Annons:
Etiketthbtq-i-media
Läst 1975 ggr
ChristineL
12/2/09, 10:14 AM

Upprörd!

Hej!

Jag har inte skrivit här inne förrut, men det betyder inte att jag inte stöder HBT-personers rättigheter. Sedan länge har det varit förbjuder för homosexuella män att lämna blod, men nu får dom göra det. Om de inte har haft sex på ett år! Jag är jätteupprörd, det är ju fortfarande diskriminering!

Artikel

Annons:
MyTwiggs
12/27/09, 9:54 AM
#1

Jo…. Jet är ett av alla exempel på skrattretande buggar i regelverket Flört

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Maria
12/28/09, 1:12 PM
#2

Det är faktiskt riktigt illa och verkligen diskriminerande och dessutom så tyder det ju på en stor okunskapSkrikandes.

Hur man sedan ska kunna kontrollera detta är för mig en gåta. Att sätta upp regler som ändå inte går att följa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Saga85
12/29/09, 6:21 PM
#3

Så homosexuella män får ge blod om de inte är sexuellt aktiva/i ett förhållande. Låter lite som vissa kristna "Det är inte homosexualitet som är fel, utan den homosexuella handlingen (sex)".

För andra gäller det ju tre månaders karenstid när man haft en ny sexpartner.

Lenore
12/30/09, 12:18 PM
#4

Jag har skrivit och frågat om hur dom resonerar och fick svaret att människor i den kategorin procentuellt löper större risk för att ha HIV och därför utesluter man den gruppen för att inte riskera att få smittat blod.

Jag kan väl förstå tanken på sätt och vis men så länge man har en säker karenstid efter en ny sexpartner borde det inte vara något problem och samma regler bör gälla oavsett vilken grupp man än tillhör.

Saga85
12/30/09, 4:44 PM
#5

Risken ligger mer i analsex än just sex män emellan. Vad jag hört har man tunnare hud där/är känsligare och tyvärr finns det säkert folk som inte är lika noga att skydda sig "eftersom de ändå inte blir på smällen".

elyse
1/10/10, 12:00 AM
#6

I så fall tycker inte jag att singelkillar som regelbundet reser till Asien borde få ge blod heller. Det är väl också en riskgrupp.

Annons:
raphanus
1/10/10, 10:53 AM
#7

#6 - Det får de nog inte heller. Vid varje lämningstillfälle måste varje blodgivare bland annat redogöra för vilka resor h*n har företagit sedan senaste lämningen. Har man varit t.ex. i länder där risk för malariasmitta el. likn. är stor, får man inte lämna blod, hur hetero man än är.

Saga85
1/10/10, 6:36 PM
#8

Man får lämna blod även om man varit i ett malariaområde, men då måste man vänta i ett halvår. Har man varit i övriga tropiska länder måste man vänta en månad.

raphanus
1/10/10, 8:05 PM
#9

#8 - Precis, men jag menade, apropå inlägg #6, att singelkillar som regelbundet reser till Asien nog inte får ge blod hur som helst. Sköterskan blev lite betänksam en gång när jag hade varit i Turkiet, så jag fick peka ut på en karta var i landet jag hade varit.

elyse
1/10/10, 8:33 PM
#10

#7 Aha. Det har det varit väldigt tyst om.

Upp till toppen
Annons: