Annons:
Etikettfunderingar-hbtq-status
Läst 5485 ggr
BraveandCrazy
2008-11-02 02:06

Hetro, Bi, Homo - Måste man verkligen ha en titel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så då var man inte Hetro längre alltså!
Det är en smärre chock bara det när man trott det i över 30 år. Ja jag är en av dom som ljugit för mig själv, det är slut med det nu!
För ca 18 månader sedan sprack bubblan. Så om jag inte är Hetro? Vad är jag då?

Jag började som "alla andra" med att vara Bisexuell för det trodde jag var rätt titel på mig?
Då jag är tjej och har varit tillsammans med pojkar förut, så jag sökte mig till ett forum och kallade mig det.
Fick en brasklapp på en gång att kunde man tänka sig att leva med en annan kvinna så var man Homosexuell inget annat!
Jag blev inte ett dugg klokare när jag läste mera i detta forum, då många tycks använda ordet, läggningen Bisexsuell som godkänd andledning till att vara otrogen.
Många tjejer på det forumet menade att det han inte vet det lider han inte av! Kan bara hoppas att deras killar kommer hem en dag och erkänner - Älskling jag har varit otrogen men det var med Tom så det gör ju inget. (undra vad det skulle bli för ljud i skällan då)

Så här säger RFSL om dom olika begreppen.
Bisexuallitet
Homosexualitet

Och så här säger Wikipeda

Homosexualitet.
Kan referera till sexuell attraktion, sexuellt beteende mellan organismer av samma kön eller en sexuell preferens. När man beskriver det senare åsyftas en bevarande sexuell och romantisk attraktion till det egna könet, men inte nödvändigtvis till det sexuella beteendet.

**Bisexualitet.
**Det finns olika definitioner av vad som egentligen är bisexualitet. Statens folkhälsoinstitut definierar bisexuella som personer som aktivt praktiserar bisexualitet, medan RFSL, som är den största organisationen för homosexuella, bisexuella samt transpersoner i Sverige, menar att definitionen av den som är Bisexuell måste utgå från hur personen själv identifierar sig.

**Heterosexualitet.
**Är en sexuell läggning där personen uteslutande eller huvudsakligen känner attraktion till personer av det motsatta könet.

Medarbetare på HBT ifokus

Annons:
hus-musen
2008-11-02 13:42
#1

jag tycker att om man är homo så har man sin sexuella dragning mot samma kön, är man straight så dras man till det motsatta könet o är man bi så vacklar man mellan pojkar o flickor.

om du tycker om pojkar och flickor så är du bi i mina ögon iaf=)

jag har mer svårt med folk som säger att de är metrosexuella tex för de vet ja inte ens vad de är.. har fått säket 10 olika förklaringar till det!

Qui dormit, non peccat

 


camecat
2008-11-03 12:43
#2

Nej, jag tycker inte att man måste ha en titel.

Folk skulle må mycket bättre om det försvann. Ingen skulle behöva "komma ut" längre osv.
Förhoppningsvis är vi på väg dit men det kommer säkert ta en 20 år till eller så.

BraveandCrazy
2008-11-03 13:00
#3

Ja när hela samhällen och djupt rotade föreställningar ska bort så tar det tid.

Medarbetare på HBT ifokus

sara1987
2008-11-03 13:28
#4

varför ska man ha en titel? alla är vi sexuella varelser oavsett om vi har sex eller ej. vissa tycker helt enkelt inte ens om sex. orden bi, homo, hetro, queer osv sätter oss bara i fack. vem vill leva i ett fack? vissa kanske tycker det är bekvämt och känner sig trygga när dom "tillhör" nått. men i längden tror jag ingen vill bli uppdelad på de viset.

alla har vi känslor, oavsett om det är till en person med motsatt, samma kön eller inget kön alls.?

jag sätter mig sj'älv inte i något fack o kommer aldrig att göra de. jag lever med den jag älskar oavsett dess läggning och kön. det är personen jag är attraherad och intrersserad av. sen kan jag ju även tillägga då att jag dock inte är intresserad av killar nåt nämnvärt längre. been there done that. men jag kallar mig inte homo. det är de andra som gör.. jag anser bara mig själv vara en sexuell varelse..med mycket känslor. Skrattande

BraveandCrazy
2008-11-03 13:30
#5

#4
Kunde inte skrivit det bättre själv. Glad

Medarbetare på HBT ifokus

hus-musen
2008-11-03 13:36
#6

titlar har alltid funnits, antagligen ända sen stenåldern.. i gamla antiken fanns titlar på lesbiska och homosexuella och det var accepterat att ha en annan läggning då.

varför är ni så rädda för titlar?? det ändrar ju inte hur ni känner eller hur? det är människans natur att vilja sätta titlar på allting för att det ska vara lättare att förstå.

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
sara1987
2008-11-03 13:56
#7

jag är inte rädd för nån titel. det är bara de att jag inte tycker om tänket runt om titlarna. som jaf skrev att man blir satt i fack.. osv. jag tycker inte om de. det är min åsikt. folk får gärna sätta mig i fack o ge mig en titel om dom tycker att det är lättare för dom då att förstå.men jag själv gör de inte.. min flickvän är bi. och jag låter henne säga att hon är de.. jag är varken rädd eller klandrar nån. alla är vi olika…

så kommer det alltid att vara. och tur är väl de..Flört

Tussebus
2008-11-06 23:56
#8

Min lillebror blir vansinnig på etiketter! Han tycker det är så knäppt att han tom vägrar fylla i om han e man eller kvinna :) Så e han ju 19 år och en övervintrad hippie från 60-talet ;) Han e härlig och vi är väl de som är mest lika i vår familj av alla syskon :hel som halv.

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Upp till toppen
Annons: