Annons:
Etikettallmänt
Läst 2725 ggr
[TrevorS]
8/1/09, 1:07 PM

Varför Pride?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varje år så visar stereotyperna och utsseendefixerade homosexuella och alla faghags som följer homosexuella vart de än går och fjollar runt på något som kallas för pride.

Varför?

Jag förstår inte riktigt meningen, berätta vad ni tycker att priden står för, och snälla, skriv lite mer än "För att fira homosexuella" eller "För att vi bara har en dag, heterosexuella 365 dagar" för visst firar man inte heterosexuella  att de går i en parad genom en stad eller har jag missat det?

Annons:
raphanus
8/2/09, 10:54 AM
#1

Alla vill inte skylta med sin sexuella läggning, men för ganska många är det inte ett tänkbart alternativ att inte göra det. Att verkligen skylta med sin sexuella läggning måste inte innebära att man klär sig i kycklingfjädrar och talar om för alla vem man knökar med. Det kan räcka med att man på jobbet, i mycket verserade ordalag, talar om vem man är sambo med. Detta tycker inte jag är något märkvärdigt. Jag tycker att det är fullt naturligt att man för vänner, bekanta och arbetskamrater ska kunna redogöra för sina familjeförhållanden. Jag tycker inte att det är konstigt, eller att det är något som man måste hymla med. Jag kräver inte att någon ska tycka som jag, men jag tror att det finns några som tycker som jag ändå.

I många länder på jorden är det inte möjligt att vara öppen inför sin omgivning om vem man lever tillsammans med. I vissa länder kan till exempel två män som håller varann i handen ute på stan bli stenade till döds. Detta tycker jag är fel. Jag tror också att det finns andra som likt mig tycker det är fel.

När man tycker att något är fel, kan man föra fram protester eller visa sin solidaritet med och sitt stöd för de människor som lever under förhållanden som är mindre rättvisa än de man själv lever under. Detta kallas för medmänsklighet. Man kan föra fram protester eller visa sin solidaritet och sitt stöd på många olika sätt. På första maj visar många vad de tycker genom att gå ut med plakat och skandera. Det brukar ofta regna den dagen, och ofta är många kraftigt bakfulla. Man kan också föra fram protester eller visa sin solidaritet under betydligt glättigare former. Naturligtvis gillar inte alla det, och ingen tvingar någon att göra det heller, men det finns, detta oaktat, många som tycker om karneval och färgprakt, och varför ta ifrån dem den glädjen?

Prideparaden är ett gott tecken på att vi som bor i Sverige bor i ett bra land. Vi kan klä oss pråligt, föra lite oväsen och visa att vi finns. Utan att bli stenade. Utan att bli avrättade. Utan att våra släktingar utsätts för repressalier. Detta ska vi vara stolta över! Det är ett tecken på att medborgarna i det här landet har viss medbestämmanderätt. Sveriges politiker kanske inte gör sitt yttersta i alla lägen, men bidrar ändå till att Sverige är ett relativt bra och säkert land att leva i. Naturligtvis kan vi som går i Prideparaden nöja oss med att gå i betydligt modestare kläder, men då ska vi också tänka på att det som i trådstartaren veganens ögon framstår som modest, kanske till och med framstår som extremt i Iran. Eller i 1700-talets Sverige.

Avslutningsvis vill jag bara göra klart vad jag menar med de heterosexuellas 364-dagarsparad. De heterosexuella går inte igenom en stad i en parad på samma sätt som många av oss gjorde igår. Det är sant. Men svensk vardag är ändå i mångt och mycket en 364 dagar lång hyllning till heterosexualiteten och heteronormativiteten. 364 dagar om året är det de heterosexuella  som syns mest, hörs mest, har mest att säga till om och kan göra störst väsen av sig utan att någon rör ett finger, protesterar, tycker att det är äckligt eller yrkar på att det ska tystas ner eller hymlas med. Det är de heterosexuella som har de förmånligaste rättigheterna när det gäller giftermål, adoption, bolån och arv av egendom. På många områden har det blivit bättre, men i många länder på jorden är det fortfarande illa. Där är vardagen fortfarande en enda lång parad till heterosexualitetens och heteronormativitetens lov och förhärligande. Det tycker jag är fel, och därför gick jag i paraden igår.

tokage
8/3/09, 1:38 PM
#2

Håller med raphanus, så bra skrivet!

Och jag menar, om man gick med i paraden så skulle man se hur många som faktiskt går och kollar, folk som kollar ut genom sina lägenhetsfönster och hejar. Det är faktiskt väldigt många som uppskattar paraden. Det är ju dessutom en riktigt rolig grej, varför ta bort en sån stor fest som så många uppskattar!? Inte bara hbt-folk utan även andra som hänger på!

Var man med så skulle man känna energin och den härliga stämningen. Det här var första året jag var med och känner ändå att jag utan tvekan ska vara med nästa år också.

Jag tycker att inte bara pride paraden, utan hela veckan lockar fram det goda hos många människor, bara det är ju en bra anledning att fira pride.

[TrevorS]
8/3/09, 3:04 PM
#3

Men jag fattar fortfarande inte varför man ska fira vem man har i sängen. Det är som att de skulle ha en dag för bisexuella, eller för alla japaner, eller för alla som saknar en tå, eller alla som har ett ärr på ena kinden, eller de som är hjärndöda. ???

Det är precis samma sak. (Menade inte att homosexuella är handikappade eller tillhör en egen ras)

Men jag tycker inte pride borde finnas eftersom den förstör för oss andra.

Alla bögar som springer runt i högklackat och tajta badbyxor och sminkar sig, eller massor av transor som tror de är något bara för att de klär sig som killar. Däremot har jag inga problem med de som har den läggningen men göra det för skog tycker jag inte är okey!

raphanus
8/3/09, 3:52 PM
#4

#3 - Du är onödigt fixerad vid vad homosexuella eventuellt har för sig i sängen. Att vara homosexuell innebär så väldigt mycket annat än att bara ligga i sängen! Att vara homosexuell kan till exempel innebära att bli fråntagen sitt jobb och sin ekonomiska trygghet eller att utsättas för polisvåld med regeringens välsignelse.

Sverige är ett land där samhällsapparaten på olika sätt kommunicerar med individen. Individen förväntas komma till jobbet i tid på dagarna, betala skatt och följa trafikreglerna ute på vägarna. I utbyte mot det kan samhällsapparaten garantera individen ekonomisk kompensation vid till exempel sjukdomsrelaterad arbetsoförmåga eller anhörigs död.

I vissa länder måste individen klara sig helt själv i händelse av sjukdom eller familjetragedi, och i vissa länder finns det varken farbara vägar eller trafikregler. I Sverige har vi dock en samhällsordning som går ut på att samhällsapparaten till en viss del lägger sig i individens privatliv. Jag tycker själv att det är bra att Sverige är ett av de länder som har ett socialt skyddsnät.

Dock tycker jag att det även i de länder där det finns ett socialt skyddsnät kan göras mera. I många av de länder som säkert utger sig för att vara socialt trygga kan man fortfarande idag inte få kompensation från samhället om man själv, eller om ens livskamrat, har vad samhällsapparaten anser vara fel kön.

I många länder idag får man inte gifta sig med en person som samhällsapparaten anser ha fel kön. I många länder idag får man inte ärva sin närmaste anhöriga om den personen enligt samhällsapparaten har fel kön. I många länder idag får man inte heta vad man vill för att samhällsapparaten anser att man har fel kön.

Så länge världen ser ut på det här viset, kommer HBT-människorna att vilja identifiera sig som grupp, visa att de syns, och hålla Pride-festivaler. Så länge världen ser ut som idag, måste du stå ut med att "bögar springer runt i högklackat och tajta badbyxor och sminkar sig, eller att massor av transor tror de är något bara för att de klär sig som killar." Står du inte ut med det, visar du bara att du inte har någon humor!

[TrevorS]
8/3/09, 3:55 PM
#5

#4. Gifta sig tror jag inte på eftersom det inte ingår i min religion dock har vi en cermoni för att viga ett par, de planterar ett träd eller liknande som symboliserar deras förhållande.

raphanus
8/3/09, 3:58 PM
#6

#5 - Nej, det är möjligt, men världen kretsar tack och lov inte kring dig. Det finns andra människor på jorden också, med andra religioner och sociala behov. För en del räcker det inte med att plantera ett träd.

Annons:
[TrevorS]
8/3/09, 4:02 PM
#7

#6. Nej men sa bara att för mig så är det inget jag fokuserar mig på att gifta mig, menar att det är bara sex inget annat, även om det finns de som förstår, men folk skapar fördommar när de går runt som är femenina. Usch blir bara arg när jag ser dem själv så går de fram och försöker stöta på mig, usch!!!!

Vill tillägga att jag fortfarande inte har något emot homosexuella. Bara en del människor.

raphanus
8/3/09, 4:05 PM
#8

#7 - Prata då med de människorna och låt din aversion stanna mellan dig själv och dem, i stället för att klanka ned på hela Pride-festivalen som fenomen. Skilj på sak och person!

[TrevorS]
8/3/09, 4:26 PM
#9

#8. Men tycker inte du att de flesta som är på Pride är ute och fjollar runt? Jag av misstag såg hur det gick till på Pride för något år sedan. Blev chockad och arg när jag såg hur folk beteede sig, det kom upp folk till mig och frågade mig peronligen om jag ville ha 5+1=? och det är avskyvärt och det får mig också att få det svårare att lita på homosexuella igen.

Dessutom så måste jag säga att det Ölandsbon sa om homosexuella Pride-festivalen. Däremot att driva ut de onda demonerna kanske var lite överdrivet för jag trivs som jag är. Men det är inte naturligt att springa runt sminkade och utseendefixerade ******* där uppe.

Och jag pratar nog om 95% av alla homosexuella om jag ska vara ärlig, så det är inte en person det är flera.

tokage
8/3/09, 7:55 PM
#10

Men jag tycker att du drar alla över en kam! Det finns massor av bögar som inte klär sig fjolligt, men dom kanske du inte tänker på för att det inte märks att de är bögar!

Dessutom så kanske de gillar att klä sig så, så varför ska vi då bry oss? Det är deras sak.

Kan förstå att du inte gillar om någon stöter på dig, jag blir själv obekväm när en kille stöter på mig trots att jag har berättat att jag inte har något intresse alls av killar, men jag klankar inte ner på alla heterosexuella killar för det, jag tar det med den personen.

Dessutom så klär sig inte alla som är med i pride paraden så dagligen som dom har gjort där. Men pride paraden är ju en parad, det ska vara färger och allt.

Hur kul skulle det vara med en parad med folk i typ… kavaj? ;)

[TrevorS]
8/3/09, 7:59 PM
#11

Nejdå skrev det precis i slutet. Nej jag är en utav dem. JAg har inte sagt att de klär sig fjolligt. *tihi* menade beter sig, flaxar på armarna, vickar på rumpan och putar med läpparna hela tiden det är tydligen så de ska se ut enligt qruiser kollade in sidan precis. Man tycker nästan lite synd om dem.

Jag bryr mig för att jag stör mig på dem eftersom varje gång någon ser ner på mig eller har fördommar för mig så är det på grund av den där j*vla priden!

Haft disskutioner med flera homofober och de håller med mig, om de bara slutade hålla på som de håller på med under pride skulle det vara okey!. =)

[TrevorS]
8/3/09, 7:59 PM
#12

Nu pratar jag om de personerna inga andra. =) Det finns okey personer också.

raphanus
8/3/09, 8:33 PM
#13

#9 - Nej. Jag tycker inte att de flesta som är på Pride är ute och fjollar runt. Inte mer än de som är på karnevalen i Rio eller Berlin. Men du kanske inte gillar de kulturyttringarna heller.

Annons:
[TrevorS]
8/3/09, 9:08 PM
#14

#13 Jag lär snart bli blockad härifrån. Men har absolut inget emot läggningen men de som skapar fördommar, i för sig har jag en kompis som blev misshandlad och kallad för bög eftersom han är femenin och lite "fjollig" men han är inte gay. =)

raphanus
8/3/09, 9:11 PM
#15

#14 - Jag tror inte att du blir blockerad. Vi måste ju ha nån att skratta åt också.

Synd på din fjolliga kompis, hördu. Men om du nu har så mycket emot fjolliga människor, tycker du då att det var rätt av den som misshandlade din kompis att misshandla din kompis? Står du på misshandlarens sida? Är det bättre att vara en våldsverkare än en fjolla? Vore det inte bättre att rikta sina aversioner mot dem som misshandlar folk i stället för mot dem som inte är lika perfekt maskulina som du?

[TrevorS]
8/3/09, 10:00 PM
#16

#15. Ni skrattar för att jag är annorlunda jag skrattar för att ni är likadanna allihopa.. HAHA

[TrevorS]
9/8/09, 1:31 AM
#17

Okey jag har blivit övertalad att pride är bra. ;P

Men jag gillar fortfarande clownen. =)

raphanus
9/8/09, 10:04 AM
#18

Vad övertalade dig? Jag tycker också att clownen är söt. Tack för tipset! Så ska jag se ut nästa år. ;)

[TrevorS]
9/8/09, 10:07 AM
#19

#16. Ironi. =)

Jadu att jag blev erbjuden att stå och sälja och laga mat där uppe gratis reklam och betalt. =)

[TrevorS]
9/8/09, 10:08 AM
#20

Syftade på att man kan få ut något mer av det, förutom gå runt, att man får bidra med mat, att det inte är allt fokus på just hbt-personer. =)

Annons:
Upp till toppen
Annons: