Annons:
Etiketterorganisationerevenemang
Läst 1762 ggr
Casiopeia
2009-08-29 16:18

Hetrohatets dag

Just nu pågår Hetrohatets dag i GBG med en massa olika aktiviteter. ( egentligen är det väl flera dagar som jag förstått det, sista dagen idag).  Själv tänkte jag delta i en happening idag, men så fick jag reda på att det var i hetrohatets dags regi, och blev genast lite skeptisk…

Nu erskänner jag att jag är illa insatt i vad det går ut på- jag hoppas och gissar att namnet är valt med lite ironi eller för att väcka anstöt- men det ger mig bara en sån dålig smak i munnen. Hat? Varför då?

Jag deltar gärna i aktiviteter som går ut på att krossa den förminskande hetronormen, jag avskyr normer i alla dess former och vill gärna slå ett slag för att personer ska få vara den dom är oavsett sexuell läggning eller hur de väljer att leva sina liv. Det inkluderar både HBT-folk och hetros. Skulle önska man bara kunde utplåna alla begrepp. Men att säga att man hatar hetros, att krossa hetronormen till förmån för att skapa någon slags queernorm det tycker jag bara är idiotiskt och kontraproduktivt och det kan jag aldrig ställa upp på. Inte minst eftersom jag råkar älska en person av motsatt kön ( inte för att jag vill anpassa mig till en norm, jag väljer vem jag älskar lika lite som någon annan). Jag kanske inte kallar mig hetro men jag tänka mig att jag trots det passar in i den där kategorin människor som det här evenemanget går ut på att "hata". Trots att jag i själ och hjärta stödjer grundtanken…

Någon som vet mer om Hetrohatets dag som kan upplysa mig? Vad har ni får åsikter och tankar om detta?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
Saga85
2009-08-29 16:28
#1

Har aldrig hört talas om det, och kollade in deras hemsida. Är väl en stor portion ironi blandat med en hel del allvar. Jag vet inte. Kände igen ett par namn, men tror att jag skippar det.

http://www.heterohat.kamplust.se/

Casiopeia
2009-08-29 16:58
#2

Har också kollat hemsidan men blev inte klok på det.

Jag har 100% förståelse för att man som HBT-person blir arg och bitter på hetronormen, sexism och dumheter som en del hetros står för, men jag tycker dom skjuter sig själva i foten när dom försöker göra världen mer tillåtande och trevlig genom att tillsätta ännu mer hat och förrakt. Det var ju de krafterna som skapade problemen från första början.

Nej, det känns inte trelvigt alls… :-(

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Aviendha
2009-08-29 22:39
#3

Jag håller med, jag är för acceptan men namnet i sig ger mig dåliga vibbar. Behöver vi mer hat? Man fördömer homohatare men att säga sig vara hetrohatare, ens på skoj? Vilket ramaskri det blivit om det vart homohatare Förvånad

hus-musen
2009-08-30 22:15
#4

hat föder hat.. nee de där verkar mest dumt.

Qui dormit, non peccat

 


Upp till toppen
Annons: