Annons:
Etikettallmänt
Läst 3270 ggr
Henrik93
2012-08-01 11:56

HBTQ- SENIORBOENDE!

hiss eller diss? jag hissar, då jag själv vikarierar ganska mycket på ett äldreboende. jag läste vissa kommentarer på aftonbladet, där dom bannar idéen, för att den verkar sexuellt kränkande mot heterosexuella. jag är öppen även på jobbet och när en tant frågade mig om jag hade en flickvän så sade jag "nej, jag gillar killar" hon tyckte det var mycket konstigt. tänk er då att vara äldre och Hbtq-person. mobbning och skitsnack pågår även bland dom boende. så jag tycker att ett regnbågs boende är en verkligt bra idé, med tanke på allt. den äldre generationen accepterar inte andra avvikande människor som vi gör i dagens samhälle. mvh

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Annons:
Cochon
2012-08-01 14:06
#1

Hiss från mig med, måste vara skönt att inte behöva stänga in sig i garderoben igen bara för man behöver flytta in på boende. Glad

"Det är kränkande för heterosexuella" Den komentaren är jag så trött på, om det hade varit tvärt om hade dem ju inte sagt "Det är kränkande mot homosexuella"…
Dock tycker jag att det är ganska dåligt att hetero folk inte får bo där, att frysa ut oss HBTQ:are är liksom hetero folkets "grej", jag tycker inte vi ska vara likadan och frysa ut dem.
Men som sagt, hiss från mig. ^^

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Henrika85
2012-08-01 14:25
#2

Hiss även från mig. Jag har för mig att den sortens boenden redan existerar i USA, med stor framgång.

#1 Det kan tyckas som diskriminerande att inte ta emot heterosexuella, men saken är den att det går 9 heteron på 1 homo/bi person (i bästa fall!) så risken är ju att HBTQ åldringarna snart hamnar i minoritet igen om man gör det tillgängligt för alla.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[WickedAlly]
2012-08-01 15:25
#3

Hiss från mig också, tycker att det verkar som en smart idé :)

Dock så kanske man skulle kunna låta även de som accepterar homosexuella bo där? Känns som att det vore på gränsen att utesluta alla hetero, då blir det ju särbehandling på ett negativt sätt tycker jag. Eller ja, det kan ju bli så då man stoppar in "alla" som är gay på ett ställe, de utanför detta boende kan ju då uppfatta det som att de göms undan så att de ska slippa dem? Eller är det bara jag som tänker så? Dock så vore det ju en lättnad för de homosexuella som faktiskt kan vara sig själva i sina hem..

Men det blir lite som kommunerna gör med invandrare, samlar dem på ett ställe, buntar ihop dem så att de inte ska beblanda sig med övriga invånare.

Henrik93
2012-08-01 16:25
#4

härligt med svar!:) jag tycker att man inte"stoppar undan dom" eftersom jag vet hur ett vanligt boende funkar och hur de som bor där kan bete sig mot varandra. och i ett regnbågs boende så får dom umgås ned personer somdom själva. Låt oss säga, om du skulle starta en hobbyverksamhet för sticknings intresserade, skulle du då uppskatta om en större del av gruppen som du handleder egentligen inte vill vara där? kanske dålig jämförelse, men principen. Att det sista dom får göra i sitt liv är att äntligen få umgås och vara öppen bland andra personer som och är som dom. då kan det ändå kännas jobbigt om det kommer personer som tycker att bögar och flator är häftiga. Precis Som nu. Har fått flera förfrågningar av "fjortisar" att bli deras vän "för dom vill så gärna ha en bögvän" hur jobbigt är inte det. Man blir liksom en accesoar (stavning) eller ett ting. Inte en människa. Detta kan vara en äldre hbt persons dröm att äntligen få vara sig själv och få vara med likasinnade och inget annat. Ska Dom då inte få det? Likaväl som det finns kristna boenden eller egna, service och vård boenden?

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Henrika85
2012-08-01 16:26
#5

#3 Det är redan ett enormt tryck på alla äldreboenden, eftersom det finns fler sökande än det finns platser.

Väldigt många av dem som söker är i desperat behov av en plats och tvingas bo kvar hemma i misär med hemtjänst som kommer två gånger dagligen för att lämna kall mat, och stannar typ 10 minuter åt gången. Så ska ingen gammal behöva ha det, men tyvärr är det så verkligheten ser ut för många.

Enligt lag så är det vårdbehovet som ska styra vem som får en plats, och i vilken ordning. Om ett (hittills hypotetiskt) HBTQ boende börjar ta in även andra sökande, så ska man enligt gällande regler ta emot dem med störst behov av dygnetrunt vård; gör man på något annat sätt, så är man ute på hal is och besluten kan uppfattas som godtyckliga och ej rättvisa.

Jag håller inte riktigt med om att det går att jämföra ett HBTQ äldreboende med invandrartäta bostadsområden. De här människorna (invandrarna) som kommer hit bör i lämpligaste mån intergreras i vårt samhälle, lära sig språket, få jobb, etc. och att bunta ihop dem i ett område så att svenskarna "slipper" dem är kontraproduktivt och främjar segregationen.

Som en sjuklig äldre som har ett behov av särskilt boende har man redan gjort sitt på arbetsmarknaden och har inte samma behov av att "vara en del" av samhället som en yngre, arbetsför människa har. Man måste vara rejält sjuk för att öht få en plats på ett boende, som alla kanske vet, och då är det istället viktigare att den här människan känner sig trygg med vårdarna och sina "kamrater" än samhället som stort.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[WickedAlly]
2012-08-01 16:45
#6

Men då är det väl dumt att ens ha olika sorters äldreomsorg? Att ha ett hbtq-hem där enbart de som tillhör den skaran är välkomna utesluter ju då väldigt många som är i behov av mycket mer hjälp än vissa av de boende?

Så vårdmässigt är det väl ingen smart lösning egentligen; pengarna skulle ju kunna gå till de som behöver det mycket mer då vår del av populationen är i stark minoritet och ännu mindre bland dagens äldre generationer eftersom få är ute ur garderoben?

Dock är väl tanken på ett boende där man kan vara sig själv toppen, alla borde kunna vara sig själva utan att bli hånade men det känns som att det bör ta resurser från redan tomma fickor. Men tanken på ett sådant hem är fin, om det hade fungerat i praktiken vilket jag inte kan se att det skulle gjort i Sverige i alla fall :)

Nu blir det nog lite OT men om man ska ha hbtq-boenden så borde man väl kunna dela in hemmen i många olika kategorier? Det finns ju väldigt många saker som man kan bli hånad och dåligt behandlad för. T ex så borde ju alla invandrare ha ett eget hem så att de slipper utsättas för rasister på de vanliga hemmen? Då hade ju de känt sig trygga där, utan påhopp menar jag.

(Och nu insåg jag att jag verkar "besatt" av invandrare eftersom jag tar upp dem igen.. :P)

Annons:
Henrik93
2012-08-01 17:33
#7

Det finns redan minst 1 boende för invandrare som talar persiska i sverige:)

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Henrika85
2012-08-01 17:36
#8

#6 Jag tycker ändå att det kan behövas särskilda äldreboenden för minoriteter.

I min kommundel har vi ett äldreboende (kommunalt) för enbart finsktalande äldre. För att få en plats där måste man vara finsk och ha problem att kommunicera på svenska, och även personalen måste vara finsktalande. Jag har vickat där en sommar, för jag är nämligen halvfinne och kan finska hjälpligt.

Det här äldreboendet tar alltså endast emot finska åldringar. Jag vet inte exakt hur många platser dom har, men jag skulle tippa på runt 30 st. Skulle dom börja ta emot svensktalande också, så är det stor risk att de finsktalande (som boendet är till för) skulle hamna i minoritet, eftersom det finns så få av dem jämfört med svenskar som söker.

Skulle det upprättas ett äldreboende för, låt oss säga, arabisktalande äldre, så skulle det vara i sin rätt med, anser jag. Det innebär en stor otrygghet för de boende att inte kunna kommunicera med vårdpersonalen, och för de som inte har svenska som modersmål försämras de redan dåliga svenskakunskaperna ofta på äldre dar.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Henrik93
2012-08-01 21:35
#9

precis, likaväl som hbt personer är en minoritet i den äldre generationen.

därför tycker jag inte att ett hbt boende inte verkar diskriminerande mot heterosexuella:)!

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

[WickedAlly]
2012-08-02 07:56
#10

Oj, otippat med just persiska känns det som. Finskan ligger ju oss lite närmare.

I stand corrected, visste inte om att det fanns för speciella nationaliteter men jag vidhåller nog min åsikt om att resurserna kan använda till mer behövande trots att grundtanken är bra :)

Henrik93
2012-08-02 09:11
#11

Varför då? Det finns ju andda lokaler och byggnader att göra något mer i? varför öppnar glitter en butik med tjej smycken? Där kan ju någon annan ha en mycket bättre affär?! Alltså, förstår du? Det måste finnas plats för var och en. våra äldre har skapat den värld som du bor i, är den inte något värd för dig? det är den iallafall för mig och jag tycker att dpm är värda precis vad dom vill ha. annars tycker jag att man har bristande respekt för sina medmänniskor.

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Henrika85
2012-08-04 16:34
#12

#11 Fast det är ju stor skillnad på en affär (som drivs i ett vinstsyfte) och ett äldreboende. Vi har redan sett hur fel det kan gå (*host* Carema *host*) när äldrevård drivs av bolag med vinstintressen.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Henrik93
2012-08-04 21:54
#13

haha, ja! Men om vi tänker "svenska för invandrare" varför får inte svenskar gå dit och lära sig svenska?

Jag är helt för äldre och deras sista önskemål, och speciellt när det är om HBT personer eftersom jag själv är en och vet hur det är.

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Annons:
Krumas
2012-08-05 11:48
#14

Att ha ett HBTQ-äldreboende är ju på sätt och vis en positiv särbehandling. Men jag hra svårt att se det som diskriminerande mot heterosexuella? Det görs behovsprövning när man söker plats i äldrevården. Visar det sig att det finns en grupp HBTQ-personer som frågarspecifikt efter ett särskilt boende ser jag inget fel i att göra ett eget boende eller en egen avdelning för dom. Det tar ju inte resurser från andra grupper utan de får ju självklart sina behov tillgodosedda med.

En aspekt som inte komit upp här är att det inte bara handlar om att de boende ska vara införstådda medatt det är en HBTQ-avdelning och vara toleranta. Även personalen ska ju passa till de boende. Tyvärr finns fördomar överallt i samhället och med vårdskandaler som harvarit så ser man att det inte alltid är rätt person som jobbar på rätt plats. Om ett homopar skulle flytta in på ett vanligt boende och det finns homofober i personalen så blir ju inte det bra… I ett HBTQ-boende söker ju personalen själva jobb där för att de förhoppningsvis vill jobba där och respekterar alla oavsett läggning.

Henrika85
2012-08-06 00:26
#15

#14 Det är väl självklart att de som jobbar på en HBTQ avdelning eller boende skall ha HBT-kompetens? Om ett sådant boende upprättas, så bör i alla fall de fast anställda kollas extra noga innan de får anställning.

Sen är det ju lite knepigare att kolla alla timvikarier och så, men föreståndarna borde även i de fallen ha ansvaret att inte placera någon med öppet homofobiska åsikter där. Obestämd

Sen anser jag dock inte att någon med så kass människosyn som rasism eller homofobi bör arbeta med människor överhuvudtaget… speciellt inte utsatta människor som patienter/brukare ju är inom vården.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Upp till toppen
Annons: