Annons:
Etiketthbtq-i-media
Läst 2930 ggr
Tussebus
5/31/09, 11:41 PM

Ska du rösta i EU-valet?

Jag tänker leta reda på mitt röstkort och förhandsrösta på biblioteket eftersom jag jobbar hela dagen på lördag.

Här tar du reda på var du står om du gör ett test på DNs hemasida.

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Annons:
MyTwiggs
6/1/09, 12:03 AM
#1

Jag ska rösta :)

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Linnah
6/1/09, 12:17 AM
#2

Självklart! Eller jag har redan röstat.

Ett tips: Om ni slarvat bort eller glömmer ert röstkort så kan ni ändå rösta - de har tillgång till databasen med röstlängden via sina datorer! Har man bara med sig leg så går det ändå!

Saga85
6/1/09, 12:31 AM
#3

Självklart ska jag rösta, men har inte riktigt bestämt mig än. Dessutom hade jag helt missat att man kunde göra det redan nu, blev förvånad när jag insåg att det fanns röstbaracker uppställda på stan. Mycket bra, då kan inte folk komma undan med "jag hann inte rösta" Flört

raphanus
6/2/09, 1:50 PM
#4

Jag röstade på Centralstationen. Men, Tussebus, är inte valet på söndag?

DesireEsmeralda
6/3/09, 7:08 PM
#5

Jag är norsk medborgare så jag får inte rösta. Men eftersom jag bor i Sverige så har jag ändå läst på en del så jag vet vad det handlar om.

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Tussebus
6/3/09, 10:52 PM
#6

Javisst 17 #4: jag tog en dag i förskott. Du har rätt: det är på söndag man röstar. Själv ska jag nog t biblioteket o rösta imorgn.

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Annons:
hus-musen
6/3/09, 11:02 PM
#7

hmm jag har ingen aning.. vem är minst värdelös? Vem har sundast inställning?

Qui dormit, non peccat

 


Tussebus
6/3/09, 11:07 PM
#8

Heheh jag har ingen aning men min mamma och hennes kompisar tänkte rösta på nån kvinna från miljöpartiet(?) som har skrivit nån bok om torsken som blir utfiskad. Isabella Löström eller nåt i den stilen…

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

hus-musen
6/3/09, 11:11 PM
#9

Ah okej, näe inte jag heller.. kollade på några kandidater men en hade kört rattfull o den andra skattefuskat eller nått sånt, så vårdslösa människor vill jag inte ha som styr..

Därför frågar jag om de är nån som vetGlad

Qui dormit, non peccat

 


DesireEsmeralda
6/3/09, 11:15 PM
#10

Gjorde testet och fick svaret Piratpartiet…=/ Haha. Jag kan typ ingenting om dem. Tur att jag inte får rösta, annars hade det blivit jobbigt nu! ;)

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Tussebus
6/3/09, 11:16 PM
#11

Oj, nä såna vill man ju absolut inte rösta på!

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

DesireEsmeralda
6/3/09, 11:52 PM
#12

Ja, jag förstår ingenting. De vill ju att fildelningen ska vara fri, sen står det på deras hemsida:

"Vi tar inte ställning i några andra frågor, särskilt inte fördelningspolitiska frågor. (Poängen med detta är att du ska kunna rösta på Piratpartiet utan att förändra vänster-högerläget i svensk politik.)"

Den frågan fanns väl inte ens med, så jag förstår verkligen inte hur jag kunde få det alternativet. Däremot var "mitt" andraval det som jag tror jag skulle rösta på…

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

milky
6/4/09, 12:10 AM
#13

Jag tänker ge min röst åt Feministiskt initiativ.

All kamp mot det heteronorma manliga patriakatet bör stödjas.

Jisses så rabiat jag plötsligt blev…hehe

Annons:
Boon
6/4/09, 12:27 AM
#14

Jag har röstat.

Linnah
6/4/09, 12:58 AM
#15

Följande är mina tips på kandidater, om man tycker att hbt-frågor är viktiga eller lika rättigheter och jämställdhet:

Personligen tycker jag att Zaida Catalán är en ypperlig kandidat. Jag är hyfsat partisk, det sticker jag inte under stol med, men det finns ju en anledning till att jag röstar på henne och stöttar henne öppet. Hon kandiderar alltså för mp (står som nr 5 på listan). Zaida är grym på hbt (och definierar sig såvitt jag vet som queer, samt är grym på feminism samt på att motarbeta patriarkatet som någon nämnde), integration, jämställdhet, klimat, integritet och massa andra bra saker. Hon är dessutom jurist och extremt kompetent, har många års erfarenhet men är ändå ung OCH kvinna.

Isabella Lövin som någon nämnde är väl okej, men jag tycker att det finns betydligt viktigare frågor än fisket i Östersjön och dessutom var hon inte ens miljöpartist innan hon kom med på vallistan!

Andra kandidater som jag tycker är bra är Marie Wickberg (är bra på liknande saker på Zaida, t.ex. jämställdhet, klimat och integritet, men kandiderar för C och står alltså längre högerut), för F! är Liv Öberg Nilsson grym (och hbt, men dessvärre är chansen minimal för F! att ens få ett mandat och skulle de mot all förmodan få det så skulle det gå till Gudrun Schyman), för Fp kandiderar Catrine Norrgård (öppet hbt, har tidigare jobbat som assistent åt öppne engelske parlamentarikern Michael Cashman där hon hade huvudansvar för intergroupen för hbt-rättigheter i parlamentet). Inom S är både Anna Hedh och Åsa Westerholm grymma på många saker och har bra erfarenhet (jag har samarbetat med dem när jag jobbade i Bryssel), men sen har de också Hillevi Larsson som tydligt arbetat för hbt-rättigheter i riksdagen. Hos vänstern känner jag inte till nån av kandidaterna en bit upp, förutom Eva-Britt Svensson som visserligen är gullig på alla sätt men som är rätt menlös för min del. Hos moderaterna har Christoffer Fjellner jobbat för hbt-rättigheter, och Christoffer Järkeborn är öppet hbt. Kristdemokraterna vet jag inte om jag vill rekommendera nån att rösta på. Piratpartiet är ju bra på integritetsfrågorna, men har uttryckligen sagt att de inte tänker bry sig om några andra frågor än dem och det tycker jag är lite skamligt om de tänker ta upp platser i Europaparlamentet istället för någon annan som skulle kunna nyttja dem bättre.

Tussebus
6/4/09, 2:12 PM
#16

Coolt! Tack för tipset. Synd att jag inte såg det tidigare. Nu har jag iaf röstat. Känns skönt att ha det gjort.

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Linnah
6/4/09, 2:22 PM
#17

#16 Man kan faktiskt rösta om ända fram till på söndag. ;) Då tas din gamla röst bort och den nya gäller.

Tussebus
6/4/09, 2:24 PM
#18

Är det sant, men jag har ju inte kvar röstkortet. Det togs ju om hand på plats?

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

farmorgreta61
6/4/09, 2:25 PM
#19

Jag ska rösta på piratpartiet därför att jag vill att fildelningen ska bli fri och tillgänlig för alla. LAGLIGT…

Linnah
6/4/09, 3:03 PM
#20

#18 Det behövs inte, ta bara med dig legitimation så kan de söka upp dig i databasen.

#19 Miljöpartiet har i princip samma åsikter och samma lösningar, med den skillnaden att de faktiskt jobbar med andra frågor också. För min del skulle jag ha svårt att rösta på några som bara kommer bry sig 2% av tiden, när man kan få samma sak genom några som bryr sig 100% av tiden.

Annons:
Sukram
6/6/09, 12:32 AM
#21

Jag har röstat i förväg på Isabella Lövin (MP)Skrattande

MeMyselfandI
6/6/09, 4:53 PM
#22

Japp har röstat på Gudrun Schyman (Feministiskt initiativ listetta - se listan här)

Vad tror ni efter att ha läst första sidan på Fi:s webbplats (idag 6/6) röstar ABBA-Benny som jag? Flört

Här är lite hjälp på vägen till er som inte har röstat och inte bestämt er än.

23 EU-kandidater toppar i RFSL-studie

Valkalkylator (bättre än t.ex. DNs och Aftonbladets tycker jag)

Skicka Schyman till Bryssel nu!

Ha det gott Cool

(om du inte finner någon valsedel för det parti du vill rösta på, får du lov att ta en blank valsedel och skriv partinamnet OBS! Endast partinamnet, inte något personnamn också - då är valsedel ej giltig!)

milky
6/7/09, 9:50 AM
#23

Jag önskar av hela mitt hjärta att Fi får många röster idag.

Var på fest igår, visst har det påverkat människor att Benny donerat 1 mille till Fi. Mycket snack om detta, allt positivt.

Lycka till Gudrun :)

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: