Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1783 ggr
[Caroline92]
3/9/09, 5:09 PM

OT - Rädda hajarna!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 
I min skola under Naturkunskapen så såg vi en film för några dagar sen som heter Sharkwater. Den handlar om hajar, och att 100 miljoner hajar dödas varje år p.g.a att man vill ha deras fenor. De dras upp ut vattnet, får sina fenor avskurna och sen dumpas de i vattnet igen där de dör antingen p.g.a att de inte får tag på någon mat för att de inte kan simma, eller för p.g.a syrebrist. Det kan ta allt från timmar till dagar innan de dör.

Hajarna har funnits i över 400 miljoner år, och nu helt plötsligt har folk fått för sig att hajfenorna har helande kraft så vi människor tar oss rätten att så brutalt skära av dom fenorna och sen lämna dom att dö.

Saken är den att hajarna är de som har skapat havets alla djur. Alla djur i havet är anpassade efter hajen. Så om vi nu utrotar hajarna så kommer hela ekosystemet att kollapsa! Och vi får det mesta av vårat syre från havet, Så om då alla hajarna utrotas så kommer de fiskar, som äter planktona som ger oss syre, bli alldeles för många och kommer då äta upp alla plankton, vilket kommer sluta med att vi alltså utrotar oss själva.

Hjälp till att stoppa hajfisket! Vägra att äta hajfenssoppa, och säg till dina vänner att se filmen sharkwater Besök även denna sida http://www.savingsharks.com/

Tack för mig, och jag hoppas ni tog er tid att läsa detta Glad

Kram Carro

Annons:
Upp till toppen
Annons: