Annons:
Etikett16-musik-film-boktips-humor
Läst 2366 ggr
raphanus
7/14/09, 11:56 AM

Brüno upprör gayrörelse i USA

Saxat ur Sydsvenskan. Plus i kanten för artikelskribentens efternamn:

Sascha Baron Cohen är rolig så det gör ont. Filmen "Brüno" går hårt åt USA: s homofober. Men samtidigt förstärker den de stereotypa föreställningar som ligger till grund för homofobin. Det menar den amerikanska organisationen GLAAD som ger filmen skarp kritik.

I Sverige bemöts dock filmen med ro.

"Träffar ' Bruno' rätt? Ja, satiren fungerar. Men nej, den förstärker bara negativa känslor gentemot homosexuella".

I söndags publicerade Rashad Robinson från organisationen GLAAD en debattartikel om filmen "Brüno" i Los Angeles Times.

GLAAD - The Gay & Lesbian Alliance Against Defamation - har sedan 1985 arbetat mot homofobi, och för ärliga representationer av homosexuella i medier och på film. Och de gillar inte "Brüno".

Filmen får kritik för att den i sitt drivande med homofober "alltför ofta landar i att driva med homosexuella istället". Starkast reagerar GLAAD mot den scen i filmen där "Brüno" visar bilder på sin adoptivson i ett badkar tillsammans med nakna män.

"Hur kan det hjälpa homosexuella familjer, som fortfarande blir reducerade till politiska slagpåsar vid valurnorna?" frågar sig Jarrett Barrios, ordförande för GLAAD, i ett pressmeddelande. Och fortsätter: "Det är tråkigt att ' Brüno' träffar så fel. Särskilt eftersom det fortfarande finns alldeles för få positiva bilder av homosexuella i de stora filmerna".

Claes Gylling är programledare på Malmö Gay Radio. Han tycker att "Brüno" är rolig.

- Och jag tycker att även HBTvärlden får tåla att drivas med, när man kan driva med allting annat här i världen. Klart den förstärker fördomar, men samtidigt så är den ju en stark kritik mot homofobi i alla dess former, och det är väl bra.

Malmö Gay Radio har uppmanat sina lyssnare att mejla in sina reaktioner på filmen. Men det har ingen gjort hittills.

RFSL ger inga kommentarer om filmen. I Sverige verkar "Brüno" inte ha väckt några arga reaktioner, säger RFSL: s pressekreterare Malinda Flodman.

MOA GEISTRAND
moa.geistrand@sydsvenskan.se

Annons:
Tussebus
7/14/09, 3:22 PM
#1

haha efternamnet var inte helt fel på artikelförfattaren Glad

Nån som sett filmen?

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

DesireEsmeralda
7/14/09, 3:49 PM
#2

Nej, men jag ska kanske se den i veckan. Återkommer om vad jag tyckte isf…Glad

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

raphanus
7/14/09, 4:22 PM
#3

Jag såg filmen i fredags. Visst, S.B. Cohen väjer inte för något, och är man kräsmagad eller pryd ska man inte se den här filmen. Men den var bitvis mycket kul. Jag kommer hädanefter inte att kunna höra namnet "Milli Vanilli" utan att börja rågarva.

Saga85
7/14/09, 4:32 PM
#4

Jag har inte sett den, och vet inte om jag kommer göra det. Men för att driva med t.ex. homofobi gäller det ju att spela på homofobiska fördommar. Hade han gestaltat en "vanlig" bög skulle det hela antagligen falla rätt så platt. För att skapa fiktion måste man överdriva, särskilt om man vill väcka en provokation eller tankeställare.

Klagade dessa människor mån tro lika mycket när Sascha var stereotyperna Ali G eller Borat?

hus-musen
7/15/09, 9:18 PM
#5

Humor är komplicerat, jag har lite problem med att hans humor många gånger är rättså smaklös, men samtidigt kan han vara hysteriskt rolig oxå.

Sen så är han extrem till sättet när han spelar sina rollfigurer och det kan sticka i ögonen på många torrbollar misstänker jag, synnerligen när det är något de är engagerade i på ett eller annat vis.

Qui dormit, non peccat

 


Tussebus
7/15/09, 9:44 PM
#6

Jag gillade absolut inte Borat, så jag tror inte att det här är nån film för mig heller. Däremot är det ju intressant att läsa om vad andra tycker Glad

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Annons:
raphanus
7/15/09, 10:15 PM
#7

Även jag har ett  mycket komplicerat förhållande till Cohens humor, men jag tycker att de reaktioner hans filmer kan väcka ofta är väldigt roliga. Jag tycker till exempel att det är skitroligt att historikern Herman Lindqvist blev upprörd över Cohens "antisemitiska" skämt, som går ut på att han, som Borat, står på ett bord och tittar skrämt ner på råttorna som kryper på golvet. Han säger till sin sidekick på ett språk som utges för att vara "kazakiska", att han tror att det är judar.

Visst, antisemism är vidrigt, men nu är det ju så att Cohen själv är jude, och språket han pratar i scenen är hebreiska. Först när man vet detta, förstår man hans skämt på rätt sätt. Egentligen driver han med dem som tycks anse att det är likgiltigt om en människa kommer från Kazakstan eller Israel.

hus-musen
7/15/09, 10:27 PM
#8

#7 Ja cohen är ju inte dum alls, han är mer intelligent än de flesta. Dock så tror jag att han kan vara lite för långsökt ibland och för de som inte förstår hans speciella sätt så är det lätt att missförstå.

Qui dormit, non peccat

 


raphanus
7/15/09, 10:49 PM
#9

#8 - Precis, det är lätt att missförstå, men har man kommit så långt att man förstår just att det är lätt att missförstå, och att syftet gärna är att man ska missförstå, då vill man ju gärna ta reda på mer på egen hand. På det här viset ger ju Cohen lite mer valuta för den tid man ägnar honom än de mer "lättsmälta" komikerna, vars gag man kanske glömmer efter redan fem minuter. Eftersom mycket som Cohen gör är så in i bängen skruvat, sporras i alla fall jag att ta reda på mer om varför han gör som han gör, och i slutändan känner jag alltid att jag har lärt mig nåt nytt.

raphanus
7/16/09, 11:31 AM
#10

Ukraina förbjuder Brüno

Brüno, med Sacha Baron Cohen i huvudrollen, har förbjudits i Ukraina.
Kulturministeriet i landet har beslutat att filmen, som handlar om en österrikisk homosexuell modereporter och som rönt stora framgångar världen över, överhuvudtaget inte får visas på grund av dess "nakenscener och homosex", rapporterar Reuters.
Konservativa åsikter kring homosexualitet är vanliga i Ukraina, och i detta fall finner lagstiftaren att scenerna i "Brüno" kan "skada medborgarnas moral". Den forna Sovjetstaten bannlyste även Sacha Baron Cohens Borat då den kom 2006. (TT Spektra)

Tussebus
7/16/09, 10:18 PM
#11

Suck! Om de förbjuder den pga nakenhet kan de ju lika gärna censurera vanliga filmer… Homosex låter jättekonstigt att förbjuda, men det får väl stå för dem, personligen tycker jag inte om när någon annan väljer vad jag ska tycka och tänka!

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

raphanus
7/17/09, 8:19 AM
#12

Återigen, det intressanta med Cohens filmer är kanske inte filmerna i sig, utan reaktionerna de väcker. Världens stater visar sina rätta ansikten.

[TrevorS]
7/21/09, 1:23 AM
#13

Gillar inte sådana där fiilmer, överdrivet femenina killar är lite läskiga, är lite rädd för dem. (nej det var ingen fördom, jag är själv lite femenin men dramaqueens undanbedes) de får oss andra "normala" att se dumma ut.

NER MED BRÜNO trotts att QX stödjer filmen.

OBS!!! SER INTE NER PÅ NÅGON, JAG ÄLSKAR ALLA OAVSÄTT UTSEENDE, ÅLDER ELLER URSPRUNG. MEN HAR MINA EGNA SYN PÅ HOMOSEXUALLITET TROTTS ATT MAN ÄR GAY.

Annons:
Upp till toppen
Annons: