Annons:
Etikettallmänt
Läst 1001 ggr
Saga85
2009-02-06 01:10

Könsneutralt manus - benämning?

Jag försöker komma igång med mitt skrivande igen, och har stött på ett problem. Jag är väldigt sugen på att satsa på att skriva "könsneutralt". Dvs inte ha bestämda kön på karaktärerna, utan bara göra personbeskrivningar. Istället blir det som det blir - den person som passar bäst får rollen, vare sig det är en man eller kvinna. Delvis för att inte fastna i normer och stereotyper. Utseende, rötter, kön, ålder, mm ska inte spela roll.

Har länge varit inne på den linjen, och tänkte att det är lika bra att börja skriva så. Som övning om inte annat. Kan bli mycket svårare, men även mycket mer givande att inte ha några normer att luta sig mot.

Nu till problemet - vad ska jag skriva istället för hon, han, henne, honom, osv. "Den" låter lite tafatt. Finns det något riktigt ord eller hjälp mig att hitta på något annat! Funderade på "hun" först, men ge mig förslag!

Annons:
raphanus
2009-02-06 08:42
#1

"Hun" är det norska/danska ordet för "hon", så det kan misstolkas. Många som strävar åt ditt håll brukar använda "hen" med objektsform "henom". Tänk på att du är en nydanare, så egentligen finns det inget som är fel, men om du använder t.ex. "hen/hens/henom" genomgående i texterna, lär sig ju de som tar del av texten sedan vad som gäller.

Eller skriv på turkiska/ungerska/estniska/finska! Där gör man ingen skillnad mellan "han" och "hon"!

Saga85
2009-02-06 14:02
#2

Intressant. Vet du vad man använder för ord istället på de språken? Jag har också hört Hen innan, men tycker att det låter feminint. Så det skulle nog ställa till det för just mig.

raphanus
2009-02-06 15:15
#3

På finska säger man "hän", på estniska "tema" (betonat) eller "ta" (obetonat), på turkiska "o" och på ungerska "o".

Jag vet inte vad du skriver, men får intrycket av att det är teatermanus snarare än skönlitteratur, och i så fall kanske stilnivån inte måste vara så estetiskt tilltalande som i regelrätta romaner och noveller. I så fall skulle kanske ordet "den" kunna duga?

Iris Johansson använder i sin självbiografiska "En annorlunda barndom" pronomenet "hoan" i det syfte du tänker på, vilket kanske också skulle kunna fungera för dig.

Saga85
2009-02-06 15:37
#4

Tack så mycket, nu har jag lite att välja på. Går mediaproduktion - manus, så det är mest filmmanus jag funderar över. Så, ja, estetiskt spelar det ingen roll vad jag skriver, jag vill mest hitta något jag känner mig bekväm med.

Ragnhildm
2009-02-06 16:44
#5

Jag gillar och använder ordet Hen. Skriver böcker (även om jag inte publicerat nåt än)

Linnah
2009-02-06 17:21
#6

Inom RFSL Ungdom används generellt Hen bland många av de personer som inte vill definiera sitt kön. Då skriver man Hen, henom och hens. Hän har också använts.

Själv brukar jag försöka skriva om meningarna så att jag inte behöver använda det över huvud taget, i så lång utsträckning det går, men ibland blir det klurigt. Samma sak när det gäller att använda "man" som inte är könsneutral. Vi brukar skriva "en" istället. T.ex. "Ibland vill en bara skratta åt det."

Annons:
Upp till toppen
Annons: