Annons:
Etikettallmänt
Läst 2572 ggr
Klarade
1/5/11, 12:57 AM

Är homosexualitet en psykisk sjukdom

Jag blev fosterhemsplacerad som 4-åring pga att min mamma blev av med vårdnaden om mej. Anledningen var att hon inte hade ett yrke och att hon aldrig kommer att gifta om sig, Året var 1965, de första åren minns jag inte, men sen kommer jag ihåg besöken på PUB, hur jag fick leka i sandlådan. När jag gick i årskurs 6, var jag ihop med en kille som undra vad jag skulle göra på sjukhuset, för på den tiden var man inte borta från skolan utan anledning och att besöaka sjukhuset gjorde man inte om man inte var sjuk.

Jag minna hans namn, han undra vad jag gjorde där på barnpsyk, han prata lite med mig och sa att alllt var bra.

Jag är nästa säker på att hans namn var Janols, förnamnet minns jag inte.

Efter att besökt Janols behövde jag inte besöka barnpsyk igen.

Nu efteråt vet jag varför jag blev kollad på barnpsyk, de skulle kolla om jag också var lesbisk som min mamma.

För homosexualitet var en sjukdom fram till, 80-talet nästan. Jag är och mina syskon är en historia bakom nutidens någorlunda accepterande av homosexualitet, men vem bryr sig om oss.

Annons:
raphanus
1/5/11, 10:55 AM
#1

Vad bra att du berättar din historia! Det här är ett solklart exempel på vad det kunde innebära att vara homosexuell i forntidens Sverige.

(Jag skriver forntiden för att understryka hur skröpligt jag tycker det hela låter, fast det inte var så länge sedan i tid i ditt fall.)

Homosexualitet var kriminellt i Sverige fram till 1944 och räknades som en psykisk sjukdom i samma land fram till 1979. 1944 är bara en generation bort från mig. Idag kan man juridiskt sett leva ett väldigt drägligt liv som homosexuell i Sverige, men tiden går fort och det är lätt att glömma hur det var för inte alls länge sedan i samma land. Så, tack Klarade än en gång för att du berättar!

Upp till toppen
Annons: