Annons:
Etikettallmänt
Läst 998 ggr
Tussebus
2009-04-11 00:24

Äktenskap?

Försökte ta reda på lite mer om den nya äktenskapslagen genom att söka på google. Dock fick jag inte reda på så mycket nytt.

Jag antar att de ligger i startgroparna och att mer information kommer så småningom. Vad jag vill veta är om det kommer komma nån blankett som man ska skicka in om man vill ändra sitt Partnerskap till äktenskapp osv..

Nån som är insatt?

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Annons:
Linnah
2009-04-21 02:53
#1

Med största sannolikhet kommer det väl någon typ av blankett. Dock är det sagt att det kommer dröja ända fram till i höst innan alla myndigheter och system är uppdaterade så att Partnerskap är ordentligt omvandlade överallt. Själva propositionen kan du hitta på riksdagens och regeringens hemsida, däremot är det nog än så länge dålig info om de praktiska detaljerna. Skulle rekommendera dig att kolla med RFSL:s förbundskansli så kanske de har lite info.

Tussebus
2009-04-21 12:56
#2

Ok. Tack Glad

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Bogart
2009-05-01 20:05
#3

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Tussebus
2009-05-02 13:39
#4

Perfekt!! Coolt, men ok jag antar att jag kollar på Skatteverket efter nya blanketter om jag vill "gifta om mig" med min fru Glad

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Saga85
2009-05-02 22:51
#5

Utdrag från Skatteverket:

Omvandling av registrerat Partnerskap till äktenskap

Ni som har registrerat Partnerskap i Sverige enligt tidigare lag kan omvandla ert Partnerskap till ett äktenskap. Det kan ni göra antingen genom en gemensam skriftlig anmälan direkt till Skatteverket eller genom att ni viger er inför en vigselförrättare.

Om ni väljer att omvandla ert Partnerskap genom en gemensam anmälan gör ni det genom ett enkelt brev till närmaste skattekontor. Någon särskild blankett för en sådan anmälan har ännu inte fastställts.

Om ni i stället väljer att viga er behöver ni inte först ansöka om hindersprövning. Det räcker med att ni till vigselförrättaren överlämnar ett intyg om att ni har registrerat Partnerskap i Sverige. Vigselförrättaren underrättar sedan Skatteverket om vigseln.

En omvandling av ert registrerade Partnerskap till ett äktenskap påverkar inte era rättigheter och skyldigheter. Det registrerade partnerskapet har samma rättsverkningar som äktenskapet.

Tussebus
2009-05-02 22:54
#6

Jag läste det jag med, perfekt! Skönt att man slipper ansöka om hindersprövning en gång till. Det tycks bara va att ta sitt partenerskapsbevis och knata upptill närmsta vigeselförrättare.

Vi ska boka tid i juli igen. Ny ring och nya gäster och…en honeymoon för en gångs skull (med sonen haha)

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Annons:
Saga85
2009-05-02 23:04
#7

Så kul Skrattande

På tal om lagändringen så hörde jag om en demonstration (eller, tja, snarare ett fira-nya-lagen-tåg) som gick av stapeln i Göteborg 1 maj, där man uppmanades att dyka upp i brud/brudgumsutstyrsel för att fira. Någon som var på den (eller någon liknande)? Jag missade det tyvärr Rynkar på näsan

Tussebus
2009-05-02 23:46
#8

Hehe låter kul. Ja, skirv gärna någon som eventuellt var där.

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Upp till toppen
Annons: