Annons:
Etikettfunderingar-hbtq-status
Läst 3670 ggr
raphanus
1/22/09, 8:53 AM

Hiv och bisexualitet

Apropå den hiv-smittade yngre mannen i Örebro har dagens Nerikes Allehanda på förstasidan en bild av en person klädd i en topp med texten "I love Boys & Girls". Vid åsynen av denna illustration gjorde jag en blixtsnabb inre resa tillbaka till 1984, då jag för första gången grundligt läste en apoteksbroschyr om aids.

Naturligtvis kan mitt första bekantande med begreppet aids vara på något vis präglat av att jag som den sjuåring jag var 1984 inte begrep allt som stod i broschyren på det sätt jag borde ha begripit det. Jag tycker mig minnas att det stod att aids uppstår bland människor som har sex med både män och kvinnor. Jag drog då slutsatsen att aidsinfektioner kan uppstå av sig själva bland fullt friska människor, bara under förutsättning att dessa människor har sexuella relationer med både med män och kvinnor.

Sedan 1984 har vi människor ju lärt oss mycket mer om aids och hiv, men jag undrar ändå om det finns nån relevans i min barnsliga slutsats? Kan den skepticism och intolerans som en del visar inför bisexualitet grunda sig på att bisexuella medicinskt kan anses som upphovet till hiv?

Annons:
hus-musen
1/22/09, 12:03 PM
#1

Hänger inte riktigt med i vad du menar.. Säger du att de är bisexuella personer som bär ansvaret för HIV?

Aids (hiv) kan inte uppstå bara hux flux i ett förhållande mellan  partners, de är en smitta, ett virus man får genom bla blod och andra vätskor. Spelar ingen roll om de två "huvudsakliga" är en man+ kvinna, man+man, kvinna+kvinna eller en man+kvinna+kvinna. Smittan kommer utifrån så att säga till de smittfria.

Jag tror inte att hiv och senare AIDS spreds av bisexuella, förstår inte den teorin. Dessutom är det ingen som vet säkert när och var Hiv uppstod, mer än att de var i afrika nånstans och att det utvecklats därifrån åtminstonde sen 50-talet. Kanske har funnits tidigare, vem vet? Antagligen i en liten isolerad stam från början o sen har e spridit sig genom utbyte av fruar byar emellan och så får vi inte glömma missionärerna som kom för att "upplysa vildarna"

Dessutom kallades hiv "bögsjukan" på 80-talet som du refererar till eftersom de nästan bara var män som var homo som hade den från början. Att det sedan spreds till kvinnor är inte heller så konstigt egentligen, vissa kanske smittades genom bisexuella kontakter, men man får inte glömma hur många som mörkar sin sexualitet. En man och en kvinna kan vara gifta, trots att mannen är homosexuell o har sina äventyr hos andra män utan att kvinnan vet. Mannen kommer hem, har pliktsex med sin fru, smittar sin fru, som kanske blir med barn o smittar sitt barn. De var nog vanligare förr när homosexualitet var ännu "hemskare o avskyvär" än vad de är idag.

Qui dormit, non peccat

 


raphanus
1/22/09, 1:00 PM
#2

Nej, jag säger inte att bisexuella personer bär ansvaret för hiv, utan att jag, som oberest sjuåring, uppfattade det så av broschyren jag läste 1984. Men så länge man själv är frisk och bara har sex med friska (som i sin tur bara har sex med friska o.s.v.), så kan man rent teoretiskt hålla sig till både män och kvinnor utan risk för att få hiv, alltså.

Som Bisexuell är jag dock vaksam för vad som sägs om bisexualitet. Jag träffar inte sällan på människor som i ena andetaget ger sken av att vara vidsynta och vilja förorda såväl homopars rätt till adoption och äktenskap som lesbiskas rätt till Insemination m.m., men som i nästa andetag uttrycker oförstånd och/eller äckelkänslor över att någon är Bisexuell, ungefär som om bisexualitet vore något slags kainsmärke.

hus-musen
1/22/09, 2:09 PM
#3

Ja man kan ha sex med både kvinnor och män utan att risken för HIV ökar, åtminstonde om man är kvinna. är man man så har man antagligen analsex eller ger analsex mer vilket är det som överför hiv oftast.Och om man har lite koll på sina partners o partnerns partners har koll o man testar sig så är de en väldigt liten risk att man ska få hiv. förutsatt att en smittad slutar ha sex då.

jaha nee sånna fördommar har jag aldrig hört om bisexuella.. snarare tvärtom, att vara Bisexuell är ok men att vara homo är konstigt.

Qui dormit, non peccat

 


raphanus
1/22/09, 3:30 PM
#4

#3 - Det kanske bara är jag som är paranoid. Skäms

hus-musen
1/22/09, 3:41 PM
#5

#4 Haha ja kanske det=) Eller så har vi väldigt olika vänner o bekanta! Det verkar skilja sig i åldersgrupper oxå och beroende på vart man bor=)

Qui dormit, non peccat

 


Ragnhildm
1/22/09, 5:58 PM
#6

Hm. Smittar HIV mellan två kvinnor? Dålig koll…

Annons:
hus-musen
1/22/09, 6:08 PM
#7

#6 ja hiv kan smitta mellan två kvinnor, de är slemhinnor som gör oss känsliga. vi kan smittas av sexleksaker, eller fingrar som byter plats så att säga. risken är rätt liten vid oralsex men de kan ske.

Qui dormit, non peccat

 


Ragnhildm
1/22/09, 6:11 PM
#8

#7 Ok. Ungefär som jag trodde =)

raphanus
1/23/09, 8:38 AM
#9

Hm … jag borde leta rätt på den där apoteksbroschyren. Jag tror att min mor har sparat den nånstans. Skäms

Upp till toppen
Annons: