Annons:
Etikettallmänt
Läst 2245 ggr
Henrika85
2012-07-31 22:20

Trans inom idrotten

Jag vill gärna veta vad ni anser om detta: ska en transperson som bytt kön få tävla som det "nya" könet inom idrotten?

Att en transman skulle få tävla mot biologiska män efter könsbytet skulle nog ingen motsätta sig, eftersom en biologisk kvinnlig kropp väldigt sällan innebär fördelar inom fysiska prestationsgrenar.

Frågan som debatteras är snarare: ska en MtF Transsexuell som bytt kön som vuxen, och därmed har en fullt utvecklad manlig muskulatur, få tävla som kvinna? Att män generellt sett är både starkare och snabbare än kvinnor är svårt att förneka, och det är ingen hemlighet att höga halter av det manliga könshormonet testosteron har stor påverkan på en kvinnas fysik.

Är det rätt att utföra s.k. "gender verification" tester på kvinnliga idrottare? Alla minns säkert den blott 18-åriga sydafrikanskan Caster Semenya som vann guld på 800 m under VM i Berlin 2009. Caster fick visserligen behålla sitt guld (efter många om och men) och fortsätta tävla som kvinna, men det går inte att förneka att hon utsattes för en starkt intergritetskränkande granskning som påverkade henne negativt.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Annons:
Pelle Långlös
2012-08-01 19:45
#1

Jag tycker inte att MtF skall tävla som kvinna då de är mer överlägsna än den biologiska kvinnorna. Men att tävla som FtM skulle vara svårt eftersom de utvecklats som kvinna och har inte samma fördelar som män av biologiska. De skulle kanske inte vinna.

Istället skå kan de ha egna grenar. Tungan ute

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Henrika85
2012-08-03 16:05
#2

Jag tycker inte heller att MtF transpersoner ska få tävla mot biologiska kvinnor; däremot är det svårare för intersexuella som identifierar sig som kvinnor (ex. de med AIS som rent genetiskt är män med XY kromosomer, men som utvecklats som kvinnor p.g.a. ett genfel).

Jag tror att en FtM transman skulle kunna bli lika stark som en biologisk man med hjälp av hormoner. Inom idrotten är det dock strängt förbjudet med någon sorts hormonterapi, både för män och kvinnor, eftersom det klassas som doping. För en transman är hormonterapi dock ett måste, så frågan är om någon som tar androgener öht skulle få ta del i tävlingarna.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Henrik93
2012-08-04 22:03
#3

Jag tycker det är fel att neka en transexuell att delta i aktiviteter och sociala sammanhang som är avsett för deras nuvarande kön (efter operation) Det är så fult och okänsligt.

precis som ni alla tycker synd om bögarna som inte får vara med i det kristna scoutlägret i USA.

det är diskriminerande.

Man ska se en person för vem den är, inte för vad den har varit.

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Henrika85
2012-08-06 00:32
#4

#3 Samtidigt så finns det en del riktlinjer inom idrotten som kan vara svåra att efterfölja för transsexuella som vill tävla som det "nya" könet.

Intag av manliga könshormoner (androgener) är ju strängt förbjudet för samtliga deltagare, manliga som kvinnliga, eftersom det är prestationshöjande och klassas som doping. Ska det då göras undantag för transmän som MÅSTE ta dessa hormoner som en del av behandlingen?

Och mtf transkvinnor som har en fullt utvecklad manlig muskulatur, ska de få tävla mot kvinnor som inte har det, och därmed få en klar fördel?

Det är tyvärr inte så enkelt som att säga att ingen bör uteslutas från några som helst sammanhang…

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Henrik93
2012-08-06 00:40
#5

det tycker jag, och det står jag för. Jag har själv en vän MtF, transexuell. Hon mår dåligt och inte lite heller när folk säger något och ifrågasätter hennes sexualitet, kön eller hur hon klär sig. Om Någon kallar henne för Han, så tror hon att hon måste bli ännu tjejigare för att hon på något sätt misslyckats med att vara sig själv. jag tycker att sådant som tråden handlar om är verkligt nedvärderande.

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Henrika85
2012-08-06 00:51
#6

#5 Du får gärna stå för din åsikt, men kan du svara på hur du tycker att man ska lösa frågan med hormonbehandling osv?

Ska transpersoner beviljas undantag från reglerna som gäller övriga deltagare?

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Annons:
Henrik93
2012-08-06 07:01
#7

Jag tycker att det inte spelar någon roll, för det är lika mycket hormoner som en tjej respektive kille utsöndrar i eget fall? Annars skulle man inte kallat det för hormonbehandling, utan istället "dopa man" och "dopa kvinna" typ. Så jag står fast vid att det är helt okej.

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Upp till toppen
Annons: