Annons:
Etikettdiskriminering
Läst 2174 ggr
Imasy
2009-03-22 15:32

Blodgivare

Detta kanske har varit upp tidigare, men jag kan inget hitta om det via sökfunktionen.

Men jag är en sådan som tycker organ-donation är en viktig fråga, och kan mer än gärna dela med mig av organ jag inte behöver ha, både i livet och när det tagit slut.

I mina trakter så efterlyser de hela tiden blodgivare, och jag tänkte att det kan man väl bjussa på.

Satte mig och läste på någon sjukvårdssida om hur detta gick till, att man måste hiv testa sig och så. Jag är ju dessutom hetero så då var det ju frid och fröjd.

Nu gick detta ine alls för min del, då jag har ätit Waran, och då anses mitt blod värdelöst. Det kan jag ta.

Men vad jag absolut inte fattar är, hur kan mitt blod vara okej för att jag valt leva med en man och inte en kvinna?

Finns det någon vettig förklaring till att homo/bi inte får donera?

Oavsett sexualitet så förutsätter jag att alla får genomgå tester för att bli godkända? Eller blir man per automatik friskförklarad för att man är hetero?

Jag skulle ju egentligen kunna ljuga också, för att jag inte kommit ut ur garderoden, vara fullt frisk och uppfylla deras krav. Blir mitt blod oanvändbart då om jag kommer ut ur garderoben en månad senare?

Jag tyckte detta var så sjukt bara.

Annons:
[Caroline92]
2009-03-22 21:38
#1

Bra fråga. Sjukt är det iaf :S

raphanus
2009-03-23 18:07
#2

Jag tror att lesbiska får lämna blod. Det blir nobben om du själv är man och har haft sex med andra män. Eventuellt är en ändring på gång just nu.

Tussebus
2009-03-23 18:10
#3

Jag får ge blod. Fast jag började ge blod innan jag gifte mig med min fru. Jag måste ta mig i kragen o gå tillbaka nån dag snart. Det var över två år sean jag gav blod sist! Det är alltid nåt som kommer i vägen. Sist skulle både jag o min storasyster ge blod. Då hade jag glömt plånboken hemma och min syster hade för lågt blodvärde.

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Imasy
2009-03-24 01:22
#4

Jag minns det som att det stog att "homosexuella får inte ge blod", vilket jag tolkade som att det gällde både män och kvinnor.

Men vad är skillnaden egentligen mellan en kvinna som har sex med en man och en man som har sex med en man? Båda har ju gjort samma sak.

Och varför kan då kvinnor som varit med kvinnor ge blod men inte män som varit med män? Korkat låter det iallafall.

Ragnhildm
2009-03-24 01:48
#5

#4 På grund av att smittorisken för tex hiv är högre för homosexuella män. Men det borde ju fortfarande snarare grundas på blodprov och sånt snarare än att rata alla homosexuella män… Man kan ju få det på andra sätt och allt blod borde väl testas…

Det har diskuterats här innan.

Upp till toppen
Annons: