Annons:
Etikett16-musik-film-boktips-humor
Läst 2012 ggr
Bogart
8/4/09, 3:26 PM

Aoi Hana / Sweet Blue Flowers

Jag vill ta och tipsa om en, enligt mig, helt underbar anime (finns även som manga). Det är alltså en japansk tecknad serie, men låt inte det avskräcka er som inte ser på sådant. Flört

Länk med info

Kopierat från länken, då jag inte orkar skriva egen sammanfattning (och jag antar att ni kan engelska):

"Fumi Manjoume, an introverted, bookish teenage girl, is beginning her first year of high school at Matsuoka Girls' High School. She enters the school year with her heart broken by a previous relationship. At about the same time, she reconnects with her best friend from ten years ago, Akira Okudaira, who is now attending Fujigatani Girls' Academy as a first-year high school student. As they reconnect, they both deal with their own respective romantic problems, and help each other get through them."

Jag som har sett och läst ganska mycket yuri och shoujo-ai (manga och anime med lesbiska relationer kallas så) har nog hittat en ny favorit. Yuri och shoujo-ai brukar ofta tja, inte kännas särskilt "äkta", då det ofta är riktat till killar, och allt ska bara vara sexigt. Det lider ju vår västerländska media av också, tyvärr. Aoi Hana är istället väldigt gullig och fokuserar på känslor och relationer.

För er som inte har utforskat världen med japansk animation och serier, så kan jag säga att det finns flera intressanta liknande serier.

Jag tycker helt klart att ni ska ge den här serien en chans! Kolla bara på det gulliga introt! Glad

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
hus-musen
8/10/09, 9:53 PM
#1

den verkar gullig iaf=) hur är den i berättarstilen?

Qui dormit, non peccat

 


Bogart
8/16/09, 1:00 AM
#2

Hm, tja den är väl ganska långsam i berättarstilen, hur jag ska förklara det på ett bättre sätt vet jag inte. Obestämd

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Tussebus
8/20/09, 8:03 PM
#3

Verkar söt. Ska titta närmare på den när jag har mer tid…

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Bogart
9/10/09, 10:42 PM
#4

Nu har jag sett sista avsnittet som gick nyligen i Japan. 11 avsnitt blev det. Eftersom mangan inte är avslutad än så blev det ju ett ganska konstigt och inte särskilt tillfredställande slut. Gulligt var det dock, och jag kommer sakna animen. Nu ser jag fram emot att nästa yuri-anime, Sasameki Koto, ska börja nästa månad! Skrattande

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Elgec
1/30/10, 9:49 PM
#5

*hoppar upp och ner av upprymdhet* :D yaay! yuri<33 oh och om nån vill har jag en del serier som jag kan rekomendera :D

1. Kannazuki no miko, visserligen har den robotar i sig och är lite av en fighting anime, men den har en bra ganska sorlig historia som man antingen älskar eller hatar.

2. Maria-sama ga miteru, serien går väldigt lungt fram och syftar mest på vänskap, men det syns ändå ganska klart att det är yuri xD

3. koihime musou, speciell men bra och mycket rolig fighting/echi anime fast den är inte så illa som den låter xD

Va kul att det finns yuri fan, jag ska nog kanske se aoi hana :>

Bogart
1/30/10, 11:52 PM
#6

Kannazuki no Miko och Maria-sama ga Miteru har jag sett! Dock inte den tredje du nämnde, kanske är något för mig att kolla in. :)

Aoi Hana bör du verkligen se, och se även Sasameki Koto om du inte sett den! Två stycken yuri-serier från förra året som faktiskt är yuri, och inte bara massa subtext. :D Rekommenderar även att läsa båda mangaserierna, för de håller, som vanligt, på längre än animen. Sasameki Koto tycker jag dessutom är bättre i mangaform.

Jag spenderar ganska mycket tid på att läsa och se på yuri, haha. :P

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
Elgec
1/31/10, 2:04 PM
#7

jag har börjat kolla på sasameki koto, har läst lite av den mangan men jag orkade inte riktig med mangafox . Har du "my anime list"? en väldigt bra sida, man får koll på många serier :> . om du skulle ge betyg på aoi hana vad skulle du ge ungefär jag kanske ska kolla på den men jag vet inte xD ja det är jobbigt när det inte händer något, som tex maria-sama ga miteru xD 

Jag spenderar också en del tid på att läsa och se yuri, lite på att rita också xD har köpt några böcker och dvder i stockholm finns en väldigt bra affär där ^^ science fiction bokhandeln :> min favorit affär xD

Bogart
1/31/10, 3:51 PM
#8

Du behöver ju inte använda mangafox, går ju att ladda ner mangan på översättarnas hemsida. Jag brukar använda ett program som heter CDisplay när jag läser manga, man öppnar bara .zip- eller .rar-filen med det programmet. Tror det finns flera program för att läsa serier på datorn, bör inte vara så svårt att hitta. :)

Svårt att sätta ett betyg, men Aoi Hana är helt klart en långsam serie, så om du inte gillar sånt så är det kanske inte att rekommendera. Väldigt många yuri-serier är ju långsamma när det gäller relationer, ofta är det för att dra ut på allt så mycket som möjligt. Fast då finns det ju till exempel Sasameki Koto där det händer mycket annat.

SF-bok finns i Göteborg också, och visst är det en trevlig affär. Har faktiskt inte köpt någon yuri dock, tror det är väldigt dåligt med saker som jag faktiskt skulle vilja köpa. :/ Jag har Utena-mangan, men den är knappast yuri. Animen har ju helt klart mycket subtext, och filmen har mer än så, men mangan har ingenting. :(

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Elgec
1/31/10, 6:50 PM
#9

jag ska ladda ner allt jag kommer åt xD Jo, dom flesta går ju långsamt fram och jag kan stå ut med det om jag får bevis eller vad man ska säga men om det går långsamt och sedan händer det inget alls då blir man lite besviken :( jag har en del jag har t.ex. hittat båda kannazuki no miko böckerna :D jag vart överlycklig, har okcså Voiceful. Negima och Mai-hime har jag också men dom yuri realationerna som finns står ju inte i fokus men dom finns :D, vad är det helst du skulle vilja ha då? om du fick precis vad du ville inga andra frågor ställda? xD

Bogart
2/7/10, 5:24 PM
#10

Jag laddar ner i princip allt jag kommer åt, haha. Finns många översättningsgrupper som bara eller nästan bara översätter yuri-manga, så ett tips är ju att leta upp de grupperna.

Tja, jag skulle vilja ha saker som Sasameki Koto, Aoi Hana, Girl Friends och sen så hade det ju varit underbart med en yuri-tidning, så som det finns i Japan. Något sådant tror jag knappast skulle fungera utanför Japan, men man kan ju drömma! :P

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Elgec
2/8/10, 8:44 PM
#11

jag tycker girl freinds är så konstig xD den är inte dålig men mycket förvirrande och båda är så osäkra, vilket jag kan förstå ibland men ändå xD ja det skulle jag också vilja :D ja man får dröma, eller åka till Japan xD

Bogart
2/8/10, 10:31 PM
#12

#11 Jag tycker att det kan vara mycket frustrerande med hur de hela tiden missförstår varandra, men på något sätt så är det nästan charmen med den serien. xD Nu har de ju dessutom kommit någonstans, och är faktiskt tillsammans. :)

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Elgec
2/9/10, 6:44 PM
#13

är dom? jag har inte läst så långt xD jag har läst till när domär på någon utflykt med klassen och båda tror fel om varandra som vanligt xD

Annons:
Bogart
2/9/10, 7:44 PM
#14

Det är under klassresan som Akko äntligen berättar för Mari, så du är nästan där, haha. :P

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Elgec
2/11/10, 9:01 PM
#15

Seriöst D:? neeej, nu måste jag läsa om allt! *skyndar sig att läsa*

Upp till toppen
Annons: