jag är rätt kort (152cm) och det gör att jag får väldigt dåligt självförtroende, det får mig att känna mig så omanlig. 

Sen kommer en scen där dom har sex och såklart så dyker samma tankar som innan upp igen. Senaste gången jag hade ett förhållande och hade sex med någon var innan jag hade kommit ut som trans, och nu så känns det som att jag inte kommer kunna vara intim eller ha sex med någon förrän jag har börjat behandling och ser mer manlig ut. Samtidigt så känner jag mig extremt ensam. Anyways, dom här tankarna, och mer, far runt i mitt huvud och till slut så börjar jag gråta och jag får panik och jag ringer min bästa vän. Nu har jag lugnat ner mig, men tankarna snurrar fortfarande runt i huvudet på mig och det känns som att jag håller på att bli galen.

Hur kan jag få upp mitt självförtroende och känna att jag kan vara intim med en person?

Har ni några tips?

Annons:
Salish
2016-09-17 19:41
#1

Oj… Hmm. Jag känner igen mig i det där, lider med dig, verkligen. Nu har jag ju inget intresse av att ha sex eller så, men jag får ändå liknande känslor. Jag har inte riktigt hittat något sätt att hantera det, men vad som har funkat är att jag hade en väldigt bra partner (vi är endast vänner nu för tiden) som accepterade mig för den jag var och då var det också lättare för mig att acceptera mig själv. Litegrann i alla fall… Sen jag vet inte, det är inte så himla lätt, går bara runt och väntar på att få hormoner men det går så långsamt. Fram tills dess är väl det bästa att bara försöka distrahera sig på annat så gott det går. Okej detta var inte alls hjälpsamt men ändå.

[AnimeV4]
2016-10-19 22:11
#2

Jag tycker att det hjälper att kolla på FtM-YouTubers. Har själv samma problem och det är det säkert många som har. Man känner sig inte lika ensam när man tittar på dem.

Ftmsverige
2016-10-24 14:46
#3

Hej! Jag förstår ditt problem och känner igen mig i det, det är väldigt jobbigt och jag lider med dig! Jag vet inte riktigt vad som skulle kunna funka för dig eftersom att vi alla är olika, men jag tänkte iallafall berätta lite saker som hjälpte mig när jag var i din situation. Någonting som jag blev tipsad att göra i början av min transition var att skapa profiler på olika hemsidor (dejting sidor om det känns intressant) och vara där endast som man. När man fotar så går det alltid att manipulera och lura kameran till att visa en viss sida av en själv. Så mitt tips är att ta en bild där du känner att du ser ganska maskulin ut, och skapa en profil. Det har iallafall hjälpt mig att få upp självförtroendet då den jag pratar med inte känner mig utan endast ser en bild och vet att den pratar med en kille. Jag spelade ofta väldigt blyg när jag pratade med nya människor som var intresserad av mig, jag visade aldrig riktigt min kropp så att det gick att se hur den egentligen såg ut. Däremot så brukade jag kunna ta en selfie där jag höll telefonen med båda händerna, armarna tätt ihop och på så sätt täckte hela min överkropp med armarna utan att "hålla för den" om du förstår hur jag menar. De flesta jag pratade såg mig mest som en teaser (vilket egentligen stämmer ganska bra) men det fick verkligen mitt självförtroende att stiga för de jag pratade med såg mig som kille. Om det är så att du ser ganska feminin ut och att det är någonting du tycker är jobbigt så kan du alltid prova att experimentera med smink också (om du är bekväm med det). Jag köpte en billig mascara som jag målade lite skäggväxt med innan jag fick börja med hormoner, det såg inte så naturligt ut i verkligheten men på bild så kunde det se riktigt övertygande ut. De tips jag gett dig här är mest sådant som för mig byggt upp självförtroendet utan att träffa människor irl. När det kommer till att faktiskt träffa folk så är det ju såklart alltid lite svårare men av egen erfarenhet så kan jag säga att om du lär dig att bli "lite mer kompis" med dig egen kropp och kunna se bra saker med dig själv så kommer det gå lättare att träffa människor irl också. Om du träffar en människa som du tycker om, prova att vara öppen, berätta att du är trans och berätta hur du vill bli bemött. Överraskande många är faktiskt accepterande, de kan vara lika osäker som du för det kanske är första gången som den människan är med en transperson. Oavsett så är kommunikation väldigt viktigt, är det något du önskar att personen gör för dig så kan du säga det och är det någonting som du inte är okej med så säger du det. På samma sätt som det är bra att fråga den personen vad den vill att du ska göra. Jag vet inte om någonting jag sagt är till någon slags hjälp eller om det bara blev massa svammel… Var inte rädd för att vara den du är och var inte rädd för att kunna se bra glimtar i den kropp du för tillfället har, det gör dig inte mindre av en man!

Skogsmongot
2017-01-03 21:06
#4

Jag är också ftm och väntar just nu på ett första möte med Alingsås-teamet. Så jag känner igen mig i mycket av det du beskriver. 

Ibland så triggas min dysfori och ångest superlätt och ibland är jag tom. "immun" mot kommentarer om mina bröst eller min femininitet. Så har börjat hitta sätt att fungera på och klurar på fler tillfälliga lösningar.

Det som har hjälp mig när jag mått piss är: 
¤ Kolla på ftm youtubers/kanaler, då känns det inte lika ensamt och hopplöst tycker jag. Min favorit just nu är Uppercasechase1
¤ Försök att vara öppen när du känner att du orkar/om det passar. Det kan räcka med nåt litet som ex. "Jag trivs bättre i byxor". Jag upplever en rush av "frihet" och försöker ta vara på all positiv respons = ego-mat 😃
¤ Prova en packer och/eller en binder! (om du inte redan har gjort det) Trodde själv att det inte var nåt för mig, men det känns mycket bättre med än utan nu. (Finns att beställa från svenska hemsidor)
¤ Hitta ett sätt att fungera med och tänka om din kropp. (Du behöver inte älska den, bara funka med den)  Det är skitsvårt, men nästan nödvändigt då det antagligen kommer att ta lite tid tills den ser ut som du vill. Jag tänker att min kropp inte alltid kommer se ut som den gör nu. Och att jag tillåter mig att uttrycka/vara mig själv, trots att jag min kropp inte stämmer överens med insidan än (det gör att jag inte känner mig kvävd av osanning)

Stora styrkekramar till dig! ❤️ Du är inte ensam.

[foxna]
2017-01-14 23:20
#5

Ursäkta mig,skrev på fel inlägg.

Yehet121
2017-01-15 23:39
#6

Update! Jag har hittat två grejer som hjälper mig lite, vilket är jätteskönt.

1. Musik. Så fort jag känner att jag behöver så tar jag på mig hörlurar och lyssnar på min favoritmusik på hög volym för att komma bort från verkligheten en liten stund.

2. Träning. Jag har börjat träna, både för att gå ner i vikt då jag är överviktig, och för att bygga muskler. Mina biceps har jag sett mest skillnad på och jag älskar det!

3. Skriva. Det kan vara allt från fanfiction till personliga brev till någon jag ser upp till. Dessa personer är oftast trans youtubers.

Dessutom så ska jag nu på kommande torsdag åka till Uppsala för mitt andra utredningsmöte, jag är både nervös och taggad. Mest nervös men det blir jag alltid på möten med folk jag inte känner.

#4 Åh Chase är ju fantastisk! Jag kollar på väldigt många och kan inte välja någon favorit. 

Packer och binder har jag kollat på och jag sparar till en binder!

Annons:
[AnimeV4]
2017-01-16 01:57
#7

Vad roligt att det går bättre för dig! Jag gillar också Chase. Har många bra videor. Särskilt trans enough är stärkande!👍

Salish
2017-01-19 16:43
#8

trans enough är så bra!!! jag är till och med med i den videon, lite läskigt…

Upp till toppen
Annons: