Annons:
Etikettreligion-och-hbtq
Läst 5458 ggr
Linn
2008-10-12 15:24

Kristen och Bi

Jag är som rubriken beskriver kristen. Jag har varit inne en hel del på jesus.ifokus och försökt få lite klarhet på hur kristendomen faktiskt ser på det här med bisexualitet. Jag skäms lite för att inte ha läst så mycket i bibeln, framför allt när något vill prata om kristendomen med mig.

Men i alla fall, det verkar vara ganska mycket dubbla budskap i det här. Man får lov att ha sin sexuella läggning men man får inte utöva den? Jag är inte aktiv inom kyrkan och jag har inte berättat för någon inom kyrkan att jag är bi så jag vet inte hur dom ställer sig till detta.

Jag skulle väldigt gärna vilja läsa om hur andras situationer har varit.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
Sukram
2008-11-09 23:37
#1

Jag är ateist så jag är inte till någon större hjälp när det kommer till det teologiska. Men jag har bekanta som är politiskt aktiva som jag diskuterar hbt-frågor och religion med.Jag vet att det inte är en entydig bild men alla kristna är inte emot ellelr tar avstånd.  Det finns ju flera präster i Sverige som är homosexuella som Lars Gårdfelt (eller vad han heter) i Göteborg och så finns det liberala präster som Karin långström- Vinge som argumenterar för hbt-personers rättigheter.

Karin är listad på gaybloggar som en av de mest populära bloggarna http://karinlangstromvinge.blogspot.com/ hon kan säkert hjälpa dig med dina frågor.

hus-musen
2008-11-10 10:23
#2

har för mig att man får vara bi och homo men man får inte utöva sin "annorlunda" läggning.

Qui dormit, non peccat

 


Sukram
2008-11-10 12:41
#3

#2

jag tror det är en tolkningsfråga för bibeln och koranen nämner inte "homosexuell" ordagrant, än mindre nämner de Bisexuell, trans och queer. Det är en tolkning vissa präster gör att homosexuella handlingar skulle vara en synd om man lever ut den. Jag tror at tdet bibleordet man dyftrar på handllar om reproduktion och gud säger att mannen inte ska ligga med andra män som han ligger med kvinnor utan ska ligga med en kvinna istället. Vissa tolkar det som en tillrättavisning att han ska "sätta barn tillvärlden" för att föra sitt släkte vidare. På den tiden biblen skrev så var släkten/ätten/klanen den viktigaste sociala gemenskapen och de var beroende av att fortleva. Däremot var det vanligt i antika grekland att män hade manliga älskare, men de levde inte i homosexuella familjesituationer utan gifte sig med kvinnor eftersom giftemål på den tiden handlade om att binda "rätt" familjeband och det var mer av ekonomisk och politisk karaktär. Kanske var det så gud ville säga att "gift dig nu karl o ligg med en kvinna så det blir lite barn gjorda nån gång" inte att det var fel som företeelse att ha samkönat sex.

Linn
2008-11-10 13:03
#4

tack så mycket för era svar. Ska gå in och kolla på hennes blogg.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

FrauBlycher
2008-11-10 13:03
#5

Jag är nyfiken på hur din defination är på att vara kristen.

Du säger att du inte går i kyrkan och inte läst bibeln - på vilket sätt är du kristen då?

OBS att jag är nyfiken - alltså inte angriper.

För mig är det så att det är självklart att man är uppfostrad i bakgrunden av kristna värderingar men jag är inte en troende kristen.

Linn
2008-11-10 13:16
#6

Jag har mött Gud. Jag vet att han finns och jag tillber honom. Därav kristen. Jag går i kyrkan ibland, har bara inte hittat en församling som passar mig. Jag har inte läst biblen för jag tycker att den är svår att förstå. Jag har alltså läst en del.

Varje år åker jag till Öland till en camping där de har kristna möten som jag verkligen älskar. Där känner jag en samhörighet med de andra kristna och den samhörignheten har jag inte hittat någon annanstans än.

Jag är inte uppvuxen i en kristen familj. Varken min mamma eller pappa är troende men jag och min syster är det. Min pojkvän och hans familj är kristna och av dem får jag många svar på alla konstiga frågor jag har.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
Tussebus
2008-11-10 18:49
#7

Jag var med i en frikyrka ett tagmen de är emot homosar och allt sånt så när vi gifte oss blev vi exkommunikerade. Annars trivdes jag bra där ;)

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

hus-musen
2008-11-11 13:38
#8

#3 nja bibeln nämner inte rent ut att homosexualitet är en synd men bibeln godkänner inte homosexualitet heller.beror lite på vilken bibel man läser, vilket århundrande den är ifrån. biblen har ju blivit omskriven och ändrar minst 100 gånger sen den kom ut.

Qui dormit, non peccat

 


Tussebus
2008-11-11 13:49
#9

Har hört att King James version av bibeln ska vara den mest korrekta ;)

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

FrauBlycher
2008-11-11 16:33
#10

Det känns så vridet att en religion vars kärna är kärlek fördömmer vissa människor *konstigt*

Sach
2008-11-12 22:22
#11

Tredje Moseboken 18:22. "Du skall icke ligga hos en man såsom man ligger hos en kvinna; det är en styggelse.

Med risk för att vara väldigt fånig nu. Men om en man ligger med en man, inte fan gör han på samma sett som med en kvinna. För vi ser ju lite annorlunda ut anatomiskt om man säger så.

Hmmm…ber om ursäkt i förebyggande syfte för mitt små tramsiga inlägg. Kunde inte låta bli.

jag är troende, tror på Jesus som förkunnade kärlek mellan människor, allas lika värde och att alla är vi herrens barn. Bibeln har jag läst. det är en spännande skönlitterär bok tycker jag. Men mer kan man inte ha den till (enligt mig). Det kryllar av gamla lagar i denna bok som religösa struntar i helt och hållet. Men den gamla frasen från tredje moseboken, kapitel 18, vers 22 den drar de gärna upp i homodiskussioner. Men sen att de inte bär kläder av enbart samma tygsort, inte skyr kvinnor som har mens och inte slår sina barn, fast bibeln säger att man ska göra så, det är ju en annan femma.

Saga85
2008-11-13 00:42
#12

Gud sade: "Jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med frö i sin frukt; detta skall ni ha att äta.

Och detta citat kan ju tolkas som att människan ska vara vegan ;P Som sagt så är ju det en tolkningsfråga. Finns nog inget rätt eller fel, Bibeln består av många många verser och antagligen kan man hitta både för- och nackdelar med allt man kan tänkas få fram. Men jag är inte kristen, så jag är nog inte rätt person att diskutera det här.

Saga85
2008-11-13 00:42
#13

*från 1 Mos 1:29

Annons:
Sukram
2008-11-13 16:05
#14

#12 med andra ord så är man syndare om man äter bananer ch gurka då? eftersom de är partenokarpa (bildar frukter utan fröer).

hus-musen
2008-11-13 16:11
#15

#14 inte alla gurkor är partenokarpa, vissa kan man äta isåfalll=) vanliga bananer i affären är partenokarpa, samma gäller vissa avokadosorter=)

Qui dormit, non peccat

 


Saga85
2008-11-13 16:13
#16

#14 Enligt bibeln verkar de inte finnas då det inte står att gud skapade dessa :)

Sach
2008-11-13 16:14
#17

Det finns så otroligt mycket i bibeln som är helt absurt. Men religon är inte bara negativt. i tunga tider kan religionen skapa hopp och tro i människor när det tycks inte finnas något hopp kvar i världen. En tro på något högre, kalla det gud, allah eller vad du vill kan ge trygghet om att man aldrig är ensam. En känsla som kan vara skön i svåra stunder där enbart mörker råder omkring än. tanken att det finns någon där, som vakar över en, som har en mening med att som händer en, som utsätter en för prövningar inte för att jävlas utan för att man ska växa sig starkare.

Du behöver ingen kyrka för att utöva religion, ingen bibel eller koran. Allt du behöver är dig själv, tankar och känslor, funderingar och ett öppet hjärta. Våga fråga ut i ingenstans, varför, och våga lyssna på svaret. Det är ingen röst som kommer svara, ingen jesus i gloria eller någon vacker ängel, något inom dig kommer svara.

sara1987
2008-11-13 20:50
#18

kan bara hålla me #17, tron har man inom sig själv. vare sig man e kristen, buddist, ateist.. osv.

Virus70
2008-11-15 11:02
#19

Dr. Laura Schlessingen är en känd radiopratare i USA som ger tips & råd

till personer som ringer in till hennes otroligt populära kristna talkshow som

sänds i national radio.

För ett par veckor sedan svarade hon en av de som ringde in med en

hänvisning till 3:e Mosebok 18:22, att homosexualitet är en vederstyggelse

som inte under några omständigheter bör accepteras, inte ens på tankenivån.

Det framgår ju ordagrant just i Moseboken.

Här är en översättning av ett öppet brev till Dr. Schlessingen skrivet av

en amerikansk medborgare vars namn är okänt:

Kära Dr. Laura,

Tack för att du gör så mycket för att lära upp folk vad gäller Guds bud.

Jag har själv lärt mycket av dig och försöker dela med mig av dessa kunskaper

till så många jag kan. Om någon till exempel försvarar homosexualitet så

påminner jag dem bara efter ditt exempel om 3:e Mosebok 18:22 där det klart och tydligt står att

homosexualitet är en vederstyggelse så är den saken färdigdiskuterad.

Jag har läst mer av just Moseboken och behöver några råd kring hur jag

skall följa några andra av Guds bud:

Varje gång jag bränner en oxe som offer vet jag att detta ger en doft som

behagar Herren (3:e Mosebok 1:9). Problemet är att grannarna klagar och har

gått vidare till värden.

Jag önskar sälja min dotter som slav (2:a Mosebok 21:7). Med dagens

prisnivå, vad anser du vara ett skäligt pris?

I 3:e Mosebok 24:44 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga

och kvinnliga slavar så länge de är köpta från ett grannland. En vän till

mig hävdar att detta bara gäller mexikanare och inte kanadensare. Här

behöver jag hjälp. Får jag äga kanadensare?

Jag har en granne som trots mina varningar insisterar på att han skall

arbeta på helgerna. 2:a Mosebok 35:2 är helt på det klara med att han måste

dräpas. Är jag moraliskt ansvarig för att göra detta själv?

En av mina vänner menar att även om det är en vederstyggelse att äta

skaldjur (3:e Mosebok 11:10), så är homosexualitet värre. Jag håller inte

med. Vem av oss har rätt?

I 3:e Mosebok 21:20 står det i klartext att jag inte får närma mig Guds

altare om jag ser dåligt. Jag måste erkänna att jag lider av viss närsynthet

och använder glasögon. Måste synen vara helt perfekt eller kan vi acceptera

ett viss svängrum i denna fråga?

De flesta av mina bekanta går till frisören. De klipper håret på sidorna

och nästan alla mina manliga bekanta även rakar sitt skägg. Detta är tydligen

en synd enligt 3:e Mosebok 19:27. Hur bör de straffas?

Jag har läst i 3:e Mosebok 11:7-8 att jag inte skall röra vid några rester

av en död gris eftersom det gör mig oren. Kan jag fortsätta spela handboll

om jag använder handskar?

Min morbror har en gård. Han syndar mot 3:e Mosebok 19:19 eftersom han

planterar olika grödor på samma jord. Hans fru är inte mycket bättre

eftersom hon går klädd i kläder som är gjorda av mer än ett tygmateriel

(vanligen en blandning av bomull och polyester). Han har också den fula

ovanan att svära mycket. Är det verkligen helt nödvändigt att vi samlar

HELA byn bara för att stena dem (3:e Mosebok 24:10)?

Skulle det inte vara lika lätt att bränna dem till döds på ett familjebål

som vi gör med folk som ligger med sina släktingar (3:e Mosebok 20:14)?

Jag vet att du gått på djupet med denna andra lyssnare problemställningar

av denna typ, så jag är övertygad om att du kan hjälpa mig. Tack för att du

ständigt påminner oss om att Guds ord är evigt och oföränderligt!

Vänliga hälsningar från en trofast lärjunge och tillbedjande beundrare.

Saga85
2008-11-15 11:22
#20

#19 Hehe ^^

Annons:
Ragnhildm
2008-12-28 03:05
#21

Jag är kristen. Jag följer många av de regler som de "striktare" har satt upp. Men när det gäller regler (såväl lagar som bibelns regler) så följer jag dem inte om jag inte respekterar och håller med om dem. Jag har inte sex före äktenskap därför att jag dels inte vill och dels tror att det är nåt man ska spara för den man tänkt leva sitt liv med. Jag dricker inte alkohol för jag ser ingen vits med att göra det. Men när det kommer till homosexualitet som är så omdiskuterat och fel i kristna kretsar kan jag verkligen inte se vad som är fel med det… Ingen logik i det. Kan hålla med om att det på många sätt är enklare om man är en man och en kvinna och att det definitivt är lättare att få barn. Men alla sätt är bra utom de dåliga och att vara två tejejr har sina fördelar med… =)

Sach
2008-12-28 11:36
#22

ang alkohol och religion. Jag förstår inte varför det skulle vara ngt fel och dricka alkohol som kristen. Om jag kan min bibel rätt så förvandlade jesus vatten till vin. Så kristendomen tycks ju tycka att alkohol är helt okej. Likaså ber vi om syndernas förlåtelse med hjälp av vin, på nattvarden.

Ragnhildm
2008-12-28 12:37
#23

#22 jo det är nog rätt olika från olika församlingar och så vidare. Det är ju mest berusningen man är emot. Riktigt vin till nattvard vet jag inte hur vanligt det är. Eller jag har inte superkoll på andra församlingars alkoholvanor. Men i min är det typ ingen alkohol alls som gäller. Detta mycket för att vi har ett rehab för missbrukare och att ge alkohol till missbrukare är ju inte särskilt smart. Men många ser väl inget ont i att man dricker lite alkohol till maten eller så. Själv gillar jag inte smaken eller ser vitsen. Men om det råkar vara det i glöggen (köper jag själv köper jag alkoholfri) hindrar det mig inte från att dricka den…

Sach
2008-12-29 09:19
#24

Nej, det är ju förstås väldigt olika. O nattvardsvinet har ju alkohol i sig, men det är ju inget fin vin direkt. För det smakar SKIT. Men det tyckte inte vår konfirmationspräst. När alla fått nattvarden svepte han den sista slurken och tog en oblat. Ibland kändes det som det mest var för syn skull. =) Oblaten alltså.

Ragnhildm
2008-12-29 11:21
#25

Hos oss är det typ saft istället för vin. och smörgåsrån… Tror inte det spelar nån roll, det är ju symboliskt att det ska vara vin…

raphanus
2008-12-29 19:23
#26

#6 - Jag blir bara lite nyfiken. Du har mött Gud, skriver du, men det är väl inget svar på varför du är kristen? Det finns judar, muslimer och allt möjligt som också har mött Gud.

Ichigo-Sweetie
2009-01-02 01:22
#27

Jag är varken kristen eller ateist, satanist kallar jag mig. Och det är gasnak skönt, en "fri" religion om man säger så. Så fort jag gör något så slipper jag tänka "tillåter Gud detta?". Tycker att det är väldigt skönt faktist.

Annons:
Linn
2009-01-02 12:06
#28

#26 Jag tror på den kristna tron eftersom att jesus kom ner till jorden för att ta på sig våra synder för att vi ska kunna få våra synder förlåtna (en enkel förklaring). Den kristna Guden är en förlåtande och levande Gud och jag tror inte att det finns någon annan Gud. Jag tror helt enkelt på det som bibeln berättar och det jag sett med mina egna ögon och kännt inom mig.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

raphanus
2009-01-02 22:19
#29

#26 - Okej, så långt är jag med, men väldigt många, eller, ska vi kanske säga, en liten men väldigt högröstad andel människor som kallar sig själva kristna, tar väldigt allvarligt på de föga uppmuntrande rader som står i Bibeln rörande likakönade förbindelser.

Eftersom du är en människa som lever i ett samhälle där du kan välja själv till väldigt stor del och där de styrande inte lägger sig så mycket i vilka personliga val du gör, undrar jag varför du av allt som står till buds väljer just den kristna gemenskapen.

Att kalla sig kristen handlar ju inte bara om ens egen relation till Gud, utan även om gemenskapen med andra som också kallar sig kristna. Med mina ögon sett är kristen liktydigt med väldigt homofob, och jag kan bulla upp med flera egna upplevelser och exempel från tidningar och tv som understödjer min tes. Vad jag inte förstår är hur någon som kallar sig Bisexuell kan känna sig trygg och hemmastadd i en sån miljö! Nån som förstår får gärna förklara.

Jag brukar jämföra människan med en lök - det är en organism med många skal, där det som sitter ytterst på löken är lättast att skrapa bort, och där det som är nära lökens mitt får representera det som är ens mest orubbliga personlighetsdrag. På min egen lök sitter de andliga värdena väldigt långt ut. Jag sätter ingen heder i all kalla mig troende på något visst sätt. Men min sexuella läggning finns i lökens kärna. Du kanske snarare har din tro i lökens mitt och din sexuella läggning nära skalet.

Linn
2009-01-03 15:13
#30

#29 jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig än men när jag klurat klart ska jag försöka svara dig.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Linn
2009-01-03 16:54
#31

Nu har jag funderat en stund..

Vi båda är på detta forumet för att prata med andra som är som oss. Vi behöver känna samhörigheten med andra. Jag behöver känna samhörigheten med andra kristna. Jag känner inte att jag behöver göra mig till för att passa in tillsammans med de kristna jag känner. Jag är accepterad som den jag är oavsett mina "fel och brister" (min bisexuella läggning är accepterad bland de kristna jag känner och umgås med).

Det jag ville få ut ur denna tråden här var att få veta hur andra ser på detta och hur andra har blivit bemötta som är i samma situation som mig. Som jag tidigare har skrivit har jag inte läst så mycket i bibeln, så jag vet faktiskt inte exakt vad som står om homosexualitet.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

raphanus
2009-01-03 19:04
#32

#31 - Jag är inte medlem i kyrkan längre, för där har jag blivit bemött med hat och intolerans, både från präster och medlemmar. Jag hoppas att det är ett nog rakt svar på din fråga.

Själv finner jag det lite märkligt att du inte har läst så mycket i Bibeln. Bibeln är ju de kristnas rättesnöre, varpå de kristnas sätt att leva och att förhålla sig till sina medmänniskor baserar sig. Det finns ingen anledning att kalla sig kristen, om man inte ställer sig bakom Bibelns budskap och håller reda på vad som står i Bibeln. Läs Bibeln ordentligt, lyssna ordentligt på vad företrädare för olika kyrkor verkligen säger, och ta dig sen en ordentlig funderare på vad du vill med ditt liv. Här får du tips om några skriftställen att bita i till en början.

1 Mos 2:21-24

3 Mos 18:22

1 Kor 6:9

1 Tim 1:10

Rom 1:24-27

Ragnhildm
2009-01-04 00:59
#33

Ärligt talat. Jag är kristen och har inga planer på att sluta vara det lika lite som jag planerar att sluta bli förälskad i tjejer. Kan jag inte bara få bli accepterad och tycka vad jag vill? Jag lägger mig inte i vad du tycker och tänker om allt…

Sach
2009-01-04 20:47
#34

#32

Ang det som står i bibeln o att man måste följa det. ´Det finns väldigt få bokstavstrogna. Hur många tycker det är okej i dag att tycka att kvinnor är orena när de har mens? Att man får aga den man älskar? osv. Att säga till ngn att den inte är kristen för att den inte läst bibeln nogrant och kan rabbla upp alla ställen i bibeln som det står negativa saker om homosexuella anser jag vara väldigt respektlöst.

Så du är kristen om du tycker att det är fel med homosexuallitet, men du behöver inte tycka att det är fel att många kristna inte väljer att se på kvinnor som orena under mensen som sagt. Märkligt, tycker jag?

Om Linn känner att hon tror på Gud och Jesus och väljer att kalla sig kristen är det Linns val.

Det finns många präster inom den svenska protestantiska kyrkan som faktiskt stöttar och kämpa för hbt-personers rättigheter, bara för att du #32 inte har mött tolerens i mötet med svenska kyrkan är det lika fel och säga att kristna och svenska kyrkan är intoleranta och hatiska. Precis som vi som är hbt personer tycker det är fel av de inom svenska kyrkan att säga att vi är syndare.

JAg är själv troende och tror på Gud & Jesus, jag har valt andra vägar att utöva min religion på än hos svenska kyrkan, då det inte känts rätt för just mig.

Det är inget fel att uppmuntra folk att läsa bibeln, snarare tvärtom, det är nyttigt och läsa blandade religösa skrifter. Jag har läst både bibeln och koranen, och via internet andra religösa samfunds tankar och tro. Men att säga att det är märkligt för en kristen att inte lustläs bibeln, för det är ett rättesnöre, det om ngn är mkt märkligt.

Vår tro är något vi har inom oss. Vill man följa bibeln som en livets regelbok, så gör man det, känner man att man kan tro på Gud utan bibeln, så går även det bra, enligt mig.

Annons:
Linn
2009-01-05 14:32
#35

Tack Sach!

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

raphanus
2009-01-05 16:13
#36

#35 - Jag tycker också att man gott kan läsa Bibeln, Koranen, Bhagavad Gita och andra heliga skrifter, och är också helt övertygad om att man kan tro på Gud utan att läsa Bibeln, och till och med utan att ens kalla sig kristen.

Jag har också mött toleranta människor i kyrkan, och sjungit i kyrkokörer proppfulla med bögar, men det förmildrar varken de mycket nedvärderande åsikter som framträdande personer inom kyrkan torgför med hänvisning till kristendomen eller kyrkans flathet gentemot bekämpandet av sådana åsikter.

Emellertid inser jag att jag uppenbarligen har haft fel i fråga om vad det innebär att kalla sig kristen, och här får jag ta lärdom av de svar jag har fått här. Många som skriver i den här tråden verkar nämligen anse att "kristen" är ett begrepp som är helt tömt på sitt innehåll, och som var och en kan fylla med innehåll efter eget godtycke, samt att det inte har någon som helst betydelse vad andra som kallar sig kristna tycker och säger, så länge man själv mår bra. Men det är ju också det sakförhållandet som ligger till grund för TS antydan om att det ofta är väldigt svårt att bland kristna i kyrkan vara helt ärlig inför sig själv och andra om vem man är.

Själv tycker jag att det är en grundförutsättning för ett drägligt liv att man kan vara ärlig inför sig själv och andra om vem man är.

Jennix
2009-01-05 22:45
#37

Jag tycker det är en intressant diskussion… vad betyder kristen egentligen? Är det om man tror på Jesus och det han säger, eller om man tror på Bibeln? För jag får inte riktigt ihop de två, det som Jesus säger och det som står i Bibeln i övrigt är ofta motsägelsefullt och går inte att kombinera.

Själv tror jag absolut på något men jag har inte definierat det färdigt. Jag har funderat på om jag är kristen men har valt att inte kalla mig det, just eftersom det är så svårt att definiera vad det betyder. Jag gillar heller inte att gå i kyrkan, eftersom det finns en massa otäcka människor där som jag inte känner att jag har nåt gemensamt med.

Jag tycker däremot att Jesus verkar ha tyckt en hel del bra saker, som fler kristna borde följa - ett budskap av kärlek och tolerans. Inte hat och fördomar…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Maria
2009-05-07 00:26
#38

Jag är Kristen och medlem i Svenska kyrkan.

Dessutom är jag medlem i EKHO. Ekumeniska gruppen för kristna HBT personer.

Jag är heterosexuell och har varit gift i snart 30 år men jag har vänner/arbetskamrater som flera tillhör HBT "kategorin" så att stödja detta är en självklarhet för mig då jag anser att all diskriminering är av ondo. Så visst finns det mer vidsynta Kristna.

"Är ni döpta in i Kristus har ni också iklätt er Kristus. Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Jesus Kristus"

Galaterbrevet 3:27,28

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ragnhildm
2009-05-07 23:39
#39

Jag är kristen och kan på inget sätt säga att nån annan är det eller inte är det. Det är nåt man själv måste stå för. Alla har olika definitioner osv. Jag tror inte bibeln är svart eller vit. Alting kan tolkas och misstolkas. Den är full med liknelser. Vem är jag att döma liksom. Men ett av de grundläggande grejerna är väl att man ska tro på Gud och ha accepterat honom i sitt liv.

jojje4352
2012-04-05 12:58
#40

blir så trött på vissa människor -.- "man behöver inte vara kristen för man mött gud", Nä men nu är hon det.. och kristen.. för att vara kristen så behöver du inte läsa biblen, du behöver inte avstå alkohol.. För att kalla dej kristen ska du tro på gud. tror du på gud då är du kristen.

Jag har själv frågat en präst om det. Jag är kristen jag ber till gud, men jag går inte i kyrkan varje söndag. för det behöver man inte för att vara kristen, Kristen är kärleken till gud!

[SweetRose]
2012-04-08 00:24
#41

Det finns inga rätta svar. Ja, det står i moseboken att en man inte ska ligga hos en man som hos en kvinna. Det står även i nya testamentet att vi ska leva som Jesus gjorde och följa det HAN säger och han nämnde aldrig samkönad kärlek.

Det enda som nämns i nya testamentet är av Paulus: Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män, inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare – ingen sådan får ärva Guds rike. Här talas det också om en felöversättning, att det ska vara män som ligger med pojkar och då alltså säga att pedofili är fel och inte homosexualitet.

Om man ska tolka bokstavligt och stenhårt så sa Jesus: Ni ska följa MITT ord, Paulus brev skrev Paulus själv efter Jesu död.

Det finns ingen rätt och fel tolkning, man ser det man vill se.

Annons:
Nilamson
2013-05-16 22:34
#42

Det är en "gammal" tråd men jag är ny här och känner jag vill svara ändå:-)

Jag definierar mig som troende, som kristen. Jag tillhör en församling där jag ger tionde och allt det där. Jag är inte heterosexuell och har haft en del "lustiga" och "olustiga" relationer i mitt liv, men nu valt att leva som "singel", frivilligt ensamstående mamma, men visst har jag relationer! Dock inga sexuella. Jag har medvetet gjort det valet av religiösa skäl men skulle aldrig rekommendera någon annan att göra detsamma, om de absolut inte kände inom sig att Gud ledde dem till detta beslut. Jag tror att var och en måste rannsaka sig, studera och be över frågan - precis som så mycket annat i livet, och vad vi än väljer är vi lika älskade av Gud, har vi tagit del av Jesu blod, av förlåtelsen och nåden. Det är inte för att "göra rätt" eller för att inte synda, som vi ska välja det ena eller det andra, utan för att var och en av oss, ska leva så som Gud har tänkt, som är det bästa för oss. Och ingen människa ska döma oss eller frysa ut oss, oberoende av vilket val vi gör. Hamnar man i en sådant sammanhang bör man fundera på att byta församling, tycker jag, för det är obehagligt med kyrkor som utesluter människor som uppriktigt vill lära känna Gud.

Cafesinner
2013-05-17 19:42
#43

Sådana här trådar håller alltid på i all evighet…

[haku]
2013-05-18 16:44
#44

#43 menar du det som en dålig grej eller var det bara ett konstaterande?

Cafesinner
2013-05-18 18:32
#45

Näe mer konstaterande kanske.

Upp till toppen
Annons: