Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1757 ggr
Tussebus
2009-05-27 23:23

Mowgli-syndrom hos 5-årig flicka i Sibirien

Från SvD's hemsida: Publicerad: 27 maj 2009, 15.16. Senast ändrad: 27 maj 2009, 16.49

Rysk polis omhändertog på onsdagen en femårig flicka, som har varit instängd i en lägenhet tillsammans med hundar och katter hela sitt liv. Flickan, som bodde i den östsibiriska staden Tjita, kunde inte prata ryska och "uppträdde som en hund" när polisen hittade henne.

"I fem år har flickan 'uppfostrats' av hundar och katter och har aldrig varit utomhus", uppgav polisen i ett uttalande.

I trerumslägenheten bor enligt uppgifter även hennes pappa, farföräldrar och andra släktingar men enligt ryska nyhetsbyrån Ria Novosti ska flickan ha hållits inlåst i ett av rummen.

Efter flera år av undernäring och brist på mänsklig kontakt, har flickan, trots människorna i hennes närhet inte lärt sig tala utan uttalar bara djurlika ljud. När hon omhändertogs av polisens var hon klädd i smutsiga kläder och hade ett djurs beteende.

Polisen uppskattade flickan ålder till två år, fast hennes riktiga ålder är fem, och sade att hon inte kan äta med sked och har tagit efter djurens rörelser.

Flickan, som kallas Natasja, undersöks nu av psykologer på ett barnhem. Mamman har frågats ut men hennes pappa har ännu inte hittats.

Hemmet ska enligt polisens rapport varit extremt smutsigt och vatten, värme, gas och avlopp avstängt sen länge.

Rysk polis ska nu ha inlett en förundersökning mot de övriga familjemedlemmarna, enligt Ria Novosti riskerar de upp emot tre års fängelse.

Barn som växer upp tillsammans med djur tar ofta över deras beteende, något som kallas Mowgli-syndromet efter barnet i Djungelboken som växer upp med vargar i djungeln.

Enligt rapporter från rehabiliteringscentrat dit flickan tagits, äter hon med god aptit, även om hon insisterar att slicka upp maten direkt från tallriken, skriver Ria Novosti.

Moskva TT-Reuters

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Annons:
hus-musen
2009-05-29 23:18
#1

Är inte det där en gammal artikel? har för mig att jag såg om henne och andra "djuruppfostrade" barn på discovery i höstas!

Qui dormit, non peccat

 


milky
2009-05-30 15:21
#2

rysligt läskigt…

hus-musen
2009-05-30 18:41
#3

ja.. de första åren är ju otroligt viktiga oxå, både för tal och motorik. Barn som levt ute tills efter de blivit 5-6 år är nästan för gamla för att nånsin bli "normala" igen. Och äldre ändå så är det ett mirakel mer eller mindre om de lär sig tala någorlunda.

Qui dormit, non peccat

 


Tussebus
2009-05-31 23:01
#4

oj, vad skumt. Stackars flicka!

Undrar om hon någonsin kommer bli som andra barn i hennes ålder?

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Ragnhildm
2009-06-01 15:45
#5

Hm. Såg en fransk film om nåt liknande en gång. Fast det var en pojke och han levt i skogen typ… Och så blev han hittad och hamnade först på barnhem sen tog en person som jobbade med nåt sånt hand om honom och lärde honom att tala och sånt…

Ragnhildm
2009-06-01 15:51
Annons:
Tussebus
2009-06-01 16:47
#7

Intressant. Fascinerande faktiskt.

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Ragnhildm
2009-06-01 23:17
#8

Jupp. Jag kallar min  bonusunge/grannson för Mowgli. Men det är för att jag ska lära honom allt jag kan snarare än att hans mamma är en vilde =)

Tussebus
2009-06-02 13:27
#9

Hahaha vad gulligt! Hur gammal e han #8?

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Ragnhildm
2009-06-06 01:26
#10

#9 Han har precis fyllt fyra =)

Upp till toppen
Annons: