Annons:
Etikettallmänt
Läst 1745 ggr
Henrika85
2012-07-27 18:46

Förlåta otrohet?

Skulle du förlåta din partner om han/hon varit otrogen?

Utveckla gärna ditt svar i kommentatorsfältet!

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Annons:
Geru
2012-07-27 22:51
#1

Kanske, beror på. Jag själv har ju inte så mycket att säga om saken då jag faktiskt varit det själv mot en partner. Men jo, jag skulle förlåta under många omständigheter, dock inte om det är kärlekskänslor inblandat. Då försvinner magin i ett förhållande, även om det är en stor chans att jag skulle förlåta det ändå.

Tycker att nästan alla förtjänar en andra chans.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

NinjaKakan
2012-07-27 23:00
#2

Nej absolut inte säger jag. Om man är otrogen så enligt mig, finns det inte känslor kvar och då är det bättre att göra slut. Hade en kille varit otrogen mot mig hade jag vänt på klacken och gått för att jag vet om att jag förtjänar något bättre.


Geru
2012-07-27 23:15
#3

#2 Förstår ditt resonemang och respekterar det:)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Krumas
2012-07-28 07:30
#4

Röstade på kanske, det beror på. Har Ingen erfarenhet av det så jag vet inte hur jag skulle reagera men har man en tillräckligt stark relation så skulle jag nog ge en andra chans och försöka iaf.

Pelle Långlös
2012-07-28 09:22
#5

Min ex-man var otrogen mot mig. Men bara för att det var just han så förlät jag honom men det tog ett tag. Han var den ende för mig vilket omgivningen hade svårt för. Skulle det ha varit någon annan så kanske jag inte skulle ha tagit det så "lätt".

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Namiko
2012-07-28 09:35
#6

Jag är inte monogam och har inte heller förhållanden, så länge ingen ljuger för mig eller döljer att dom träffar någon annan så är det lugnt för mig att dom är med så många dom själv vill. Skulle någon däremot säga att hon bara vill vara med mig och inte ska träffa någon annan så skulle jag ha svårt att lita på personen om det kommer fram att hon ljugit senare. Skulle dock inte se det som otrohet utan det skulle vara att svika mitt förtroende, jag gillar inte lögner.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
[WickedAlly]
2012-07-28 10:36
#7

Tryckte på kanske. Min föredetta var otrogen och jag förlät gång på gång, idag är jag starkare i mig själv och vet att jag förtjänar bättre. Men jag skulle nog inte utesluta att förlåta ändå, är det känslor inblandade så är det ju ingen idé att förlåta och försöka lappa ihop förhållandet tycker jag, men om det bara är sex så kanske.

De allra flesta förhållanden har ju svajiga perioder pga många olika saker, kanske gör man sig själv otillgänglig för sin partner. Att söka närhet är ju naturligt för oss, så jag tycker att man får se till omständigheterna och hur man behandlat sin partner.

Fast är det bara för nöjes skull för partnern så nej, räcker man inte till trots att man anstränger sig och annars har det bra i förhållandet så bör man se sig om efter något annat istället :)

Wony
2012-07-29 00:10
#8

Jag valde kanske, för det beror nog på omständigheterna. Har tack och lov aldrig upplevt något sådant, och hoppas att jag aldrig kommer att göra det heller.

Förmodligen skulle det nog ta ett tag att förlåta, men det beror också på anledningen att det blev som det blev.

PiganX
2012-07-29 02:04
#9

Jag valde kanske, beror helt på omständigheterna. Mitt ex var otrogen, och jag förlät honom utan att blinka, det var en sån självklarhet för mig att jag skulle göra det, eftersom jag älskade honom. Men min tillit försvann, och hade nog varit bättre om jag inte förlåtit honom, eftersom vårt förhållande gick i kras när jag tappade förtroendet.

I framtiden vet jag inte hur jag skulle göra, om någon bedrog mig.

Henrika85
2012-07-29 14:35
#10

#9 Jag förstår hur du tänker där. Även om man skulle förlåta en otrogen partner, så är det inte alls säkert att man någonsin kan lita på denna igen, eftersom personen redan svikit ens förtroende en gång.

Jag själv valde också kanske, men finns det någon här som skulle ge en otrogen partner en tredje chans? Alltså om han/hon varit otrogen en andra gång? Jag tror personligen inte att jag under några omständigheter skulle dela ut några tredje chanser oavsätt känslor. Det samma gäller "vänner" som svikit mitt förtroende.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

iamanoreo
2012-07-29 14:51
#11

Jag valde Nej absolut inte, mitt ex var otrogen och jag kom på det genom att hitta ett par använda och helt okända trosor bland hans kläder, skulle gjort slut då direkt, men svinet hann före med att göra slut, det tog lite på egot xD

PiganX
2012-07-29 14:53
#12

#10 Bra fråga, jag vet faktiskt inte.. Han behandlade ju inte mig särskilt bra under resten av förhållandet heller, men jag förlät honom gång på gång för allt han sa och gjorde. Det är först nu i efterhand jag ser hur dumt det var att göra det, eftersom det egentligen var kört mellan oss från stunden han var otrogen.

#11 Men gud SkrikandesSkrikandesSkrikandes Kan förstå det!

OttoIsTheShit
2012-07-29 19:34
#13

jag hade nog inte kunnat förlåta. Just såna saker hänger jag upp mig på och har svårt att släppa. Så det bästa är ju att göra slut istället :)

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Annons:
[SweetRose]
2012-07-30 11:26
#14

Jag skulle aldrig kunna förlåta otrohet, eller andra allvarliga oförätter för den delen heller. Jag lever enligt principen att man litar helhjärtat på någon tills denne missbrukar den tilliten och då är det kört.

Henrik93
2012-07-30 17:04
#15

14# precis så resonerar jag också! Jag litar och är vänlig mot alla, även sådana som ingen annan tycker om. Men visar dom inte samma vänlighet och vänskap, samt litar på mig. Då är det kört kan jag lova! Hos mig har man en chans att visa att man är en god människa. Jag är lite för snäll och litar alldeles för ofta på människor. Så jag mår ju dåligt över det titt som tätt. Jag valde iaf "nej absolut inte!"

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

[haku]
2012-10-14 21:22
#16

Jag föredrar öppna förhållanden/polyamorösa. Det är ganska uppenbart (med tanke på hur många som är otrogna nuförtiden) att monogami inte passar alla. Sen är ju ingen perfekt, man kan göra misstag. Men om man nu börjar känna att man inte klarar av att vara trogen tycker jag det är bäst att ta och snacka med sin partner och eventuellt göra slut/ ändra relationsstatus istället för att gå bakom ryggen. Man ska hålla det man kommit överens om helt enkelt, oavsett vad detta är.

Så jag vet inte om jag skulle förlåta. Det är oärligheten som jag hatar mest, inte själva "otroheten".

Henrika85
2012-10-14 22:42
#17

#16 Fast om man kommit överens med partnern (eller partners) att ha öppet förhållande, så räknas det ju inte som otrohet. Då har man en överenskommelse och ingen blir bedragen. Utan otrohet innebär rent bokstavligt att man "bedrar", alltså går bakom ryggen på den andre.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[haku]
2012-10-14 22:55
#18

#17 Ja, jag är mycket väl medveten om det, har inte sagt annat heller. Men om det inte framgick tydligt så kan jag säga att det är just det jag menar. Att man ska komma överens om vad som gäller i förhållandet och hålla det. Allt annat är just att bli bedragen som du skriver. Är jag tydligare nu eller rör jag till det? Jag är emot otrohet men för öppna förhållanden, just för att det första är oärligt.

[haku]
2012-10-14 23:02
#19

Förresten, även om man har ett öppet förhållande kan man bli bedragen om personen gör något mer än det man kommit överens om. Till exempel om man har kommit överens om att person ska tala om när denne gör något med någon annan men man struntar i det, eller att personen inte skyddade sig mot sjukdomar, eller att man har kommit överens att hångel är ok men man har gjort mer än så… Öppet förhållande betyder inte jag gör vad jag vill heller… Ömsesidig respekt är alltid viktigt!

fanniiiiie
2012-10-15 22:30
#20

Jag valde kanske. Eftersom att mitt ex var otrogen mot mig, med min kompis. Fick däremot höra det först 1 månad efter att han lämnat mig (utan anledning). Jag var arg som aldrig förut till en början. Men sen efter ett tag fick han och jag upp kontakten igen, och jag förlät han. För att jag fortfarande var så kär. "Kompisen" däremot, har jag inte förlåtit, och kommer aldrig någonsin göra det heller.

Mitt ex innan det, var jävligt duktig på att flörta runt med andra (Yngre tjejer), förlät han fleeeera gånger, vilket jag ångrar idag. Eftersom att det bara fortsatte. Med tjejer jag kände b.la. Han visade knappt ångest så. Men jag var blind av kärleken då. Dumt av mig. Usch. Det förhållandet slutade i kaos, vi båda var "otrogna" hit & dit, och gick till och från varandra under en lång tid. Tills vi insåg att det inte funkar. Då hade jag redan hunnit gå ner i depression.

I framtiden vet jag inte om jag skulle kunna förlåta det. Det får man se då. Men som jag känner nu så lär jag inte förlåta det fler gånger, eftersom jag är så sjukt less på att bli sårad gång på gång.

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

www.fanniieliasson.blogg.se

Annons:
Tawny
2012-10-15 23:02
#21

att nån kan vara otrogen kräver att man har ett monogamt förhållande.

hur många av er har haft ett uttalat monogamt förhållande?

nej, det är nåt man tar för givet. (tack vare kyrkan vågar jag påstå)

monogami är inte nåt naturligt, det är inte på nåt sätt normen som ett få avviker från. statistik visar att det är snarare monogamin som är en avvikelse från normen…

jag tror önskan att leva monogamt handlar om svartsjuka. man vill inte att nån annan ska knulla med "sin" partner.

detta är nåt man behöver jobba med.

Henrika85
2012-10-15 23:34
#22

#21 Snarare så var föreställningen om monogami en patriarkalisk uppfinning för att kunna kontrollera kvinnors sexualitet och se till att "rätt barn" kom till "rätt far" eller vad man nu säger. Rent evolutionärt så är det ofördelaktigt för en hane att riskera att fostra en rivals åkomma, så enda sättet att försäkra sig om att detta inte skulle ske var att "hålla koll" på sin hona.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Cochon
2012-10-16 18:15
#23

Om jag skulle komma på att min kille var otrogen skulle det bli "Bye bye" direkt. För hvis jag skulle förlåta honom skulle jag inte kunna litar på honom till hundra längre, och jag skulle nog inte kunna stå ut med att vara tillsammans med någon jag inte litar på…

Jag tillåter inte otrohet, det är att svika någons annans förtroende, vilket INTE är okej.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Upp till toppen
Annons: