Annons:
Etikettallmänt
Läst 1635 ggr
Henrika85
7/28/12, 10:56 PM

När förlorade du oskulden?

Tänkte jag skulle skapa en liten undersökning angående rubriken. När förlorade du oskulden? Glad

Om ni känner för det, motivera gärna i tråden vid vilken ålder ni tycker det är lämpligt att bli sexuellt aktiv.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Annons:
Wony
7/28/12, 11:14 PM
#1

Själv var jag 18, men jag tycker att man ska ha sex när man vill det. Inte för att andra vill det. Jag hade liksom aldrig något behov av att förlora min oskuld så fort som möjligt, jag väntade till jag ville själv, och jag kände mig trygg och att jag ville det själv. Glad

[WickedAlly]
7/28/12, 11:16 PM
#2

Jag tycker att det är väldigt individuellt vilken ålder som är lämplig, jag var t ex 15 och kände mig redo och var tillsammans med en person jag älskade. Förhållandet höll i fyra år och det kändes verkligen bra med just den personen, alltså inget jag ångrar.

Jag tycker att det är lämpligt att förlora oskulden när man känner att man vill älska med den man är kär i och inte längre känner att man måste göra det för att "alla" andra har gjort det.

Men om man ska dra någon linje så 15-16 och äldre, inte yngre tycker jag men det finns ju såklart, om än få, personer som är redo i yngre ålder.

Henrika85
7/28/12, 11:33 PM
#3

#1 & 2 Absolut, man ska alltid, och jag menar alltid, ha sex för sin egen skull, inte för att det är "status" eller för att man blivit tjatad på eller övertalad av en partner.

Personligen så ser jag inget fel med att de som är yngre än 15 experimenterar sexuellt med en jämnårig, så länge som ingen blir utnyttjad, och risken att det sker är större ju större åldersskillnad det är mellan parterna.

Exempel: Två trettonåringar som har sex med varandra är helt okej enligt mig, så länge som de vet vad de ger sig in på och använder skydd.

En trettonåring och en sextonåring som har sex kan vara okej, trots att det enligt lag är förbjudet för någon över 15 att ha sex med någon under 15. Det är många och stora förändringar som sker både fysiskt, mentalt och emotionellt i den här åldern, men det finns inget som säger att trettonåringen inte kan samtycka till sex med sextonåringen.

Däremot, att någon över 18, alltså en vuxen, har sex med en 13-14-åring är fel och bör vara straffbart, eftersom maktobalansen är blir alltför stor i sådana fall.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[WickedAlly]
7/28/12, 11:39 PM
#4

#3 Absolut, håller helt med i det du skriver.

Vet en 20-årig kille som ligger med tjejer på 13-14 bara för att de är lätta att få omkull. Tycker att det är så hemskt. Tjejerna ligger med honom för att han köper ut till dem då. Och inget kan man göra heller för om man skulle anmäla eller säga till någonstans så har man verkligen inga bevis. Men visst måste det räknas som pedofili? Är ju ändå en vuxen människa och ett barn?

Och lite OT också: Tycker att du gör ett väldigt bra jobb Henrika, kul med någon som drar igång här inne och lägger tid på sajten! :)

Wony
7/28/12, 11:41 PM
#5

#4 usch vad hemskt! Sådär får det ju inte lov att gå till. Och det är ju mer inblandat än att de är under 15 år, det är ju utköp inblandat också. Alltså åtminstone två brott som begås. Och det är ju fel på alla sätt och vis!

[WickedAlly]
7/28/12, 11:44 PM
#6

#5 Exakt! Har många gånger funderat på om det är något man kan göra, men jag ser inga alternativ som är hållbara i längden. Har svårt att se att någon av tjejerna skulle "skvallra" eftersom de själva då måste berätta för sina föräldrar att de både haft sex, rökt och druckit alkohol. Usch, tycker att det är så vidrigt och tyvärr inte heller ovanligt.

Annons:
Henrika85
7/28/12, 11:48 PM
#7

#4 Usch så vidrigt! Nja, pedofili innebär ju att personen tänder på prepubertala barn, men han verkar definitivt inte helt frisk i huvudet. Jag tycker ändå att du borde ta upp det med någon, även om du inte har bevis. Jag tror du kan vara anonym, om du inte vill uppge ditt namn.

Om flickorna kommer från trassliga hemförhållanden så kan det ju bli ett fall för socialen. Som #5 säger, han ligger ju inte bara med minderåriga, han langar ju dessutom, vilket också är ett grovt brott.

Tack för dina positiva ord om hur jag sköter mig, det värmer verkligen! Kyss

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[WickedAlly]
7/28/12, 11:54 PM
#8

Det finns ju många fall där pedofiler dömts för att de antastat någon som vart 12-13 år, fast de kanske bara kallas pedofiler i tidningarna då?

Fast en 12-13-årig flicka är i många fall inte speciellt utvecklad iofs, vet inte vad som räknas som prepubertal egentligen men det är ju väldigt olika hur fort man utvecklas och en del är ju senare och bör väl då räknas dit? Är inte direkt insatt i det här.

Jag bör nog säga något, kanske kan vända mig till ungdomsmottagningen och fråga vad man kan göra. De bör ju se sånna fall ganska ofta.

[WickedAlly]
7/28/12, 11:57 PM
#9

..barn i tidig pubertet (vanligtvis 12 år eller yngre).[1] För att klassas som pedofil måste den sexuella dragningen vara starkare mot barn än mot vuxna.

Det vet jag inte direkt om han gör, dras mer mot barn. Kan ju inte anklaga honom sådär bara. Tror snarare hans val av partners beror på att han inte får någon i sin egen ålder.

(Fast 12 är ju väldigt nära 13..)

Och nu kidnappad jag helt tråden, sorry :)

Henrika85
7/29/12, 12:25 AM
#10

#9 Jag tror att för att rent psykiatriskt få diagnosen "pedofil" så måste man vara sexuellt attraherad av barn, alltså inte tonåringar. Vuxna som dras till tonåringar kallas istället för hebefiler, vilket är en annan läggning (dock fortfarande sjuklig).

Ja du, det är som sagt väldigt olika hur långt man har kommit i sin utveckling som 13-åring. Jag personligen var lika lång när jag var 13 som nu, samt både bröst och mens, men jag var en "early bloomer" som man säger. Det finns tjejer som ser ut som 16-17 när dom är tretton, men det finns också de som ser ut som… tja, elva?

Den här killen som du pratar om verkar utan tvekan ha problem, även om han rent tekniskt sett inte är pedofil. Att utnyttja småflickor sexuellt i utbyte mot sprit är ett sjukt och dessutom brottsligt beteende som han borde straffas för enligt lag.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[WickedAlly]
7/29/12, 12:30 AM
#11

#10 Det var ett nytt ord för mig, aldrig hört förut. Men ja, du har nog rätt i det du skriver. Tycker att det är svårt med gränser då alla är så olika, tycker egentligen inte att åldern borde spela störst roll. Varje individ bör ju bedömas separat egentligen, men det lär väl inte hända i morgon direkt.

Var också tidig medan min syster t ex var sen, fick min mens 4 år tidigare än henne och när jag var 13 passerade jag som 17 medan hon verkade vara 10-11. Så ja, väldigt olika är vi ju.

Ska höra på UM vad jag ska göra med saken :)

Henrika85
7/29/12, 1:18 AM
#12

#11 Ja, hör med UM. Någon bör ju göra något åt honom.

Egentligen så tycker jag att lagen borde vara lite olika för tjejer och killar, eftersom tjejer trots allt rent generellt utvecklas tidigare än killar, men så kan vi naturligtvis inte ha det, för så skulle någon grupp genast åberopa diskriminering. Tungan ute

En tjej på 13-14 år kan i vissa fall lätt passera som 18 om hon sminkar sig och klär sig utmanande, men jag tror inte man kan säga det samma om någon kille i den åldern.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[WickedAlly]
7/29/12, 1:32 AM
#13

#12 Ja, sant. Är ibland väldigt stor skillnad på killar och tjejer. Och ja, alltid någon som ska klaga ^^

Nope, det tror jag aldrig att jag har sett faktiskt. De flesta 13-åriga killar ser ut som just 13 och ibland yngre konstigt nog.

Annons:
Pelle Långlös
7/29/12, 10:29 AM
#14

Jag var 22 år. Tungan ute

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Cochon
7/29/12, 4:13 PM
#15

#0 Jag är 16 och oskuld.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

OttoIsTheShit
7/29/12, 7:16 PM
#16

jag va 15 och helt redo :) men man ska ju sjklart göra det när man känner sig mogen för det

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

MrDumDum
8/24/12, 6:13 PM
#17

Jag var 13-14 fast det var med en tjej, jag är ju inte så intresserade utav tjejer utan killar, så jag tycker inte det räknas :P när jag har haft sex med en kille då tycker jag att jag har förlorat min oskuld! :D

Henrika85
8/26/12, 12:31 AM
#18

Själv var jag nyss fyllda 16 år när jag "förlorade" oskulden. Tungan ute

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

hippieflickan
8/26/12, 1:20 AM
#19

Tekniskt sett var jag 16 men den gången väljer jag att inte räkna med så 18 i så fall :) Ville det helt och det kändes helt rätt (andra gången)

CupcakeGod
8/26/12, 3:49 PM
#20

Inte än. Jag väntar fortfarande på den rätta killen.

Annons:
monstermash
8/27/12, 12:58 AM
#21

Jag var 14, och var kär i killen tills några månader innan jag fyllde 17 så det var helt rätt att förlora den med honom :)

Afturelding
9/15/12, 4:32 PM
#22

Jag var 15, och det var med min nuvarande sambo.

Det var inte så genomtänkt, det var bara andra gången vi träffades, men det blev ju bra i slutändan ;)

Nåja, rätt ålder är när det känns rätt, helt enkelt.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Tawny
10/12/12, 12:55 PM
#23

jag var 14 och inte riktigt redo. men det var mycket press och grupptryck..

fast det är inget jag ångrar eller så, det var bara lite nervöst osv när det väl skulle till :)

apropå 20-åringen. varför inte anmäla? sex med någon under 15 räknas som "våldtäkt mot barn" och langning är inte heller direkt olagligt, eller köp av sexuella tjänster som det skulle kunna räknas som.

redheadgeorgeous
10/12/12, 1:02 PM
#24

Jag var 12 när jag förlorade oskluden. Minns inte så mycket av det men ångrar det inte. Hade det inte gått helt åt skogen med en kille jag hade innan hade den varit borta när jag var 11. Fast den tabben som hände då skrattar vi alla (som umgicks då) åt nu för tiden.

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

regskylt
10/15/12, 9:08 PM
#25

Jaar 13 om jag minns rätt, med en annan tjej. Tyckte om henne men var inte kär i henne. Ångrar det inte alls eller så.
Var några år äldre innan jag hamnade i säng med en kille, en vecka innan jag blev 16 år. Det var ganska så jobbigt pga att jag var splittrad i min könstillhörighet och gjorde det mer för att man "skull". Ångrar det egentligen inte heller.

chiccco
11/11/12, 3:28 PM
#26

jag var 14 år och kände mig mogen. Var tillsammans med den personen fram till för några månader sedan (är 18 nu). Har dock haft sex med andra personer (när vi har haft "avbrott") som jag ångrar ;)

Upp till toppen
Annons: