Annons:
Etikettdiskriminering
Läst 2266 ggr
zazzmi
9/8/10, 9:02 PM

bättre läran om hbt i skolorna!

Jag går i 8:an och är Bisexuell. Och på min skola hör jag flera gånger varje dag någon skrika "jävla bög" eller liknande. och jag säger till folk varje dag att bög inte är ett skällsord utan en sexuell läggning, och det har ju faktiskt funkat på väldigt många, men jag orkar inte vara "polis" på skolan som skäller ut folk för vad de säger hela tiden. Men det finns ju ingen som lär dem vad det handlar om! Och det är inte mitt ansvar. och jag har tänkt på att vad jag vet så finns det inget parti i riksdagen som har tankar om att man ska lära skolelever om sexuell läggning. sjukt dåligt. Och jag blir ju verkligen påverkad av det med tanke på att ingen annan bryr sig om de hör  "jävla bög" i korridoren.

Annons:
iWontBite
9/8/10, 11:09 PM
#1

Håller med dig.
Det förekommer oftast föreläsningar om HBT i högstadiet och uppåt, men det är alldeles för sent. Redan i mellanstadiet och lågstadiet borde barnen, inte undervisas om som om det handlade om en annan art, men få höra att Homosexualitet som en helt naturlig och vanlig grej. Det är i den åldern man utvecklar många uppfattningar om världen. I högstadiet har man problem nog med sig själv för att orka skaffa sig en åsikt om något som det redan finns så starka åsikter om, det är lätt att använda varje normöverstigning för att klanka ner på någon.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

radera
10/7/10, 10:06 PM
#2

precis, det borde vinnas med som en helt naturlig och vanlig grej redan från början.

elyse
10/14/10, 12:03 AM
#3

Jag tror inte att folk i allmänhet tänker på vad det faktiskt står för utan använder det som vilket skällsord som helst. Det är ju inte alltid det fälls i anslutning till något som kan uppfattas som queer eller så. Ingen ursäkt, men så har det tyvärr blivit. Dock kan jag tycka att man är väldigt hård mot andra, verbalt, numera. Ja, jag är ju själv inte supergammal - 26 - men håller på att ramla av sätet på bussen då och då när man hör hur 14-15-åringar talar.

Igelkotte
11/19/11, 11:28 AM
#4

Jag håller med, mer information både till ungdomar men också till yngre barn. Tycker det borde vara en självklarhet redan från förskolan, att lära barnen vad det är och att det är lika naturligt som heterosexualitet. Göra det självklart och enkelt så att barnen växer upp med det… och kan acceptera det även fast de kanske inte själva känner någon homosexuell.

Okunskap och rädsla är oftast orsakerna till hat och diskriminering.

[FruStein]
11/19/11, 6:52 PM
#5

Ser att detta är en gammal tråd, men vill tipsa om att RFSL gärna föreläser ute på skolor, t.ex. i samband med samhällskunskap, för att ge en bättre information kring vad det innebär att vara HBT.

Upp till toppen
Annons: