Annons:
Etiketterinsemination-graviditetbarn
Läst 2247 ggr
Tussebus
4/24/09, 9:34 PM

Villkor för insemination varierar

SvD 23/4:

"Hittills har omkring 750 lesbiska par fått hjälp med Insemination på svenska sjukhus. Men skillnaderna i pris och kötider varierar stort mellan olika landsting.

Lesbiska par har sedan 2005 laglig rätt att få hjälp med Insemination eller provrörsbefruktning. Inseminationer med donerad sperma görs bara på universitetssjukhus där de lesbiska paren står i samma kö som heterosexuella par.

Skåne har den kortaste kötiden. På Malmö Allmänna sjukhus är väntetiden mellan noll och tre månader. Där kostar ingreppet 300 kronor, visar Svenska Dagbladets genomgång.

På Norrlands universitetssjukhus är kötiden ett år. I Västerbotten, Jämtland och Västernorrland kostar ingreppet 8 000 kronor, medan paren i Norrbotten får betala 300 kronor.

Längst väntetid har Sahlgrenska universitetssjukhuset, två år, och i Västra Götaland kostar ingreppet 200 kronor."
Publicerad: 23 april 2009, 03.14. Senast ändrad: 23 april 2009, 03.17

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Annons:
Ragnhildm
4/25/09, 12:45 PM
#1

Känns som om det borde kosta lika för alla överallt…

Tussebus
4/26/09, 12:34 PM
#2

Eller hur? Jag stör mig på att heterosexuella har helt andra villkor! Vi flator är väl precis lika ofrivilligt barnlösa som de? Tänk dessutom på alla singlar därute som vill ha barn men som måste åka till Danmark för att skaffa sig det eftersom det inte är tillåtet för singelkvinnor att inseminera sig här i Sverige!

Hrrm..det här är ett ämne som berör mig som ni märker Skäms

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Ragnhildm
4/27/09, 8:51 AM
#3

Får man inte inseminera som singel? Hade fått för mig det… Själv är jag för snål hur eller hur. Letar privat donator. Men det är inte lätt det heller. Men jag tycker fortfarande det ska kosta lika för alla!

melia
4/27/09, 8:41 PM
#4

hm… märkligt…. Obestämd

jag får vara glad jag redan ynglat av mig tre små troll innan jag kom på jag var intresserad av tjejer Cool

jejje75
4/29/09, 12:34 PM
#5

Jag kan bara uttala mig om Västernorrland och hur det fungerar här. Vi har precis samma vilkor som de heterosexuella. Sen tycker jag att det borde vara samma taxa i alla landsting. Vi gjorde en IVF behandling istället och då fick vi en behandling till landstingstaxa och den andra fick vi betala själva.

Tussebus: Vad är det för olikheter du menar du skriver inte det? Lagen säger att det ska vara lika mellan homo och hetro men det verkar vara många olika sätt att tolka lagen på. Lika många sätt som det finns landsting.

Mommon
4/30/09, 6:11 PM
#6

Enligt den där undersökningen ska lesbiska bara betala patientavgift  i Norrbotten. Men min fv och jag har bråkat med landstinget ett tag, och de kräver att vi först ska göra 3 egenfinansierade inseminationer, och först om de misslyckas, får vi hjälp från dem.

Annons:
hus-musen
4/30/09, 8:55 PM
#7

De räcker väl om man har ett förhållande med en karl(alltså inte gift) för att göra en Insemination? Ärligt talat släpa med en killkompis o säg att nä nu fasiken är jag hetero blir de billigare och går snabbare då? Det kanske får dem att hoppa till iaf!!Glad

Jag tycker att de är helt otroligt korkat att de ska vara annorlunda, jag vet många heterosexuella som aldrig borde ha skaffat barn för att de är helt värdelösa föräldrar.. Då är de väl bättre att gynna homosexuella som verkligen vill ha barn och inte kan skaffa det på den vanliga vägen? Samma med singelkvinnor, vad är det som säger att de inte blir bra föräldrar? Eftersom så många i parförhållanden går isär och barnen hamnar emellan många gånger så borde ju en singelförälder vara jättebra.. Man kan vända o vrida på allting så de passar en själv verkligen!

Qui dormit, non peccat

 


Upp till toppen
Annons: