Annons:
Etikettfunderingar-hbtq-status
Läst 12115 ggr
[Tan-chan]
2011-07-16 01:01

Pansexuell

Jag undrar varför pansexualitet inte är så omtalat? Nästan ingen jag känner har vetat om det förrän jag har talat om det för dem.

Är det för att folk inte vill erkänna det som en läggning, och anser att det är samma sak som bisexualitet? Eller handlar det om att denna läggning inte har fått någon form av uppmärksamhet i media och så, vilket gör att folk inte känner till detta?

(Vet ej om detta är i rätt kategori, så om den är felplacerad så får den gärna flyttas.

Annons:
Namiko
2011-07-16 08:52
#1

Jag hade faktiskt aldrig hört talas om det förrän en kompis nämnde det. Jag tror inte att det har att göra med att folk inte vill erkänna det som en läggning utan helt enkelt att det inte pratas särskilt mycket om det någonstans. Det pratas ju massor om hetero-, homo-, bi-, trans- och asexualitet men det här är andra gången någon nämnt pansexualitet för mig och första gången var inte för många månader sedan. Vill man få upp det i ljuset så måste man helt enkelt prata om det mer.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

torpetskaniner
2011-07-16 11:04
#2

Vad är pansexualitet för något egentligen? :) Har ett litet hum om det men vet inte exakt vad det är.


[Tan-chan]
2011-07-16 20:06
#3

#1: Oki. Jag har mött folk som säger att pansexualitet inte räknas som sexuell läggning då det "egentligen är bisexualitet". Men det är det ju inte. Kanske en fördjupning av bisexualitet i sådana fall, men det är ju en så pass stor skillnad mellan dessa ändå.

#2: Bisexualitet är när man är attraherad av två kön: kvinna och man. Men pansexualitet innebär attraktion för dem som faller utanför de traditionella könen; alltså att den pansexuella kan attraheras till transexuella, androgyna med mera. Man kan säga typ såhär:

Den bisexuella tänker: "Hm… Jag är sugen på tjej eller kille."

Den pansexuella tänker: "Hm… Jag är sugen på människa."

Typ så. xD

torpetskaniner
2011-07-16 20:59
#4

Aaah då fattar jag :)


Namiko
2011-07-16 22:06
#5

#3 Det känns ju som att det faller in ganska mycket i begreppet queer och om det inte uppmärksammas mer som en specifik läggning så kommer det nog att vara svårt att få folk att ta det mer på allvar. Men bara att göra fler medvetna om att det finns något som heter Pansexuell kan göra mycket. Det är ofta svårt att skilja på olika begrepp första gången man hör något om det (särskilt om man inte är insatt i ämnet i övrigt) och finns det något liknande som är mer känt så är det lätt att man klumpar ihop dom två begreppen.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Tan-chan]
2011-07-17 13:58
#6

#5: Ja, det är ju tyvärr så. Jag själv är Pansexuell och känner att det är otroligt orättvist att säga till mig att det är samma som bisexualitet - vilket det absolut inte är. Det var på grund av att en person sade detta till mig som jag ville höra hur det "egentligen ligger till" med pansexualitet. (^_^,)

Annons:
[Malinkonst]
2011-07-24 09:21
#7

Jag visset inte vad det var förrräns nu *ler*

nu har jag lärt mig något nytt *ler*

Tja låter ju som helt olika saker för mig, men det är nog som ni säger det pratas för lite om det helt enklet.

Det finns ju sånt som är lite udda som inte pratas så mycket om.

Malin

[Tan-chan]
2011-07-24 11:06
#8

Hahaha! Hopplöst! xD

Nä, men det är nog sant som ni säger. Ingen pratar om detta och då känner inte folk till det heller.

Märkte att pansexualitet fattas på listorna över de sexuella läggningarna/begreppen på detta forum.

Charlotta-B
2011-07-24 14:59
#9

Hade aldrig hört om detta innan, men kul att lära sej nått nytt =)

Charlotta-B

[Malinkonst]
2011-07-24 22:49
#10

Ja vi kanske ska skriva om sånt här.

I artiklar och ta upp det ur ett personligt perspektiv så dessa blir uppmärksammade och kan skapa diskussion. Det kanske också lockar hela HBTQ.

Bara en tanke.

Malin

Charlotta-B
2011-07-24 22:56
#11

#10

bra tanke :)

Charlotta-B

[Malinkonst]
2011-07-24 22:59
#12

ja det som styr sajten kan väl fundera *ler*

Vad som passar

ThreeStars
2012-08-12 00:14
#13

#3 "Jag är sugen på en människa" fattar du vad jag skrattade ? xD det va inte förklaringen jag väntade mig x)

Men jaha, då har jag hittat ett ord som passar in på mig :P

Annons:
Henrika85
2012-08-14 00:58
#14

#13 Jag tror faktiskt inte att de flesta bisexuella tänker att de är sugna på ett eller annat kön, de brukar nog vara personligheten som är avgörande för partnerval även bland oss. Tungan ute

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Kimji
2012-08-23 15:12
#15

#3 Förstår fortfarande inte riktigt skillnaden. Känns mer som att märka ord. Jag benämner mig själv som Bisexuell men det är ju inte så att jag accepterar båda könen. Jag tycker att kön är irrelevant. Tror att de allra flesta bisexuella är överens att det handlar om person inte kön. Precis som Henrietta85 säger. Då inkluderas ju även trans, osv i det.

[WickedAlly]
2012-08-23 17:00
#16

#15 Det är egentligen bara att märka ord också :P

Men man tänker väl mer att en som är Bisexuell attraheras av män och kvinnor, en som är Pansexuell attraheras också av män och kvinnor men även alla de som faller utanför de normativa begreppen "man" och "kvinna". Vissa vill ju inte alls benämna sig som varesig kvinna eller man, andra är transsexuella.

Dock så finns det väl inget som säger att en som är Bisexuell inte kan attraheras av en transperson eller någon som valt att vara "könlös", så egentligen är det mest en förlängning för de som vill visa att de inte har "några som helst begränsningar". Så uppfattar jag det iaf.

Praefatio
2012-08-27 12:21
#17

#16 Hm, knepigt :) Jag känner ingen Bisexuell som inte heller skulle kunna tänka sig en androgyn människa, tvärtom är det väl oerhört vanligt att man som Bisexuell dras till personer där könsidentiteten är lite suddig. Mig kittlar det när jag vid första anblick inte är säker på vad jag ser, eller när någon tydligt bryter normen. Jag fantiserar fortfarande om den där rockabilly-personen jag såg på krogen för flera månader sedan, och som jag inte var säker på vad Hen var förrän jag hörde henoms röst.

Däremot kan jag förstå begreppet, återigen om jag utgår ifrån mig själv, eftersom jag i allra högsta grad gör skillnad på män, kvinnor och "könlösa". För mig är de tre olika entiteter, tre olika arter nästan, och jag kan helt klart vara mer eller mindre sugen på en specifik art när jag är "på hugget". Jag kan nog till och med säga att jag ser och värderar uppdelningen tydligare än gemene människa. Kanske är det därför jag blir så fascinerad och fängslad av androgyna personer, för att de inte hör till den tråkiga och tydliga norm jag ser var jag än tittar.

Upp till toppen
Annons: