Annons:
Etikettfunderingar-hbtq-status
Läst 1145 ggr
Tussebus
2009-09-01 19:08

Äldreboende för HBT-presoner

Stockholms stad håller just nu på att undersöka om det finns tillräckligt med seniorer som är intresserade av ett äldreboende med hbt-inriktning. Om det är så att det byggs ett dylikt, skulle Sverige bli först i Europa med detta Glad

Om det vore aktuellt för din del, skulle du då välja ett sådant boende?

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Annons:
IdaT
2009-09-01 19:49
#1

Om det bara har med läggningen att göra, alltså att man måste vara HBT för att bo där är det kört för mig, röstade därför nej. Men även om jag var HBT skulle jag nog inte vilja bo på det hemmet, varför särbehandlas?
Jag förstår inte vad HBT har med seniorboende att göra, servicen borde vara densamma oavsett läggning. Känns för mig som att det mest är ännu ett sätt att skapa en klyfta.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

hus-musen
2009-09-02 14:13
#2

Jag håller med ovan talare, förstår inte varför et HBT-boende ens är på funderingslistan. Det leder ju bara till särbehandling.

Qui dormit, non peccat

 


raphanus
2009-09-02 22:06
#3

Frågan diskuterades i senaste numret av Kom Ut och är väl inte helt oberättigad. Det optimala vore kanske om personalen på alla äldreboenden hade hbt-kompetens, men jag tror ändå att en del skulle kunna känna sig särskilt trygga på ett speciellt hbt-boende. Som boende på ett äldreboende är man redan så i händerna på andra människor, att det kan kännas tryggt att i sitt redan sårbara tillstånd slippa brottas mot fördomar och i stället kunna unna sig en tillvaro bland människor som precis förstår hur man känner. Det handlar inte om särbehandling eller segregering, utan om trygghet och livskvalitet.

IdaT
2009-09-02 22:29
#4

#3 Med dom argumenten skulle jag kanske kunna tänka mig ett sådant boende, men samtigit är jag nog fortfarande mer mot "nej" sidan. Förklara gärna "Det optimala vore kanske om personalen på alla äldreboenden hade hbt-kompetens" lite mer ingående, förstår nämligen inte helt vad du menar med den meningen.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

raphanus
2009-09-03 09:20
#5

Med den meningen menar jag att det vore ett alternativ till att ha särskilda hbt-hem. Att personalen har hbt-kompetens på ett hbt-hem är naturligtvis självskrivet, men om personalen på alla boenden hade hbt-kompetens, vore förstås särskilda hbt-hem onödiga.

IdaT
2009-09-03 13:49
#6

#5 Fast jag förstår fortfarande inte vad du menar med HBT-kompetens, det var nog mest det som jag ville ha förklarat. Flört

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Annons:
raphanus
2009-09-03 16:00
#7

Okej, förlåt, det gick lite snabbt där.

Min mor har arbetat inom äldrevården sedan 1986 och har sett mångahanda kollegor och chefer passera genom åren. Hon kan intyga att intagningskraven på de anställda generellt är rätt låga, och de överordnade verkar inte veta så mycket om de gamlas faktiska behov. En del av mammas arbetskamrater har till exempel visat tydliga tecken på klart rasistiska åsikter, men har ändå fått jobba kvar. Naturligtvis finns det undantag, men tyvärr verkar det som om förhållandena generellt är ganska dåliga på Sveriges äldreboenden idag.

I dag är det tyvärr så, att resurserna i äldrevården är snedfördelade, och personalen är ofta strängt hierarkiskt uppbyggd. Min mor har gett talrika exempel på hur hon som vårdbiträde blivit sedd ner på av undersköterskor till exempel, samtidigt som hon själv ofta förväntats göra undersköterskornas jobb, som hon egentligen inte har behörighet att utföra. Att kräva att en arbetsstyrka, som idag på många håll redan är taffligt organiserad, dessutom ska behöva ta hänsyn till behov som faller utanför Heteronormen, blir ohållbart. Först när vårdbiträdets yrkesstatus har höjts kan vi börja finlira med krav på allmän hbt-kompetens, men vi är tyvärr inte där ännu. (Innan vi är där, kan vi dock öppna äldreboenden med specifik hbt-inriktning.)

Att ta hand om människor som känner att de inte vill hymla med sin sexuella läggning kan också kräva en viss kompetens. Man kan inte plocka in vilka homofoba människor som helst i sådana sammanhang. En del gamla människor kan också, dels på grund av åldersrelaterade sjukdomar, men också på grund av medicinering, fastna i ett avvikande beteende. En människa kan till exempel drabbas av senildemens, vilket till exempel kan leda till en ökad spontanitet och distanslöshet i beteendet vad gäller språk, benägenhet till kroppskontakt etc. Min mamma har till exempel blivit livligt uppvaktad av en del vårdtagare, som teoretiskt sett skulle ha kunnat vara hennes farfäder, men som är för dementa för att förstå att de kanske gör något olämpligt. En homofob skulle vara mycket illa vald på platsen som vårdgivare åt en homosexuell person i en sådan situation. En person som känner till vårdtagarens bakgrund och tolererar den, skulle klara av situationen bättre.

Vi har kommit ganska långt i Sverige när det gäller toleransen av homosexualitet, men vi har fortfarande en lång bit kvar. Många äldre homosexuella har levt större delen av sina liv i garderoben. Att som gammal och svag komma till ett boende som egentligen inte är ens eget kan vara en nog så omtumlande upplevelse. Därför gissar jag att mänga säkert skulle tycka att det vore skönt att mitt i denna omtumlande upplevelse ändå kunna unna sig att på ålderns höst uppehålla sig bland människor som förstår en och kan ha överseende med hur ens homosexualitet yttrar sig i kombination med eventuella demenssyndrom.

IdaT
2009-09-03 17:22
#8

#7 Tack så mycket, nu förstår jag precis hur du tänker, och skulle om jag röstade med den kunskapen rösta annat, då jag fortfarande inte har möjlighet att bo där… Flört

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

raphanus
2009-09-03 21:14
#9

#8 - Det är helt okej. Ingen av oss kan ju veta hur vi får det på ålderns höst, men vi kan ju hjälpa ödet lite på traven.

Jag vet att många talar om segregation och negativ särbehandling när äldreboenden för hbt-personer förs på tal, men jag ser det inte så.

Vi har i Sverige en betydande del invånare som kommer från andra länder och som har andra modersmål än svenska. Det spelar ingen roll hur väl de integreras i Sverige eller hur väl de lär sig svenska. Inför en sådan sak som åldersdemens står vi oss slätt. Invandrare som drabbas av demens glömmer ofta all svenska de har lärt sig. Om de då kommer till ålderdomshem med enbart svenskspråkig personal, känner de sig otrygga. Det är därför vi i Sverige har en del ålderdomshem specifikt för finskspråkiga, en del för turkiskspråkiga osv. Det är inte för att segregera och särbehandla, utan för att skapa en trygg miljö för de gamla.

Ungefär på samma sätt förhålelr det sig med hbt-personer. Det är inte en språkfråga just i det fallet, utan mer en kulturellt betingad fråga.

hus-musen
2009-09-03 21:49
#10

Personligen anser jag att det är en enorm skillnad på att inte klara av språket och att vara homosexuell.. Eller vilken annan läggning som helst för den delen. Vilken läggning man har gör ju inte att man blir handikappad och inte kan föra ett samtal.

Ber om ursäkt för de extra inläggen, iFokus är inte kompis med mig idag=)

Qui dormit, non peccat

 


Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
raphanus
2009-09-03 22:01
#17

#10 - Nej, det är sant att det är en enorm skillnad mellan språkfärdighet och sexuell läggning, men genom sin sexuella orientering placerar sig individen i ett särskilt socialt sammanhang. För en del människor kan det säkert kännas tryggt att uppehålla sig bland socialt likasinnade, och då kan det ju vara bra om det finns ett hbt-vänligt ålderdomshem bland alternativen, precis som det finns hbt-nattklubbar, hbt-hotell och hbt-restauranger.

Upp till toppen
Annons: