Annons:
Etiketthbtq-i-media
Läst 1397 ggr
Tussebus
2009-02-23 12:56

Vänta på kyrkbröllop

Som de flesta säkert redan vet så träder nya äktenskapslagen i kraft den första maj, men Svenska kyrkan hinner inte ändra sin vigselordning så de som vill gifta sig kyrkligt får tyvärr vackert vänta tills i höst Rynkar på näsan.

Det har gjorts två förändringar i förslaget till könsneutrala äktenskap (det som inte Kristdemokraterna gillade):

  •  Ett Partnerskap blir inte automatiskt ett äktenskap. De som vill fortsätta vara gifta måste omvandla partnerskapet till ett äktenskap. Då kan man göra en anmälan eller helt enkelt gifta sig igen- i kyrkan den här gången.

  • En borgerlig vigselförrättare ska kunna tillförordnas för ett enstaka tillfälle.

Källa:SvD 17/2

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Annons:
elyse
2009-02-23 20:50
#1

Ja, för de som vill tycker jag att det är självklart att få gifta sig i kyrkan. Men jag har väldigt svårt för folk som gifter sig i en kyrka av tradition och inte för att det är viktigt med en kristen ceremoni. Jag är inte med i Svenska Kyrkan, inte heller min sambo (man), eftersom vi inte är kristna.

KAGE
2009-02-23 23:43
#2

WOHOO!

Dock dåligt att de inte fixat så det är klart i maj. Men whatever! Stort steg :D

/Karoline.

KAGE
2009-02-23 23:43
#3

#1: Äsch! Nu är det iaf lika för alla : DDD

/Karoline.

Ragnhildm
2009-02-24 05:17
#4

Jag är kristen och har inga som helst planer på att gifta mig i en kyrka =) Varken med en kille eller tjej =)

TereseE
2009-02-24 11:07
#5

Samma rättigheter för alla, absolut. Men personligen ser jag inte varför ett bröllop i kyrkan skulle betyda mer än att borgerligt. Men så är jag inte religiös heller och har svårt för kyrkan på mer än ett sätt.

Inte första gången som kyrkan inte är uppdaterad med samtiden…

satori
2009-02-24 11:48
#6

Är inte heller med i kyrkan, gick ur dem för 11 år sedan, det finns inget för mig att hämta hos dem nånsin! Bara att vara med där så bidrar man med ca 2000:-/år i skatt som går rätt in till kyrkan, de pengarna behåller jag hellre själv.

Annons:
sara1987
2009-02-24 12:05
#7

jag är med i svenska kyrkan men är inte kristen eller troende på nått sätt. jag är mest me där för att jag har en tanke p mina efterlevande. den dagen jag dör. om de så är imorgon eller om 70 år, så vill jag bli begraven kyrkligt. jag vill ha en gravplats eller minneslund på en kyrkogård. är man inte med i svesnka kyrkan får man ingen gravplats.. osv! annars kan man ju gå ur nu.. o hoppas att man lever att tag till o sen gå med när man är gammal. haha. man kan ju utnyttja systemet. ber om ursökt till er som är troende osv..

den dagen jag gifter mig ska de va utomhus.. sommar eller vinter. men jag är glad att vi äntligen tatt steget i sverige så de ska va lika för alla!

satori
2009-02-24 12:27
#8

Man betalar ändå själva begravningsavgiften trots att man valt att gå ur kyrkan. Alla har lika rätt till begravning - men inte i en kyrka då. Borgerliga begravningar och bröllop för den delen kan vara minst lika vackra då man kan skräddarsy dem bättre så att de passar för personens sanna tro. När jag var 14 och alla skulle konfirmeras så vägrade jag, då jag visste att alla gjorde det bara för att de skulle få presenter, jag skulle inte klara av det, skulle känna mig som en hycklare. Jag respekterar de som är kristna, är inte religiös men djupt troende på att det finns något högre och större men vill inte kasta mig in i nåt fack varken inom tro eller sexualitet. För mig är det viktigaste att vara mig själv sann och följa mitt hjärtas väg och visst händer det att man ofta simmar mot strömmen men jag skulle aldrig må bra av att göra saker som inte känns rätt för just mig.

sara1987
2009-02-24 12:33
#9

#8. men ojdå. då har jag missuppfattat allt. jag trodde inte man fick nån grav eller va man ska säga när man inte va me i svenska kyrkan. eller det sa min religions lärare iaf på gymnasiet. men nu vet ja då.. Glad

satori
2009-02-24 12:37
#10

"Den som inte är medlem i Svenska kyrkan blir begravd på en allmän kyrkogård eller särskild gravplats. Du kan själv välja på vilken kyrkogård eller begravningsplats du vill bli gravsatt på. Kostnaderna för gravplats täcks av begravningsavgiften som alla betalar vare sig de är medlemmar i Svenska kyrkan eller inte."

Citerat från kyrkan.

satori
2009-02-24 12:39
#11

Kanske din lärare inte var så påläst som han/hon borde, eller så var han/hon kanske överreligiös och bara mån om att du inte skall komma att brinna i helvetet för att du inte är kristen Tungan ute

sara1987
2009-02-24 12:41
#12

haha. hon va ju helt ute o cykla me andra ord. hon sa att man inte hade rätt till gravplats osv.. men hon själv va ju super troende så.. hon försökte väl bara skrämma oss. eller så att vi inte gick ur svenska kyrkan.. vilket typ halva klassen va beredda på att göra.

Sach
2009-02-24 16:22
#13

#12

Vad trodde du din stackare du skulle hamna efter döden, på soptippen eller? =)

Fint som snus att även vi otäcka homos kan gifta oss i kyrkan. Nu är det ju bara upptill alla homos som vill gifta sig i kyrkan att lyckas hitta en prälle som inte är homofob.

Annons:
sara1987
2009-02-24 17:05
#14

#13. haha,.nää jag vet faktiskt inte vad jag trodde. jag har inte tänkt på min egen död speciellt mkt. trodde väl kanske att de fanns nått ställe där man begravdes.. men inte på en kyrkogård.
ah va fan vet jag.. den dagen den sorgen,. jag är iaf med i svenska kyrkan tänker inte gå ur heller. tycker kyrkor är fina, och är rogivande om man nu skulle besöka någon. och utan mina skattepengar dit så skulle dom inte kunna hållas i trim. eller..? har jag fel igen kanske.?

haha. jag skriver för mkt utan att tänka helt enkelt.

satori
2009-02-24 20:23
#15

#13 Känner faktiskt en kvinnlig präst som är flata. Beundrar henne och alla andra då det är ett ganska mansdominerat yrke även.

#14 "Utan mina skattepengar skulle de inte kunna hållas i trim" Oj oj oj….Har du ens den blekaste om hur mycket pengar kyrkan sitter på? Som de samlat in sedan dess uppståndelse, skulle du börja räkna på det skulle du bränna sönder din miniräknare. Det vi får tillbaka är bara en fjärt i universum om man säger så Flört Kyrkan har alltid haft makt, pengar = makt = kontroll

Sach
2009-02-25 09:09
#16

#15

jag har en släkting som är ung kvinna, flata och präst. o det går alldeles utmärkt för henne.

Men här nere där jag bor, i blekinge-smålands träsket så är en stor andel av prästerna emot homovigslar. givetvis finns det undantag. Och mitt föregående inlägg var skrivet med viss ironi. svårt o få fram i text bara.

Upp till toppen
Annons: