Annons:
Etikettallmänt
Läst 1720 ggr
Cochon
2011-03-11 19:57

Ny här :-)

Halloj!

Har aldrig fattat att HBT står för homo-, Bisexuell och transpersoner, så jag har aldrig sett sidan som något intressant. Fast idag så sa någon att jag borde gå in i här och kolla, och nu sitter man här och undrar varför man inte har kollat här innan. ^^

Jag är ganska osäker på om jag är bi eller inte, men det känns som jag är det. Och det är ganska svårt att ta rade på det eftersom jag inte känner några homo/bi tjejer, och jag tror inte att hetero tjejerna hade uppskattat att jag sprang och flörtade med dem. Oskyldig Men jag kallar mig för bi, för det känns ändån rätt.
Men just nu vill jag lägga ner lite tid på mig själv så jag kan lära känna mig själv, för både min självkänsla & mitt självförtroende på noll… Jag har bestämt mig för att snagga mig innan sommaren, eller inte snagga snagga utan snagga på sidorna och ha en liten tuppkam. Men om man går i den klassen som jag gör så lär jag behöva stå på mig ganska bra om jag inte vill bryta ihop helt. Jag vill vara jag, och jag vill våga var jag. Men jag vet inte om jag klarar av att höra allas komentarer när jag kommer till skolan som nysnaggad. Jag vill inte bryta ihop, men hur gör jag? Jag vill vara jag, men jag vet inte helt vem jag är, hur lär man känna sig själv?

Dess utom kommer mina föräldrar inte bli glada om jag slår över till killkläder helt, mor kommer bli hysterisk när jag kommer hem med mitt ny snaggade hår, men jag vill inte må dåligt av att inte ens veta vem jag är och av att inte få lov att vara jag… Mor säger att jag inte kan gå i killkläder för då blir jag mobbad, men jag svarar bara att det skiter jag i.
Hur reagerade era föräldrar när ni började klä er i 'fel' kläder?

Detta var väldigt klöddigt skrivet, men hoppas att ni fattar… :P

//:'Cochon'

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
BraveandCrazy
2011-03-12 10:25
#1

Hej!
För det första så vad är kill kläder?
Jeans & T-shirt?
I så fall har jag det jämt :)

Om DU inte trivs i kjol så ska du inte ha det!
Jag har burit kjol 2 gånger sedan jag blev stor nog att bestämma själv.
På studenten och på min Mormors begravning för över 20 år sedan.

Angående håret så kommer jag säga som jag sa till min väninna som också ville ha tuppkam men inte var säker på omgivningen.
Men vill DU ha tuppkam så ska du ha tuppkam!

Det är din frisyr, det är du som ska trivas och må bra.
Ja folk kommer titta (liten stad) men folk kommer också att apa efter…

Förbered dina föräldrar på den nya frisyren ge dom tid att vänja sig!
Likadant i skolan, det är så många kändisar som har tuppkam.
Ta upp en och säg så skulle jag också vilja göra fast jag vet inte om jag vågar..

Du kanske inte behöver ha en meter hög tuppkam i alla fall inte först ;)

När jag var ungefär där du är (2007) så läste jag en text.
Där stod bland annat detta.

Dessa tre frågor ställer jag mig alltid när jag står vid ett vägval..
Vilket val gör att du mår bäst?  Vilket val gör dig stolt över dig själv?  Vilket val kommer du att ångra ett halvår efteråt?

Vilket val som är rätt vet bara DU. Det är DU som ska må bra av dina val.

Dom som gärna vill vara med och bestämma behöver inte brottas med dina om och varför, vad kunde ha hänt om jag gjorde så istället, om du väljer fel väg.

Kom ihåg….
Vad du än gör LEV inte bara för att behaga andra! Det är ju ditt liv det handlar om så kasta inte bort det!

Jag har idag kommit ut som s.k. flata :) 
Var livrädd för vad mina föräldrar skulle säga tänka och tycka.

I dag står jag med facit i handen och kan konstatera att alla andra visst.
Många långt innan jag själv fått upp ögonen för fakta.

Medarbetare på HBT ifokus

Cochon
2011-03-12 21:36
#2

#1 Nej, inte så. Alltså jag har inte gått i kjol/klänning sedan jag var väldigt liten. Jag har allt eftersom gått i mer och mer killkläder, och idag går jag i princip bara i killkläder, och får ibland höra 'han' & 'honom' istället för 'hon' & 'henne'.
Men med killkläder i detta sammanhanget menar jag att jag att jag kommer gå i stora jeans och häng, i håret ska jag ha dagsvax och jag ska inte ha tajta tröjor. För det är liksom så jag vill vara klädd… :P Så att jag kommer vara väldigt lik en kille om jag snaggar mig också, och jag vet att mina föräldrar och min bror inte kommer vara särskilt glada för det…
Jag kommer snagga mig vad folk än säger, för jag vill i alla fall prova att ha kort hår. Om det inte blir bra kan man väll bara låta det växa ut igen, men jag kommer få så många komentarer och så mycket uppmärsamhet så jag är ganska säker på att jag kommer bryta ihop, även om jag verkligen inte vill det… Så, liksom, hur gör man..? Jag är jätte dålig på dem sociala normerna så jag vet liksom inte alls hur jag ska göra.
Usch, allting låter så fel hur man än skriver det… Skrikandes

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

BraveandCrazy
2011-03-13 11:40
#3

Jag förstår hur du menar. Men jag vet inte riktigt hur jag ska svara.

Håret växer ju alltid ut.
Oavsett det kiipps kort eller färgas så är det ju en övergående tid som man är missnöjd ;)

Vet inte hur ung/gammal du är.

Varför tror du att dina föräldrar och din bror ska bli så upprörda?
Ja jag har föstått att din klädsel är extremt pojkaktig men vill dom inte att du ska vara en glad och lycklig person?

Det är man ju inte om man inte får vara sig själva.

Är dom möjligen religösa i din familj.
Bokstavs religösa kan ju ha svårt med oss hbt människor.

Kan det vara så att dina föräldrar är rädda för att du ska gå hela vägen med könsbyte?

Jag har alltid gått i vanliga jeans och t-shirt, gärna från någon konsert eller stad jag besökt.
När jag kom ut i augusti 2009 (i samband med priden)
Så var jag till mina föräldrar och ville låna en slips.
Då ställde mamma oroligt frågan om jag skulle bli man nu?

När det kommer till att träffa likasinnade så sök på rfsl´s hemsida.
Vad dom har på din ort. Kan finnas fik och sånt som du kan gå på.

Det enda sättet att lära sig dom sociala regler och normer som finns är att ge sig in i det.

Är du tillräckligt gammal så tycker jag att du ska försöka att besöka någon utav alla prider som går av stapeln.
Eller den stora priden i stockholm, varför inte flera :)

Medarbetare på HBT ifokus

Cochon
2011-03-13 15:03
#4

#3 Jag är 15 år, så är inte så gammal. :P
Haha, religösa är dem nog inte. xP Och jag är absolut inte det. :P Min lillebror säger väll mest saker till mig för att han just är min lillebror, han och jag är stendigt i krig. ;) Mor, hon bara utgår från att jag kommer bli mobbad om jag inte liknar alla andra. Visst det är ju liksom snällt av henne så, men jag blir hellre mobbad, än att vara tvungen att springa runt och låtsas vara någon annan. Så det största problemet är väll att hon inte förstår att jag vill vara mig själv.
Jag vet faktiskt inte om de är rädda för att jag ska göra könsbyte, men jag har ingen lust till det i alla fall. :P
Jag tycker om att vara tjej, jag vill bara inte klä mig som en. ;)

Nej, usch, var rädd för att du skulle säga det. :P Finns det ingen såndär typ social regelbok? Oskyldig Då slipper man lära sig det på det jobbiga sättet.  Nej, jag får väll ta mig samman och prova det någon gång då… xP
Hmm… Stockholm är nog lite långt. Bor långt ner i Skåne. Flört

Tack så myckert för att du svarar, behöver lite stöd just nu…

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

BraveandCrazy
2011-03-13 20:38
#5

Det finns en pride nere i helsingborg också :)
Svarar mera efter jobbet i morgon.
Om jag orkar (första dagen)

Medarbetare på HBT ifokus

[strondie]
2011-03-19 22:24
#6

Man ska gå klädd som man vill och ha vilken frisyr man vill! Det är ingen som ska bestämma över hur du ska vara eller se ut. det viktigaste är att du är lycklig och trivs i hur du ser ut.

Jag tycker det är stort att du ska klippa tuppkam, det är coolt att du vågar stå upp för dig själv!

Våga vara dig! =D

Annons:
Namiko
2011-03-20 08:09
#7

När jag gick i högstadiet klippte jag håret kort, färgade det rosa och kom till skolan i spikes. Jag fick en hel del kommentarer, men det var inget farligt och inget som jag inte klarade av att hantera (hade social fobi och var rätt blyg på det) utan att sticka ut så mycket gjorde istället att jag klarade av att stå upp för mig själv. Jag hade gjort något som kändes bra för mig själv vilket i sig gjorde att jag vågade visa mer av mig själv.

Lät dock håret växa ut och blev väldigt feminin i min klädstil, dock fortfarande rätt utstickande och förra året klippte jag håret igen och kom dessutom ut som flata. Oavsett vilka frisyrer jag har testat (bland annat den du funderar på) så har det bara blivit mottaget med positiva kommentarer, jag föredrar att klä mig i vad du kallar killkläder med variationen att jag tycker om att ha tajta linnen på mig också, men har jag en pösig tröja på mig så är det inte säkert att man uppfattar mig som tjej förrän jag börjar prata. Jag trivs i den stil jag har och när folk ser det så kan dom inte säga så mycket negativt.

När du gör något som känns bra för dig själv så är det lättare att stå upp för det också, det känns även bättre i längden än om du ska låtsas vara någon som du inte är bara för att passa in. Jag tror att din familj kommer att förstå när dom ser hur bra du mår av att få vara dig själv fullt ut :)

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Cochon
2011-03-21 20:30
#8

#6 Tack så mycket. :) Hehe, när du skriver tuppkam låter det ju som den kommer bli gigantisk. ^^ Den kommer inte vara mycket större än 3 cm. :P Fast jag kommer få höra tusen gånger om 'han' & 'honom' då jag redan nu får höra det. Fast det får jag väll ta, hellre det än att vara någon annan. ;)

#7 Haha, fy vad coolt! :D
Det är liksom det med min röst som också är lite av problemet. Jag har inte precis en typiskt tjej röst, min är lite mellan ting. Så jag kommer bli lik en kille på pricken. xP Fast det gör inget, bara jag får fortsätta vara tjej. :)
Hmm… angående min mor så vet jag inte riktigt. Jag har redan börjat göra lite små protester. Som t.ex så går jag med häng konstant, trots att hon säger att jag ska dra upp byxorna. Idag så satt vi i skolan, jag skulle ha samtal, så sa hon det 'alla andra går ju i tajta byxor'. Sedan kom det en kille gående förbi, så svarade jag 'ja, men han har dem långt nere'. 'Ja, men det är en annan sak med killar'. Usch, var för ska alla tjejer likna tjejer? Skrikandes Jag tänker gå med häng trotts att jag är tjej, så är det bara!
Tack så mycket, har verkligen märkt det, nu har jag allt mer börjat vara mig själv. Och jag har faktiskt lärt känna mig själv mycket bättre.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Cochon
2011-03-25 20:53
#9

Har snaggat mig nu, min kompis fick göra det. :P

Det blev helt okej men det blev ingen tuppkam för att hon tog fel på längden. Men när mitt hår har blivet långt nog så blir det en tuppkam. :)

Hade tänkt lägga in en bild, men det går inte. har försökt lägga in bilder innan, men det går inte… :(

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

berobe
2011-03-28 20:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Våga vara dej själv! Det är ditt liv!

PS Det går att ladda upp en bild fastän sidan blir grå och ett kryss står över en fyrkant. Strunta i detta : Välj fil, betstäm vilken bild du skall ladda upp (ej för stor) tryck på ladda upp och si det funkar!

Cochon
2011-03-29 18:18
#11

#10 Tack så mycket, det är faktiskt härligt att vara sig själv. ^^

Alltså om jag väljer fil och sedan trycker på 'Ladda upp' så blir rutan till en sån där ladar sak också är det ett rött kryss där bilder nog ska vara, sedan händer det inget mer, det bara fortsätter att ladda i all evighet.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

lwic
2011-03-29 20:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Har du valt bild på "väl fil" innan du "laddar upp"? är bilden för stor går den inte igenom utan det snurrar bara. Pröva med en 50 kb kanske det går….se dessutom till att det är rätt fomat - helst jpg.

Cochon
2011-03-30 21:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12 Tack så mycket, problemet var att bilden var för stor. ;)
Här kommer en bild :P Vet inte hur bra bilden blev eftersom jag fick göra den ganska mycket mindre, men men. :P

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
Upp till toppen
Annons: