Annons:
Etikettkomma-ut-historier
Läst 4051 ggr
[puppetpatte]
2010-05-14 21:43

Vågar alla komma ut?

Hej ! jag är en kille på bara 15 år.

Jag bor i Uddevalla och är Bisexuell.

Jag bor med min mamma&pappa.

Jag har nu insett att jag är Bisexuell men vill inte erkänna det igentligen. det är så att jag är kristen. och enligt mig är kristen+bisexuell = ERROR.

alla mina kompisar som vet om det säger att Gud älskar en ändå, men dom vet ju ingenting om kristendommen eller att leva som en kristen. jag har ångest och panik. ibland vet jag inte vad jag ska ta mig till . ett tag var det så illa att jag försökte ta livet av mig. och jag skar mig i handlederna och testade knark och drack alkohol.  men jag märkte att inget av det hjälpte för att jag skulle må bättre. finns det nån som mår lika dåligt som jag? jag vill ha svar. kan man värkligen leva som Bisexuell och vara kristen. och vad kommer alla i kyrkan säga? snälla svara mig ! // patrik.

Annons:
Punkten
2010-05-15 15:48
#1

Jag är en Bisexuell tjej som i stunden läser religion på högskolan. Jag är själv asatroende, men letar alltid fram vad de olika religiösa böckerna säger om just hbt. Detta står i Bibeln:

3Mose 20:13: Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De ska straffas med döden, skulden för deras död är deras egen.

Bibeln är väldigt motsägelsefull. Den har berättelser där samkönat samlag äger rum. Här säger dessutom Gud till Mose att en homosexuell man skall dömas till döden, samtidigt som en annan del säger att alla synder kan förlåtas, så sent som när man står inför Gud. Det finns bara en synd som man måste be om förlåtelse för under livet, och redan då är det svårt, och det är brottet mot det första budordet "Du skall inga andra gudar hava jämte mig".

Så vad kristendomen egentligen säger ang homosexualitet är svårt att sätta punkt på. Bibeln säger nej (och ibland kanske), kyrkan har börjat säga ja… I Sverige stöttar man nu samkönat äktenskap och i Evangelical Lutheran Church in America har man öppnat för homosexuella präster. Evangelister än annars de som har Bibeln som ett fundament. Det som står i Bibeln/Evangelierna är Gud ord och de regler de ska följa. Så det är upp till var och en att avgöra vlken del av kristendomen man vill följa.

Hoppas att du får ut lite av hela det här inlägget, även om jag inte har kommit med ett svar på hur du ska lösa din situation :) Jag lever inte under en sådan press, då asatron inte har dessa regler, men har ändå inte kommit ut inför mina föräldrar :)

Maria
2010-05-15 17:00
#2

Det finns Kristna HBT. Det finn t.om en Kristen organisation för detta. Jag är medlem där.Glad

EKHO

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Punkten
2010-05-15 18:25
#3

Ja, självklart finns det många kristna hbt, det är synd att många av dem inte vågar komma ut på religionen, så ska det absolut inte vara! Skönt att se att det finns organisationer som tar kärlek framför skrifter:)

raphanus
2010-05-18 13:51
#4

#0 - En del av sina egenskaper väljer man själv, och andra väljer man inte. Du väljer inte att bli Bisexuell. Det är en egenskap som du har fått dig tilldelad, och som du vackert måste acceptera. Men du väljer själv om du vill vara kristen. Om detta att vara kristen för dig innebär att ständigt känna dig jagad av sådana som säger sig hata dig för den du är, så ska du veta att du inte måste gå igenom det. Du kan och får vända dem ryggen. Du kan och får säga nej tack till att bli respektlöst behandlad.

Tycker du att det är rätt att en egenskap som du själv kan bestämma över ska få ge dig skuldkänslor för en egenskap som du inte kan göra något åt? Är inte det lite som att du låter en stark sparka på en försvarslös?

Sedan vet jag att det finns många olika tolkningar av kristendom, och att en del som bekänner sig som kristna också tycker att det inte är fel att vara Bisexuell. Men, om du känner dig ovälkommen i din församling som den du är, ska du veta att det alltid finns andra alternativ.

Du är femton år. Du kanske har sextiofem år kvar att leva. Du hinner byta väg många gånger under de åren. Världen är stor och det finns många övertygelser att ty sig till. Kanske du så småningom hittar något bättre att ty dig till än en doktrin som säger att du är en dålig människa och tvingar in dig i ett beteende där du bedövar dig med alkohol och knark. Du förtjänar ett bättre liv, och det finns kanske närmare än du tror.

Waka
2010-07-05 19:25
#5

#0
jag är 17 år, hela min släkt är kristen, jag är kristen.
jag är homosexuell men min mor och far tror att jag Bisexuell eftersom att jag kom ut som Bisexuell när jag var 13.
det är svårt att komma ut om man kommer från en kristen släkt.
det finns en på min kyrka som vet att jag är homosexuell.

såhär ser jag (och hon) det:
Gud skapade dig till den du är, han vet hela din framtid och vet och visste att du skulle gilla personer av samma kön, men han älskar dig oavsett det, han har en mening med ditt liv och hans kärlek är villkorslös.
Många i kyrkan kommer säkert tycka att det är fel och så, men DU ska aldrig göra något som känns fel för dig, du kan inte vara någon du inte är.

vet inte hur jag ska formulera orden idag, är helt.. borta.

ta det gradvis, börja med att komma ut till den av dina föräldrar du litar mest på.
ta det lungt och sakta, det löser sig alltid.

gör inte som jag och ställ dig och skrik på din mor att hon inte alls vet allt om dig för hon inte vet att du gillar tjejer(i mitt fall) och smäll inte sönder dörren till ditt rum.

// Lydia.

Take it or leave it!

Ljaede @ bilddagboken
http://ljaede.tumblr.com/
http://bangbangbang.blogg.se

Huldan
2010-07-07 20:29
#6

Jag är själv inte kristen, men min farfar är präst, och jag vet att han tycker homosexuallitet är helt okej.

Jag tror att, om det finns en gud, har han ju skapat dig som Bisexuell. Det är inget du har valt, och har han skapat dig så, acceoterar han dig så.

Annons:
BraveandCrazy
2010-07-22 14:57
#7

Jo jag är på väg ut, Ska bli skönt.
Kommer dock ut som Bisexuell för att skona mina föräldrar (gamla) 
Vet att jag egentligen borde komma ut som lesbisk men vad spelar egentligen titeln för roll?
Sedan känner jag att bi nog är mera riktigt, då jag har varit tillsammans med killar förut.
Även om jag inte kan tänka mig en "sådan" igen så har jag ju ändå min historia med pojkar.
Hur titulerar ni er, ni som testat båda sorterna ;)

Medarbetare på HBT ifokus

raphanus
2010-07-22 23:45
#8

Jag titulerar mig som bi. En del tror att det är ett slags "täckmantel", och det får de väl tro, om de vill. Jag kom ut för min mor som bi … 2003 kanske (minns inte riktigt). Sen flyttade jag till Stockholm med adresserna till stans alla gayklubbar inskrivna i kalendern. Två månader efter att jag flyttat, kunde jag dock ringa till mor i Norrland och säga: "Tja! Jag har träffat en kvinna!"

Upp till toppen
Annons: