Annons:
Etikettdiskriminering
Läst 2710 ggr
Henrika85
2012-07-25 16:28

USA-scouterna portar homosexuella

Ja, precis som rubriken säger, så är HBT personer inte välkomna som medlemmar i Boy scouts of America. Den diskriminerande policyn har alltid funnits, men nyligen var det många som lobbade för att häva det. Dock utan resultat.

Orsaken sägs vara att Boy scouts of America står för "kristna värderingar".

Allvarligt talat, borde vi inte vara förbi tiden då det ansågs okej att förtrycka minoriteter i religionens namn? Har vi inte utvecklats mer än så? Hade scoutrörelsen istället haft som policy att utestänga judar eller färgade ur sin organisation så hade det uppstått ett ramaskri - och med rätta!

Varför anses det fortfarande som "rumsrent" att diskriminera sexuella minoriteter när när all annan sorts diskriminering (baserat på ex. kön, etnicitet, religion, osv.) varit förbjuden sedan länge? Jag säger inte att det inte existerar, för det gör det, men ingen organisation kan öppet uttrycka det utan att det ses som moraliskt förkastligt.

Förutom, förstås, när det gäller HBT. Det verkar fortfarande vara fritt fram att öppet förtrycka oss även i ett land som USA, som kontinuerligt proklameras som "the land of the free".

Säg gärna vad ni tycker!

Länk till debattartikel på aftonbladet.se

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Annons:
Geru
2012-07-25 16:30
#1

I USA så är det fortfarande problem med att acceptera homosexuallitet. Det är väl endast på kuststäderna som det är hyfsat accepterat.

Det är inte rätt, tycker jag, att dömma någon pga deras läggnig. Men det är ju USA vi pratar om. Det mest konservativa skit-landet i universum:P

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Pelle Långlös
2012-07-25 18:17
#2

Håller med Geru. Det är USA och allt skit som händer där är sååå amerikanskt. I don´t like the americans men det får jag kanske inte säga. Haha!

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Krumas
2012-07-25 19:24
#3

Läste en artikel om detta på nätet och i USA ärvisst var 4e scout med i mormonerna. I Sverige är väl många scoutföreningar knutna till Missionskyrkan men i USA är det mormoner eller evangeliskt kristna som organiserar scouter. Så det är kanske inte så konstigt om de är mer konservativa men scouterna borde internationellt arbeta för öka toleransen.

Henrik93
2012-07-25 21:34
#4

läste något intressant i ett inlägg på fb på whipeouthomophobia.

" …  om det stod  i bibeln att du inte fick titta på "dr, phil" på söndagar, betyder det inte att jag inte får det….det står i bibeln att du skall icke ha ett samkönat äktenskap, inte att någon annan inte får ha det…" (lite omgjort halvtaskig översättning eftersom det var länge sedan jag läste det) men ja…. USA förändras sakta men säkert.

jag läser ofta om små förändringar. men det som lyfts fram mest av media är sexualitets diskrimineringen. så vi tänker ju inte på det som faktiskt blir bättre.

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Geru
2012-07-25 21:37
#5

Usa utvecklas ju nästan inte, dom degenereras mer bakåt-.-

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Henrik93
2012-07-25 21:40
#6

läs bakom det dåligaXD fler och fler kyrkor tillåter Samkönade äktenskap och mer folkgrupps relaterat våld tas på större allvar. det där med scouterna har ju funnits lääääänge. det hände ju liksom inte förra veckan!

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Annons:
Henrika85
2012-07-26 00:25
#7

#6 Ja, det har funnits länge, men jag blev inte varse om det förrän alldeles nyligen, och jag tycker att det är förkastligt att dom inte tar bort det utan fortsätter att diskriminera en grupp av människor. Vi lever på 2010-talet, inte 1910-talet, hallå. :/

Som den största ungdomsorganisationen i USA så är det rent ut sagt förfärligt att dom tillåts bedriva en sån öppen diskriminering av ungdomar som redan är så utsatta som HBT.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Henrik93
2012-07-26 09:47
#8

mjo, jag håller med…. Ja. Men hata inte på usa allesammans! Eller vad man ska säga, för det förekommer ju i hela världen. Jag tycker hellre borde rikta vår fokus mot de ställen där dom fortfarande har dödsstraff mot homosexuella, fine jag fick inte vara med i den kristna scout ligan- jag letar på en annan! :) när det slutar komma folk till de där scout grejset så kommer dom antagligen förstå varför och nån gång kommer ändringen vi väntat på:)

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Cochon
2012-07-26 10:23
#9

Skit dåligt är det, tycker jag i alla fall!

Jag är själv scout och var även med på Jamboreen förra sommaren, där var det till och med några Pride-flaggor hissade i några subcamp, vilket jag tycker var skit kul. ^^
Men jag mins inte att jag såg någon i några amerikanska läger. "/ 

Dess utom, något som min scoutledare frågade mig var:

- Har du sett några kvinnliga amerikanska scouter?
- Tror inte det….
- Det är för att girl scouts är inte ute på läger och sånt, utan dem sitter och syr och gör annat handarbete.

Det gav mig verkligen en tanke ställare, det måste ju var skit trist…
(Dock så såg några andra från mitt läger två girlscouts, men fler än dem såg dem nog inte…)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Geru
2012-07-26 11:57
#10

#8 Med tanke på att det är det största centret för krig och konstiga lagar så tänker jag fortsätta tycka illa om USA. Dom får gärna förändra sig, och då kommer min åsikt göra det med, men tills dess:p

Jag har tyvärr ingen koll på vilka länder det är som  har dödsstraff för homosexuella, men jag antar att det är diktaturstater?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Henrika85
2012-07-26 17:25
#11

Amerikaner i sig är inte dåliga människor mer än någon annan folkgrupp (jag har t o m dejtat en amerikanska), men däremot så tycker jag väldigt illa om den lilla klick av konservativa, bakåtsträvande idioter som tyvärr lagstiftar och i stora mått också styr landet.

Nyligen så röstade dessa missunsamma republikaner ner Obamas förslag om allmän sjukförsäkring till alla. Det säger ju en del om deras kassa människosyn, tycker jag…

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Geru
2012-07-26 17:27
#12

#11 Folk röstar ju på dom, så folket i sig är minst lika "skyldiga".

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Upp till toppen
Annons: