Annons:
Etikettreligion-och-hbtq
Läst 1411 ggr
Sukram
2009-04-12 01:31

Dokumentär- Vi får inte gifta oss.

Såg en bra dokumentär på SVT2 idag om hbt-personers rättigheter i Italien och kampen mot högerextrema partier och den konservativa katolska kyrkan som har stort inflytande över politiken.

Dokumentären finns att se på SVT play http://svt.se/2.102197/1.1510440/vi_far_inte_gifta_oss?lid=puff_1512289&lpos=lasMer

Annons:
milky
2009-04-14 13:26
#1

En dokumentär jag väl kan rekomendera…

Tussebus
2009-04-14 18:32
#2

Coolt! Måste ses!

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Sukram
2009-04-14 18:57
#3

Jagg tyckte den var skrämmande! att det finns så många högerkristna grupper som är närmast högerextrema/ rasistiska i sin framtoning i ItalienRynkar på näsan Tycker det är lite kusligt när de är så militäriska. Italien har ju en historia av fascism!

Annars gillade jag filmen, de gjorde den ändå med glimten i ögat och skojade lite på slutet om den italienska byråkratin.

milky
2009-04-14 20:30
#4

Det är den mentalitetshistoria som Italien historiskt alltid dragits med.

Att förändra något inom trosrörelserna går extremt långsammare där än någon annan stans (Hävdar religions sociologer).

För några år sedan arbetade jag på Vodafone Sverige. Vi fick en global utvärdering över vad Vodafones kunder surfade och laddade ner mest genom sina mobiler.

I alla länder låg erotik och porr på första plats, dock ej i Italien, där låg det på andra plats. På första plats låg religiösa surfningar, bibelsidor, nedladdningar av böner, bibel ord, vatikanens sidor mm. Rätt intressant…..och tänkvärt för att försöka förstå det Italienska högerkristna grupperna…

Upp till toppen
Annons: