Annons:
Etiketthbtq-i-media
Läst 1265 ggr
raphanus
2009-01-16 11:04

Insändare om Selma Lagerlöf

Anders Stävarby skriver i dagens Fryksdals-Bygden:

Det slår mig att ansträngningar görs för att sätta in Selma Lagerlöfs liv och gärning i ett modernt sammanhang. Att tolkningen av hennes tillvaro sker enligt vårt moderna synsätt och hur livsförhållandena är idag.

Jag skulle gärna vilja framhålla, utan att ha gjort någon speciell efterforskning men däremot gjort en tolkning av hennes liv, varför hon aldrig gifte sig eller skaffade sig en man.

En äkta man/make hade på Selmas tid med största sannolikhet inneburit slutet för henne som fri konstnär. Det var ett faktum som hon var mycket väl införstådd med, och det var inget ovanligt för den tiden med starka ensamstående kvinnor som inte ville ha en man, som bara för att han var man skulle komma att domdera kvinnan.

Det som kunde hända, var dels att kvinnan fick en man som helt dominerade henne, eller ännu värre en ren lätting, en så kallad "lärerinnerkär", som skulle försörjas.

Alltså tolkar jag hennes livsval mer som ett svar på hennes ambitioner än hennes sexuella läggning. Vilket kan vara svårt att svälja för en modern människa som sätter sexualiteten i centrum, utan att för den delen ta sin avkomma på allvar, om jag tillåts att generalisera något.

Annons:
hus-musen
2009-01-16 13:10
#1

ja… de är väl allmänt känt att på den tiden hon var ung så var de fortfarande mannen som bestämde många gånger, o en kvinna med huvudet på skaft ville knappast gifta sig.. jag hade inte heller gift mig på den tiden!

Qui dormit, non peccat

 


FrauBlycher
2009-01-16 18:09
#2

så Selma var asexuell då?

hus-musen
2009-01-16 18:14
#3

#2 näe hon var intelligent nog att inte gifta sig med nån karlSkrattande

näe ja tror inte att hon var asexuell heller, hon var nog hetero. men på den tiden så var de så att så fort en kvinna gifte sig så var hon en barnaföderska, städerska, kock o upppassare i första hand. de var inte alltid ens en kvinna fick läsa eller studera för att de "satte griller i huvudet på dem" de kuned vara okej för en ogift ung kvinna att skriva o läsa böcker, men när hon var gift och vuxen så skulle hon inte hålla på med sånt "trams"

Qui dormit, non peccat

 


raphanus
2009-01-17 18:44
#4

Det verkar som om insändaren tar för givet att de som idag kallar sig homosexuella sätter sexualiteten i centrum. Personligen tror jag att det idag finns många människor som inte lever som heterosexuella av samma skäl som Selma inte gjorde det. Man måste ju inte vara sexuellt överaktiv eller ha en stor aptit på sex för att kunna anse sig tillhörig en på ett visst sätt sexuellt definierad kategori. (Man kan t.ex. vara bög och leva i celibat utan att sluta vara bög för det.) Jag tror att Selma Lagerlöf mycket väl kan ha varit mer än vänskapligt attraherad av andra kvinnor utan att hennes levnadsval skulle ha haft karaktär av en "praktisk lösning".

Tussebus
2009-01-17 19:27
#5

Har läst nån insändare i en tidning en för inte så länge sedan. Det var någon som var besviken på ett program om just Selma Lagerlöf eftersom detta just fokuserade på-inte henne´hennes böcker, utan hennes sexuella läggning. Det var visst mycket fokuserat på att hon skulle vara lesbisk.

Personligen är jag inte insatt i ämnet för jag har inte läst något om Selmas liv eller sett programmet ifråga Glad

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

raphanus
2009-01-17 23:29
#6

#5 - Det gick en dramaserie i julhelgen med Helena Bergström i rollen som Selma. (Jag såg den inte.) Det är antagligen den som har föranlett Stävarby att skriva sin insändare. Även andra har uttryckt sin tvekan inför att dramaserien skulle vara i närheten av verkligheten. Men även om Selma Lagerlöf i verkligheten inte hade så hett sex som SVT:s dramaserie ville ge sken av, kan hon mycket väl ha varit lesbisk. Att människorna på Selmas tid inte levde precis som vi gör i dag, hindrade dem ju inte från att följa sina hjärtan, och homosexuell attraktion har väl säkert funnits så länge som det har funnits levande varelser på jorden.

Det finns brev bevarade från en nära 40 år lång brevväxling mellan Lagerlöf och en Valborg Olander. Brevväxlingen vittnar om en mycket innerlig vänskap.

En annan kvinna, Sophie Elkan, skrev i ett brev till Lagerlöf: "Du ska få vara så kär som du vill, endast hands off".

Annons:
Ragnhildm
2009-01-18 02:30
#7

Här är programmet.

Selma:
Del 1 Del 2

raphanus
2009-01-18 15:39
#8

Tack för det, Ragnhildm! Fiktion eller inte, serien uppmuntrar till mer läsning!

Upp till toppen
Annons: