Annons:
Etikettfunderingar-hbtq-status
Läst 5083 ggr
Cicorel
11/3/10, 12:11 AM

Sexualiet=identitet?

Hej

Hur många av er har någonsin definerat er själva utifrån er sexuella identitet?

Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera det, men jag har inte tänkt tex Flata, kvinna, cicorel osv.

Jag har känt mig definerad av andra, att jag i första hand är min läggning och sedan kommer det andra som gör människan jag är (om jag har tur)

Vad säger ni?

Annons:
MyTwiggs
11/3/10, 9:11 AM
#1

Jag förstår hur du tänker… Jag har nog inte känt så själv… eller kanske… Jag tror inte att andra människor ser mig som flata i första hand och människa i andra hand, men jag kan faktiskt ibland tänka så om andra… Det blir liksom så per automatik. Jag vet inte om det är nåt större fel med det om personen i fråga nu verkligen lever ut sin läggning till max. Jag vill inte vara fördomsfull, men jag är det i alla fall vare sig jag vill det eller ej, och jag lägger absolut INGA värderingar i det. En flata som verkligen har flat-kläder (sorry) och det bara lyser flata om henne får lätt den platsen i mitt medvetande som flata i första hand, men det är inget negativt med det.. Jag gillar ju flator Kyss Hoppas att jag inte förtjänar hängning för min fördomsfullhet men den som förnekar att det finns flator (eller bögar för den delen) vars identitet bara utstrålar gay, den har en helt annan syn än mig.

Själv tror jag inte att jag är den självklara flatan i andras ögon även om jag ibland skulle önska att min läggning syntes bättre på mig av praktiska skäl Flört 

KyssKyssKyss

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Cicorel
11/3/10, 10:51 PM
#2

Jag vet inte om det är problem som jag har i mig själv för det är så mycket som snurrar kring sexualitet - ibland förutsätter man så förtvivlat mycket och jag var nyfiken på hur andra resonerar :)

Siimon
11/3/10, 11:50 PM
#3

Faktiskt inte. Jag ser mig själv som en människa och inte som en bög.

Om någon kommer fram till mig och frågar om jag är bög eller tänder på killar så höjer jag bara på ögonbrynen. Det har väl inte andra att göra med? Jag vill bli sedd som en person och inte som en "homosexuell"

Cicorel
11/5/10, 2:19 PM
#4

förstår vad du menar!

EmmaWq
11/9/10, 6:23 PM
#5

Jag identifierar ju inte mig själv som flata i första hand, även om sexualiteten är en så pass stor del av människan. Men kan tänka mig att många, och framför allt personer som inte står utanför normen, har en tendens att göra det. Känner mig därför inte så bekväm med att "flasha" med min sexualitet då jag inte bara vill ses som "flatan", istället för Emma som råkar vara flata. Jag menar, för det allra mesta påverkar ju inte det min personlighet på något sätt. Jag skulle ju vara samma Emma oavsett läggning. Tror dock att det är svårt för många att förstå….

lacoste95
1/7/11, 2:03 AM
#6

putt

Annons:
Bunn
1/7/11, 3:34 PM
#7

Ett exempel:

Emma är bjuden på fest hos sina vänner och tar med sig sin, för övriga deltagare okände vän, Magnus. När Emma och Magnus kommer till festen så presenterar Emma Magnus för sina vänner och säger:
- Det här är Magnus, han är bög.

Jag har alltid undrat; Varför säger folk så? Jag menar hur ofta hör man någon säga: Det här är Emma, hon är hetro?

MyTwiggs
1/9/11, 8:26 PM
#8

Hmmm… intressant, men jag vet inte om jag har varit med om det… Sager folk sa?

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Bunn
1/9/11, 9:51 PM
#9

#8 Om ditt inlägg var riktat till mig så är svaret, ja.
Jag har hört folk säga så ett flertal gånger.

goodbyehiitler
1/12/11, 6:23 AM
#10

#7 ja har ett flertal vänner som faktiskt presenterat mig så men ja kan även göra det själv ibland att presentera mig så… hört folk som snackat om mig o då går ja fram o presenterar mig "hej ja heter henrik ja är bög" för att sätta de i en pinsam situation (om de då snackat om det)

ja kan även säga att jag älskar "mina flator" vilket ja ofta gör, inte för att de inte ses som människor av mig (isf skulle ja inte va det sj heller ju^^) utan för de som umgås o festar tsm är alltid jag o ett flatgäng^^

så ja personligen ser det inte som något negativt eller så, men beror nog mkt på vem det är o hur de säger det tror jag.

Silvestris
6/10/11, 7:31 PM
#11

Har aldrig definierat varken mig själv eller någon annan efter sexualitet. Det är ju rätt ointressant sålänge jag inte har tänkt försöka mig på att få lite kel.Flört

Ska jag definiera mig själv så är det en mängd andra saker som kommer listas före.

InaIna78
6/22/11, 8:32 PM
#12

Jag håller med, ska jag presentera mig så är det ungefär tusen saker som kommer före och är mer mig än just min läggning. Dessutom har jag inga av de stereotypa lesbiska egenskaperna, som många anser är "homo". Faktum är att när det kommer fram att jag är lesbisk så ifrågasätter i princip alla det, för jag ser inte lesbisk ut osv.

Och det är ju helt sjukt ju. För vad sjutton spelar min läggning för roll? Herregud, jag blir verkligen trött på det där. Dessutom umgås jag i princip bara med heterosexuella, av den enkla anledningen att det är spna människor jag fallit för som vänner, alla mina närmsta vänner har alltid varit hetero. Vet inte varför, känns som om jag är mer lik dem, har mer gemensamt. Så det där med läggning har inte ett dugg med en s personlighet att göra. Inte ett dugg!

torpetskaniner
6/23/11, 10:57 AM
#13

Håller med dig InaIna! Jag ser inte ett dugg "lesbisk" ut och därför kommer det väl som en chock för många när det väl kommer ut. Jag förstår inte, vad finns det egentligen att bli chockad över?!

Som för ett par veckor sedan, när jag kom ut med det på facebook efter att ha avslutat mitt förjävliga 9;onde år i skolan.
Först säger killen som har misstänkt att jag är det hela året att det INTE finns några homofober i den skolan. Tro mig, det kryllade. Och han vet att jag syftade på honom, han vill bara inte erkänna det själv. Dessutom är han säkert nån form av ny-nazist. Riktigt jävla äcklig.

Haha, och SEN börjar killar (det är bara killar som ifrågasatt min läggning, konstigt nog..) som jag aldrig sagt ett ord till, men som går i min skola, att lägga sig i! Frågar om jag är bi eller homo. Svarar då homo. Då säger han "men du är ju galen i Robert Pattinson?"

Blir då riktigt jävla förbannad, som att han försöker förneka min sexuella läggning?! Det vet ju jag bäst!? Man kan ju gilla kändisar utan att vara kära i dem? För att vara kär i en kändis är inte samma sak som att vara kär "på riktigt". Haha, och dessutom var det där för över 3 år sedan.

Jag blir så förbannad när folk ska lägga sig i så här.. Och speciellt när man blir kränkt för sin läggning. Anmälde det till skolan men de gjorde inte mycket.


Annons:
Bim
6/24/11, 4:25 PM
#14

Min syster sa en sak typ förra veckan som jag kan ta upp som ett exempel. Hon sa: Moa, jag såg en film igår och det var en tjej som var jättelik dig, för hon var lesbisk!

Alla mina kompisar säger såna saker hela tiden dom med, fast jag vet ju att de inte menar nåt illa och jag tar ju inte illa upp, men det är lite sjukt att det ska vara en sån stor sak.

Jaiva
7/8/11, 3:17 PM
#15

"Alla mina kompisar säger såna saker hela tiden dom med, fast jag vet ju att de inte menar nåt illa och jag tar ju inte illa upp, men det är lite sjukt att det ska vara en sån stor sak."

Uppenbarligen är det stort för dig iaf. Nu vet jag ju inte fur ofta det händer. Men om någon sitter och kollar på en film om brandmän kan ju en person som jobbar som brandman räkna med en del skämt eller referenser till hans arbete under filmen osv.

Att vara gay, brandman eller fotbollshuligan har vissa samhällsmarkörer som gör att man placerar varandra i fack. Lättare att organisera.

För en person är X gay för en annan är samma person brandman, markörsmässigt. Vilket är ovanligt eller drar uppmärksamhet till sig mest beror nog på bakgrund.

Man behöver stereotyper* för att relatera till något, inte alltid negativt.

*T.ex. sitter du som gay på ett HBT-forum och chattar.

;-)

Upp till toppen
Annons: