Annons:
Etikettkönskorrektion
Läst 1373 ggr
Pelle Långlös
2012-07-16 12:43

När berätta för barnen?

Jag är i startgroparna till att byta kön. Har tre flickor som är 5, 8 och 10 år gamla. Ex-mannen vill inte att jag berättar för barnen nu när jag skall ha dom en vecka nästa månad.

Jag har sagt att jag inte skall berätta. Men när är det läge att berätta. Jag tycker att de borde få veta det innan jag börjar med hormonerna så det inte blir allt för chockade när jag får en grövre röst och hår i ansikte och andra ställen. Vill ge dom tid att känna sig bekväm med detta men jag behöver som sagt inte berätta det ännu för jag har ännu inte fått komma till psykologen och prata om detta.

Kanske psykologen kan få en timme med dom och berätta om vad som sker och om flickorna har några frågor som de inte vågar ställa till mig.

Vad tror ni?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
Maria
2012-07-16 18:54
#1

Detta är oftast en väldigt lång process innan man ens börjar med hormonbehandling.

Så länge du inte har pratat med din spykolog så finns ingen anledning att prata med flickorna.

Skulle det gå så långt så att behandling inleds så fråga din psykolog hur han/hon anser att ni ska göra med att berätta och som du är inne på själv att de kan följa med och få information.

Men vänta tills du själv har mer svar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pelle Långlös
2012-07-16 18:58
#2

Jo jag skall vänta. Hoppas psykologen godkänner att Hen vill prata med flickorna en gång. Det måste denne tycker jag. Processen är som du säger väldigt lång men jag vill inte vänta tills sista sekund så att säga heller.

Jag kommer nu på torsdag ta reda på om jag kan ta bort brösten så det kommer ju att komma frågor om det senare antar jag. Men jag kommer inte att operera mig på torsdag utan det är bara ett läkarbesök och då hoppas jag att det skrivs en remiss.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Maria
2012-07-16 19:00
#3

Jag tror för din egen skull att du ska sikta in dig på att sådant här ofta tar år att utreda och bli klart. Det är en lång process.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pelle Långlös
2012-07-16 19:05
#4

Jupps 2 år tar utredningen och den har inte ens börjat. Flört

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Maria
2012-07-16 19:10
#5

Här kommer en bra länk men du har förmodligen läst det mesta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pelle Långlös
2012-07-16 19:17
#6

Nej den hade jag faktiskt inte läst. Har varit inne på Transformering.se och läst. tack för länken.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
Upp till toppen
Annons: