Annons:
Etikettfunderingar-hbtq-status
Läst 3524 ggr
Henrik93
4/18/12, 5:57 PM

Varför normer?

Precis som rubriken lyder.. Varför normer?

Även om jag vet svaret på den frågan så är jag ändå förbaskat arg. Ända sedan jag var liten har en fri könsidentitet och sexuell läggning inom familjen varit självklart. På ett litet sätt tror jag också att mamma gärna vill ha gay barn, men men.

Jag har liksom aldrig blivit hatad, mobbad eller trakkasserad pga vem jag är. Varför har inte alla fått leva på samma villkor som jag?.. En gång blev jag dumpad av en kille som har blivit mobbad, eller mer fått ordet "bög" kastat bakom ryggen. Varför? För att jag inte ville fly till stockholm "den underbara världen utan hbt-hat och fördommar." Men så är det ju faktiskt inte. Många flyttar dit i tron om att livet helt plötsligt ska präglas med människor som älskar en , en partner för livet och inget hat.

På sätt och vis beror ju hbt-hat brott pga at personen i sig inte är öppen med det. Att omgivningen är osäkra och inte vet, och försöker därför att trigga fram detta, dom vill ha en bekräftelse.

Jag har alltid varit "jag". Och jag tror att det är därför jag aldrig råkat ut för något.

Jag är också emot sexuella normer. Jag är Henrik, inte homosexuell Henrik. "kanske ska ringa hetrosexuell mámma snart". Fyf'n. Då kanske ni tycker att jag är queer… Nej, det är också en norm. Var och en är unik, och det ska man stå för!

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Annons:
[SweetRose]
4/22/12, 12:48 AM
#1

Normer är osäkerhetens skyddande sköld. Jag vet inte riktigt om jag håller med om att queer är en norm, dock. I så fall är den väldigt stor eftersom queer endast betyder att man är "ifrågasättande till heteronormen" Jag har många heterosexuella vänner som kallar sig queer. Jag kallar mig det också, tycker det är ett jättebra ord Glad

Henrik93
4/22/12, 4:13 PM
#2

Ja, men samtidigt har det ett namn.. Ett namn på vad man är. Känns ganska "norm" enligt mig. Det är en gruppering. Vi är bara människor. det är min åsikt.

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

[SweetRose]
4/22/12, 5:34 PM
#3

Jo, men vad är det för skillnad från andra etiketter då? Kvinna, man, Hen, människa, brunett, lång, smal… Det blir väldigt svårt att leva utan etiketter. Det som behöver ändras enligt mig är innebörden av dem och öka förståelsen.

Henrik93
4/22/12, 8:06 PM
#4

Ofc, men varför finns det då en "etikett" som ifrågasätter etiketter? we live in one big confusing world. Vi gör det för komplicerat för att kunna visa oss själva. Vi gömmer oss bakom ord för att kunna skylla på hur våran personlighet är. Eller att andra skyller ens bettende/sätt/personlighet på sexualitet. keep it simple, jag är mig själv inte en beteckning.

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

[SweetRose]
4/22/12, 8:12 PM
#5

Nej, självklart är man inte din beteckning, det är precis det jag menar att man måste kunna ändra innebörden. Om en kille bjuder ut mig måste jag kunna förklara att jag inte är intresserad av män. Det är därför etiketter uppfunnits från början, det är vi som sedan "förstört" dem eller vad man ska säga genom att definiera människor efter dem istället för att se det bara som en del av människan.

Henrik93
4/22/12, 8:26 PM
#6

hm.. Jo annars kan man ju säga "jag gillar tjejer/killar"XD

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Annons:
[SweetRose]
4/22/12, 8:27 PM
#7

Det blir ju exakt samma sak bara att man inte använder ordet "homosexuell" ;)

MissInAction
5/4/12, 10:31 AM
#8

Mycket bra skrivet, TS. Och jag håller med dig. Jag tycker också att normer oftare gör skada än nytta, och det gör att massor med människor känner sig obekväma och mår dåligt för att de inte kan identifiera sig med dem. Man glömmer bort att man är människa! Förvånad

Från wikipedia:
"Med normer menas ett riktmärke (mönster) för hur man ska utföra något eller hur man ska uppträda mot varandra. För att flockdjur ska kunna fungera tillsammans krävs det regler för hur individerna ska bete sig mot varandra. Hos lägre djur styrs normer av nedärvda instinkter, men hos människor finns ett stort spelrum för inlärd variation. När människor interagerar med varandra skapas mönster för hur man ska bete sig mot varandra inom familjer, företag, föreningar etc och samhället i stort."

Wikipedia om social norm
Finns en del intressant att läsa där, bland annat om för- och nackdelar. Men även varför normer har uppstått och varför de behövs. Det finns ju så otroligt mycket normer och det växer fram nya som man behöver förhålla sig till.  

Tro mig. Jag ifrågasätter sociala normer dagligen och jag avskyr ordet "normal", men jag måste medge att utan normer så hade inte vår art levt så här länge.

Som tur är så finns det människor som vågar ifrågasätta och gå sin egen väg, utan att "köra i anvisad fil på motorvägen" och istället röra om lite i grytan.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Henrik93
5/5/12, 2:22 PM
#9

Jo, har läst mycket om normer i skolan. :)

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Igelkotte
5/22/12, 9:34 AM
#10

Mmm. man kan fråga sig hur normer skapas, och varför? Vem säger att heterosexuell måste vara normen och att det är det sk "vanliga" och normala…? Det finns så mycket sjuka och märkliga normer i vårt samhälle, och jag tror världen hade varit en betydligt mer avslappnad och skön plats om inte trångsyntheten och fördomarna var så stora, och de skapas ju av normer i mångt och mycket…

Sedan är det en sak att följa en norm, en annan att hata eller döma männiksor som inte följer samma norm som en själv… där måste någon form av rädsla också spela in…

Henrik93
5/22/12, 7:13 PM
#11

Vad jag brukar säga till homofober/ straighta när dom uttalar sig: "jaha, är du jude?"

det var dom som hittade på dagens normer.

enligt mig iaf.

jag tycker uppriktigt sagt att det är konstigt när folk kallar sig saker. jag växte ju upp utan alla dom här förnedrande konstiga orden. jag var fri att bli vem jag ville.

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

monstermash
10/12/12, 9:03 PM
#12

#11 - Var det judarna som hittade på dagens normer?

Henrik93
10/12/12, 9:12 PM
#13

ja, nästan:) judar läser bibeln och lever efter en bok som påstår att man inte ska vara tillsammans med samkönade.

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Annons:
Henrika85
10/12/12, 9:53 PM
#14

#13 Fast det där stämmer ju inte heller. För det första så har judar inte bibeln som helig skrift; deras heliga skrift heter Tora (som är iofs nästan identisk med bibelns gamla testamente, men ändå) och för det andra så är det inte många judar som lever efter en fundamentalistisk tolkning av gamla testamentets regler.

Visst, i reglerna från 3000 år sedan är samkönade relationer förbjudna, men i samma text förbjuds även onani, förtärande av skaldjur, att bära kläder av olika material, samt arbete på söndagar. Dessa regler är inte lämpliga att följa i 2000-talets samhälle, så de flesta judar har anpassat sitt levnadssätt, det är bara några få ortodoxa grenar som vägrat göra det, och dessa representerar inte dagens judar i stort.

Angående varför Tora/gamla testamentet har regler mot samkönade relationer och onani är teorierna många, men en återkommande teori är att judar på den tiden var ett hårt ansatt folk, och att förbudet uppfanns för att så många judar som möjligt skulle skaffa barn och därmed försäkra folkgruppens överlevnad (alltså all form av sexualitet som inte resulterade i graviditet betraktades som syndigt). Det här synsättet har ingen validitet i dagens samhälle med tanka på att jorden redan är överbefolkad, men som sagt, de här reglerna skrevs för över 3000 år sedan och bör alltså sättas i kontext till den historiska period då de uppfanns.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Upp till toppen
Annons: