Annons:
Etikettreligion-och-hbtq
Läst 4169 ggr
Zebrabajz
2012-02-22 21:35

Religiösa frågor angående homo och trans

Jag läser nu religion på gymnasiet och vi ska skriva en uppsats där vi intrevjuar, eller i alla fall har med andras åsikter.
Jag valde att skriva om kristendomens och islams syn på homosexualitet och transsexualitet. Så jag skulle uppskatta att så många som möjligt svarade på frågorna :)

Är du religiös?

Vad säger din religion om homosexualitet/transsexualitet?

Håller du med om detta, eller har du en egen åsikt?

Har du utsatts för någon kritik eller liknande från religiösa?

Har du bra eller dåliga erfarenheter av religiösa?

Jag kommer inte på så många fler frågor just nu. Men skriv gärna så mycket ni kommer på om ämnet :)

Tack på förhand!

Annons:
[SweetRose]
2012-02-22 23:09
#1

Jag ser mig själv som halvreligiös, kristna värderingar, gillar kyrkan osv men håller inte med om allt.

Allt är ju en tolkningsfråga, vissa säger att det är fel, andra låter oss vigas i kyrkan med Guds välsignelse.

Ja, mycket kritik.

Både bra och dåliga. Har fina religiösa vänner som säger "jag älskar alla människor" och så de som kritiserar.

Hoppas det hjälper lite, lycka till!

Zebrabajz
2012-02-23 14:26
#2

Tack så mycket, du kan gärna utveckla dina svar och berätta om olika erfarenheter.

Och det vore bra om så många som möjligt kunde svara, och gärna skriva mycket :)

[abc2]
2012-02-23 20:23
#3

Jag är kristen.

Enligt många kristna är homosexualitet förbjudet. Dock så tror jag inte på detta, då Gud skapade alla människor och älskar alla, då skulle han väl inte skapa så många HBT-personer om det var så förbjudet. Alltså jag ber till Gud som vanligt och lever mitt religiösa liv som vanligt, fast som en homosexuell person.

Jag har inte kommit ut än, alltså har jag inte fått kritik än från andra personer. Dock så säger min klasskompis att jag är väldigt tjejig.

Hoppas att detta hjälper! Glad

MVH/ Balázs

Zebrabajz
2012-02-24 00:03
#4

All information hjälper! Tack så mycket för att du ville dela med dig :)

Icke religiösa och icke HBT-personer kan också skriva sina åsikter angående HBT och religion :)

JustRobin
2012-02-28 15:50
#5

Jag har själv gjort ett liknande arbete, och det är faktiskt väldigt intressant!

Jag är INTE kristen, är dock döpt, så är ju med i svenska kyrkan och så. Har bara positiva erfarenheter av religiösa, jag har iallafall aldrig blivit påhoppad eller negativt bemött. Det är ju trots allt fler och fler som har en mer öppen syn, vad jag har upplevt iallafall Glad

Det är ju faktiskt lätt att glömma bort att det finns rätt stora grupper idag som står för just ståndpunkten att alla är skapade av Gud och att vi inte har rätt att döma varandra, så därmed accepteras HBT personer. Och dessa grupper finns både inom kristendom och islam. Detta göms liksom bakom allt negativt som finns kvar fortfarande.

JonasDuregard
2012-03-02 14:59
#6

Jag vet att det finns en del männsikor inne på jesus.ifokus.se som inte är lika toleranta som de som postat här…

#3 Om jag skall vara djävulens advokat (eller Jesus advokat eller hur det nu blir) så skulle man ju kunna säga att Gud skapat mördare också till exempel…

Jag säger VERKLIGEN inte att du skall ändra din inställning till homosexualitet eller att du skall godta mördare, men jag menar att det är farligt att använda "vad vill Gud?" som rättesnöre.

Annons:
iWontBite
2012-03-12 14:16
#7

#6 att mörda någon hör till den "fria viljan", det har inte homosexualitet/transsexualitet :/
Vilket också är precis det problemet som man kan råka på i religösa kretsar, där en del tror att det är helt och hållet ett val, antar jag.

Annars har man inte sett mycket illa förutom på internet, faktiskt. Jag är inte religös, men tycker definitivt att ska man leva sitt liv efter Guds ord så får man minnas att Bibeln är skriven av män, inte Gud.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

kotickiha
2012-03-14 21:16
#8

Religös och religös beror på vad man menar jag är inte troende på någon stor religon utan en mindre som jag och mina vänner har och kallar för religon. Áiism.

I min religon (Áiism) är det ingen/lite kritik då jag var med och skapa religonen och är lebb så är det sällan som det finns kritik.

Håller med.

Inte mycket, då och då främst från folk från andra religoner.

Medel.

JonasDuregard
2012-03-14 21:24
#9

"Inte mycket, då och då främst från folk från andra religoner."

Kan du ge något exempel på kritik du utstått från medlemmar i din egen religion (du skriver ju främst andra)?

kotickiha
2012-03-14 21:55
#10

Det är i bland om jag tänder på en tjej på stan.

Vanlig dialog mellan mig och en ''normal''sexuel :D i Áiism:

J(jag): Hon där är sypersöt.

H (hon): Men du det är äckligt att tända på tjejer om man är tjej!

J: Men man får har vilken lägning ( ?) man vill i Áiism

H: Men det är ändå äckligt din bio-lebb.

J: Men nu är jag bi och då får jag vara det!

H: Det är äckligt ändå.

( slut pratat mellan oss på 1 dag sen kommer hon och säger: sorry ska inte göra så men gör det igen. )

Menar att hon främst i Áiism, säger bio-lebb (tar det som nedtryckt då jag har blivit mobbad) och att det är äckligt.

[kljkl]
2012-03-20 10:22
#11

Om man växer upp med religion tänker jag att det är svårare att öppna upp för andra synsätt än det man har hört sedan yngre år. Jag är inte religiös, men uppfattar att tro är ganska personligt, och inget man pratar öppet om.

Sedan i förhållande till hbt, vilket jag inte har något grepp om, har jag svårt att uttala mig. Skulle tro att man kanske har fått för sig att det skulle vara mer naturligt kvinna, och man på grund av sättet de fysiskt passar ihop så att säga.
Något man då missar är enligt mig de inre karaktärerna av en människa, vilket ofta ses som energier. Manliga, kvinliga energier som båda finns inom varje människa. Hur dessa kommer till uttryck är olika från person till person, och i vilken grad det går ihop med hur man fysiskt är skapt vet jag faktiskt inte.

Dock får dessa energier uttryck i främst personligheten. Man känner rätt snabbt åt vilket håll en person väger så att säga. Och detta är inget fel, och synd att religioner dömmer om så är fallet.

Under livet då personligheten ändras tror jag att energiförhållanden ändras, och det psykiska med det. Man kanske öppnas, eller stängs för det kvinliga, eller manliga. Sedan ligger en balans där också, en balans mellan kvinligt, och manligt. Kan vara så att religioner i grunden menar på denna balans, vilket till slut är en balans i hela varelsen, och i nervsystemet.
Vad det innebär kan jag inte riktigt säga, men bara det att religioner i grunden ofta uppkommer från en profet, vilket för mig innebär en upplyst person. En person med balans i nervsystem, och med balans mellan kvinliga, och manliga energier.
Sedan när religioner byggs upp av andra personer genom tiderna misstolkas alltid grunden, saker ändras, och får annan innebörd, fördommar skapas om till exempel personer med "annorlunda" läggning. Vilket är ett opassande ord.

Hoppas min reflektion/mina tankar ger någonting.

kljkl

[FruStein]
2012-03-23 19:41
#12

Jag är inte religiös och har valt att gå ur Svenska Kyrkan. Jag har ärligt talat svårt att förstå de som tror selektivt, dvs väljer att inte låta vissa delar av t.ex. Bibeln vara betydande. En grundläggande del av ens tro är väl ändå huruvida den heliga skriften är helig eller inte? Är de helig så kan man inte välja bort delar eller välja att tolka saker ur en annan kontext än när den är skriven - är skriften helig så är den fullkomlig som den är, bokstavligen.

[kljkl]
2012-03-24 11:46
#13

Det kanske inte handlar om skriften är helig eller inte. :D Inte heller om att vara eller inte vara i svenska kyrkan. Vet själv organisationer som kan liknas till kyrkan men de förklär sig i mer moderna kläder för att vinna anhängare. Sedan skulle jag heller inte vara med i svenska kyrkan av flera orsaker. Men det är ju som att välja politikst parti. Viktigt må vara. Dock finns det något annat, och varför inte gå dit i stället för till kyrkan eller heliga skrifter. Även i Kyrkan är  man mer öppen för till exempel meditation och andra ting. Man ser mer till människan och de som är i kyrkan är inte samma som de som styr. De som styr känner jag inte till.

Annons:
Upp till toppen
Annons: