Annons:
Etikettfunderingar-hbtq-status
Läst 3393 ggr
Hummingbird
2012-03-29 07:48

Finns det ett "fack" för mig?

Rubriken.
Finns det ett "fack" där jag kan placera mig? Känns inte som att jag hör hemma någonstans.

För det första blir jag bara sexuellt attraherad av män, skulle faktiskt aldrig kunna tänka mig att ha sex med en tjej… Men jag blir emotionellt bara attraherad av tjejer, eller "metrosexuella" killar. Räknas jag då som straight, bi, eller gay? Skulle jag passa bäst ihop med en kvinna eller en man?! Jag skulle som sagt inte kunna bli kär i en "vanlig" kille, utan då skulle han behöva bete sig väldigt feminint. 

Sen vet jag inte vilket kön jag identifirerar mig som, det är otroligt svårt att förklara hur det känns. Känns som att jag "fysiskt" borde vara en man, men ändå känner jag mig som en kvinna i huvudet liksom. Jag vill inte vara i en kvinnokropp, men i huvudet är jag kvinna. Går som sagt inte riktigt att förklara, skulle aldrig kunna kalla mig själv man till exempel. 
Har funderat på om det är det som kallas genderqueer, men jag vet inte. Känns ju som att jag är en kvinna som borde ha manskropp, inte en man som borde ha manskropp. Förvirrar nog ihjäl folk här, men tänk såhär.
Jag gillar inte kvinnokroppen, och jag skulle känna mig extremt obekväm med att ha sex (är oskuld) med en kvinna, och skulle nog inte gilla att ha det med en man heller för den delen. Jag gillar inte hela den här… mjukheten, tror jag. Gillar inte bröst eller en kvinnas kön eller någonting, tycker helt enkelt inte kvinnor är vackra liksom.

Hade jag identifierat mig som man hade jag varit gay. Det är så det känns som att det "ska" vara, jag som metrosexuell gaykille. Fast samtidigt, kille känns inte som jag…
Vet inte hur jag ska förklara det. Kort sagt vill jag vara psykiskt kvinna (som nu) och fysiskt man.

Jag vet att många inte gillar fack, men det skulle hjälpa. Vill inte behöva vara så förvirrad hela tiden.

Annons:
Cochon
2012-03-29 20:14
#1

Känner igen mig till viss del i det du skriver angående kön, jag har själv en kvinno kropp, jag älskar den inte, men hatar den inte. Jag vill vara maskulin och strävar ständigt efter att vara det, vill inte ha ett feminint beteende. Jag ser mig inte som kvinna, jag har aldrig varit en kvinna och kommer aldrig att bli det iheller. Jag är inte tjej eller flicka i heller, och jag ser mig inte som kille iheller. Jag kan inte sätta ord på vilket kön jag är, jag är människa helt enkelt. Jag blir bokstavligen illamående av folk om säger att jag är tjej då jag inte är det, orkar dock inte säga något då jag inte orkar disskutera saken… Folk är ju så efterblivna och tror att vår värld är en tvåkönsvärld, men så är det ju inte.
Jag ser mig själv som flata, för mig betyder inte det att man är tjej då det ändån finns så många olika männsikor inom ordet flata.
Jag är männsika och jag trivs med det.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Krumas
2012-03-29 21:51
#2

"människa" är ju inte fel att kalla sig för, eller queer.

Igelkotte
2012-04-04 11:12
#3

Vad jobbigt att du känner dig så förvirrad. Egentligen borde det ju vara så enkelt - man bara är den man är, och följer hjärtat vem man faller för… Men i verkligheten så är det ju oftast lite mer komplicerat…

Själv är jag homosexuell, men jag gillar egentligen inte att placera in varken mig eller andra i fack. För vad spelar det för roll egentligen - vem man älskar, vilket kön man har…? Bara man är trygg i sig själv och trivs, och följer sitt hjärta, då först kan man bli och vara sig själv till hundra procent och må bra.

Lycka till, hoppas att din förvirring blir mindre och att du hittar dig själv rakt igenom och mår bra i det! Och vill du vara kvinna i psyket och man i kroppen, eller tvärtom - känn dig som det och lev som det! Vem hindrar dig?

[yade_]
2012-04-05 07:13
#4

Du skriver ju svaret i inlägget. Kvinna i psyket, och man i kroppen. Men det framgår inte om du är kvinna eller man fysiskt?
Tänker att man gör vad man kan, och vad man anser värt. Viktigast är väl att få tankarna raka i det hela så att man känner sig bekväm med den man är, och då är det väl en bra grej att ha bestämt sig för var man hör hemma. I vilket fack.
Det är dock bara fysiskt man gör så, man är människa, och någonstans längre är man faktiskt ett medvetande utan kropp.

Hummingbird
2012-04-09 16:54
#5

#4 Jag är född kvinna, är alltså fysiskt kvinna.

Jag tror att det har att göra med det som jag dras till. Eftersom jag inte gillar kvinnors kroppar vill jag inte ha en själv, och eftersom jag emotionellt bara blir attraherad av kvinnor vill jag väl ha det så. Det är så förvirrande att hata att ha en kvinnas kropp även om jag är en kvinna mentalt…

Skogselva
2012-04-10 13:57
#6

Det där med fack är svårt, det bästa du kan göra är nog att googla upp de olika facken och läsa. Det som du själv känner passar bäst på dig är det som stämmer, för det angår liksom ingen annan hur du klassificerar dig själv, så jag tycker inte någon skulle ha rätt att säga att du klassificerar dig t.ex. fel. Flört Du skulle kuna börja på rfsl's hemsida (deras begreppslista) och söka dig därifrån. RFSL har också kuratorer man kan prata med om sån't här. umo.se (ungdomsmottagningen) kanske också har någon info också, jag har inte kollat så noga där, men vet att de skriver om åtminstone homo, bi, trans och queer.

Det finns något som heter homoemotionell, och även heteroemotionell, och det innebär att man har romantiska känslor för det ena könet, utan att känna någon större sexuell attraktion för könet i fråga. Man kan vara både heterosexuell och homoemotionell samtidigt, eller tvärtom, homosexuell och heteroemotionell, och då innebär sexualiteten i det här sammanhanget det kön man känner sig sexuellt attraherad av. Av din beskrivning att döma så låter det som om det är något som kanske skulle kunna passa in på dig, i alla fall läggningsmässigt?  Det är om inte annat något du skulle kunna läsa mer om och så kan du ju känna efter sedan om det stämmer för just dig, eller om det inte gör det. Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
MissInAction
2012-04-14 16:06
#7

Kanske du är Transsexuell
Transsexuell/Transsexualism _En person som har ett annat mentalt kön jämfört med sitt biologiska eller juridiska kön (om könskorrigering ej har gjorts). Är en medicinsk diagnos och kan vara ett sätt att identifiera sig. ”Trans” betyder ”över till andra sidan” på latin och ”sexus” betyder “kön” på latin. Transsexuell betyder således ”över till andra sidans kön”. 

_Och vad gäller din attraktion eller det emotionella, så kanske det helt enkelt "bara" har att göra med smak?

Alternativt så är du biemotionell och heterosexuell?

Jag har lite omvänt det som du känner vad gäller attraktion, jag identifierar mig som Bisexuell. Jag blir sexuellt attraherad av både män och kvinnor men jag har aldrig varit kär i en kvinna. Ännu. Däremot identifierar jag mig ju som kvinna.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Upp till toppen
Annons: