Annons:
Etikettreligion-och-hbtq
Läst 3148 ggr
tokage
2009-10-23 01:34

Nu får vi säga 'Ja' i kyrkan!

Tog rubriken från aftonbladet, hehe :)

Antar att ni redan har hört, men det tål att sägas igen, att homosexuella får gifta sig i kyrkan från och med den 1'a november :).

Nu är det inte särskilt aktuellt med mig, även fast jag älskar min flickvän väldigt mycket, hehe :). Men det är ju väldigt skönt att höra att samhället blir mer och mer jämställt :)

Annons:
raphanus
2009-10-23 11:23
#1

Det är märkligt att många tycker att det är konstigt och står i strid mot den ursprungliga tron att viga homosexuella par. Det är mycket som tillämpas idag som kan hävdas stå i strid mot den ursprungliga tron, men som ändå tillämpas utan att det rynkas på näsor.

För inte så länge sedan var det otänkbart att gifta sig över ståndsgränserna, eller rasgränserna. Märkligt att dessa den ursprungliga trons mest ivriga väktare ytterst sällan opponerar sig i sådana fall nu för tiden. Ska man ta deras protester mot vigande av personer av samma kön på allvar, eller kommer de att lugna ner sig med tiden även när det gäller detta, tro?

camecat
2009-10-24 21:57
#2

Ytterligare ett steg i rätt riktning.

Vi får hoppas att de lugnar ner sig. Kommer säkert vara samma sak där.. Ytterligare en ny generation in i kyrkansvärd så är det nog inte så många som tycker det är konstigt där heller. Förhoppningsvis går dom då efter att "du ska älska din nästa så som du älskar dig själv" osv, ovillkorligt, som det ska vara.

svartgronabrigaden
2009-10-26 10:24
#3

Hemskt. Varför ska SK tvingas till detta, när dess grundtankar går emot?

Ser hellre att all vigsel får endast förättas av respektive Länstyrelse - mer demokratiskt och rättsäkert.

raphanus
2009-10-26 11:19
#4

#3 - Det finns ju ingenting som säger att SK:s grundtankar inte kan omformuleras. Ingenting i världen är statiskt, och ingenting i världen bör ens sträva efter att vara statiskt. Allt flyter, och allt utvecklas. Det finns ändå väldigt många kyrkor kvar i världen som inte vill viga homosexuella, så de medlemmar som tycker att det är en tungt vägande fråga, kan ju bara byta kyrka. De grundtankar SK hade om äktenskapet innan homovigslar godkändes var ändå inte samma grundtankar som SK hade t.ex. 1995. Eller 1959. Och så vidare.

Dessutom antar jag att SK:s enskilda församlingar har viss enskild frihet också. Mitt ex tjänstgjorde för så sent som fyra år sen i en församling där prästen konsekvent vägrade att viga dem som en gång skilt sig - heteron likaväl som homon - men jag tror inte att det är en allmän uppfattning i SK i stort att man inte ska gifta sig igen om man en gång har skilt sig.

svartgronabrigaden
2009-10-26 11:28
#5

Om religions hörnstenar ändras, så är det inte längre samma religion.

raphanus
2009-10-26 16:58
#6

#5 - Alldeles riktigt. Kristendomen är inte idag vad den var igår. Fullt naturligt och följdriktigt.

Annons:
svartgronabrigaden
2009-10-26 17:58
#7

Då är det inte längre en kristen tro.

raphanus
2009-10-26 22:41
#8

#7 - Vad exakt är det som gör den kristna tron kristen? Eller när slutade den kristna tron enligt dig att vara en kristen tro? Var det när de kristna delade in sig i katoliker och protestanter? Eller när katolikerna delade in sig i kalvinister och förtappade? Eller var det till exempel när man prästvigde den första kvinnan? Kvinnliga präster var ju inte heller med i "ursprungstanken", om man får tro vissa högröstade företrädare för den kristna rörelsen?

Sukram
2009-10-26 23:34
#9

#3 hur menar du att kyrkan har tvingats till något??? Det var ju kyrkomötet självt som tog beslutet i demokratisk ordning och de som sitter som ledamöter i kyrkomötet har ju de som är medlemmar själva röstat fram i kyrkovalet nu i år.

IdaT
2009-10-30 14:29
#10

#3 Förr i tiden var det även otänkbart att skilja sig men tillåtet att slå sin hustru om käppen inte hade större omkrest än mannens finger, samt att man i skolan agade barnen, men det innebär väl inte att det var bra eller rätt bara för att det var så? Förändringar sker, och tur är väl det, för allt var inte bättre förr, även om det finns saker som var det.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

svartgronabrigaden
2009-10-30 19:50
#11

Varför ändra religion om folk tycker olika? Borde de inte inse religionen är skit?

IdaT
2009-10-30 20:02
#12

#11 Hur kan något som ger människor glädje vara skit? Visst, saker som görs i regilionens namn borde absolut inte ske, så som krig och liknande, men det är inte religionens fel, och inte heller vad religionen står för, det är människans. Religionen ger en mening med livet för ett oräkneligt antal människor.
Vårat samhälle och sätt att tänka förändras, varför kan inte religionen göra det? Även om inte Sverige ser ut som det gjorde förr så är det ändå samma land, det finns på samma jord som det fanns på då det bildades.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

raphanus
2009-10-30 20:49
#13

Man sätter aldrig ner foten i samma flod två gånger. Allt flyter. Så är det med människans relation till Gud också.

Annons:
Maria
2009-11-05 22:19
#14

#7 Nu är det ju inte alla Kristna som tolkar Bibeln med att homosexualitet är synd.

Då har du antingen förutfattade meningar eller stor okunskap…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[TrevorS]
2009-11-12 14:35
#15

Jag är inte så förtjust i religion däremot tillhör jag en som jag trivs bra med, vi har ingen gud och går mycket på vad vi själva tycker känns rätt.

Jag har dröm att gifta mig i ett utomhuskapell men vill även gifta mig genom att man byter gåva (istället för ring) eller planterar ett träd och tar hand om det tillsammans då visar man att kan man sköta ett träd kan man leva tillsammans. =)

Upp till toppen
Annons: