Annons:
Etikettallmänt
Läst 1795 ggr
Henrika85
8/9/12, 12:38 AM

Byxmyndig

För nuvarande är "lovlighetsåldern" i Sverige 15 år. Bra eller dåligt? Borde den höjas alternativt sänkas? Ska det vara samma ålder för tjejer och killar (i vissa länder är det olika).

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Annons:
Babydino
8/9/12, 12:52 AM
#1

Jag tycker det är en okej gräns. 
Dock tycker jag att om man känner sig redo innan man är 15 ska ingen få hindra än.
Tycker det är rätt surt att jag som då var 14 med en kille på 17 blev bevakande av soc och att de höll på att de var jätte stänga och sura på oss. INGET SEX. Han måste vara snäll. Eh. Men det sket vi i, vi hade ju faktiskt varit med varandra rätt länge, så vad kunde gå fel. Hur kunde de misstänka "våldtäckt" fattar ingenting.
Svar på detta?
Kanske borde göra en egen tråd. Hehe.  
(Varit med varnadra i 9 månader, han 18 och jag 15 nu)

Henrika85
8/9/12, 1:05 AM
#2

#1 Lagen finns ju av en anledning, och den anledningen är att vuxna inte ska kunna utnyttja barn och sedan hävda att "hon/han var ju med på det!"

Jag kan inte uttala mig om just ert fall, men i den åldern är tre år rätt så mycket, fast det handlar givetvis också om den enskilda individens mognad.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Babydino
8/9/12, 1:11 AM
#3

#2 håller med dig helt. Fattar ju varför lagen finns osv. 
Dock tycker jag inte att jag lägger märke till att det är så stor ålderskillnad på oss egentligen. Glad

[Betleguise]
8/9/12, 10:50 PM
#4

Jag tycker att gränsen är ok. Visst kan man diskutera enskilda händelse, par som varit tillsammans "länge" där åldern blir bekymmer men med tanke på att sexdebuten sjunker långt ner i åldern tycker jag att 15 är en ok gräns.

Jag menar inte att sätta mig över dem som har sex innan men frågan är om man verkligen är känslomässigt mogen för ett sådant ansvar som  att ha sex är.

Men det är klart, jag är av devisen att den dagen du bestämmer dig för att ha sex är du också mogen att ta hand om ett barn, om det skulle bli konsekvensen. (Jag är inte emot abort men är emot abort som preventivmedel)

Babydino
8/9/12, 10:52 PM
#5

#4 Jag är väldigt nyfiken på den mellersta stycket, om du kunde förklara lite bättre, jag förstod inte. Skäms

Henrika85
8/9/12, 11:08 PM
#6

#4 Jag anser inte att man behöver vänta med sex tills man känner sig mogen att ta hand om ett barn! Vissa väljer ju bort barn helt hållet (jag är en av dem) men nog ska jag kunna ha sex trots det.

Däremot så anser jag att om man är mogen nog att ha sex, så ska man även vara mogen nog att skydda sig mot en oönskad graviditet. Inget preventivmedel ger dock 100% skydd. Jag tycker inte heller att abort bör användas som ett preventivmedel, men det är ändå viktigt att det finns som alternativ.

Om man bli gravid som tonåring så är abort ofta det enda alternativet om man inte vill ha hela sitt liv förstört.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Annons:
[Betleguise]
8/9/12, 11:29 PM
#7

#5 Om man bortser från enskilda fall, som jag sa i början så upplever jag i mitt yrke att otroligt många tonåringar inte inser vidden av vad det innebär att ha sex.

Att ha sex, innebär för mig, att vara beredd på att ta hand och uppfostra ett eventuellt barn. Därmed inte sagt att man bara har sex för att skaffa barn, självklart, men man ska vara medveten om att det kan bli en följd och i så fall ha en klar plan för den händelsen. Jag tror inte att allt för unga människor har den känslomässiga mognaden att göra det. Det innebär också en mycket djupare känslomässigare relation. (Ok, jag är romantiker men iaf.)

Eftersom jag i mitt yrke kommer i kontakt, dagligen, med yngre som inte riktigt vet hur de ska gå vidare efter de haft sex med sin partner upplever jag att de inte är riktigt mogna. Med det menar jag att det ofta kommer en massa frågor om huruvida de gjorde rätt eller fel som hade sex och vet man inte det är man inte mogen för det.

En faktor som dock kan tala mot ovanstående är ju att på min tid så var vi barn och unga längre och därmed inte så mogna och även om många hade sex var det många som faktiskt väntade med debuten ett par år. Idag tvingas barn växa upp och ta ansvar snabbare vilket också visar på en mognad. Det kan ju leda till att man anser sig vara mogen för sex tidigare.

Det finns klart också människor i alla ålderskategorier som inte är mogna enligt detta synsätt. Men, lagen finns för att skydda minderåriga, inte för att sätta dit äldre och jag tycker att har man fattat tycke för varandra bör den äldre personen kunna vänta tills det blir lagligt. Kanske lätt för mig att säga som passerat den gränsen för många år sen men i alla fall.

Babydino
8/9/12, 11:37 PM
#8

#7 Jag är inte reda att ta hand om ett barn nu när jag är 15. Dock känner jag mig redo och har extremt romantiska förhållande med en kille som inte är det minsta yttlig. Alltså är det ett djupare förhållade för mig. 
Så det känns som i din menning att jag inte borde ha sex efetrsom jag inte kan ta hand om ett barn, men får ha sex eftersom jag har ett djupare förhållande Obestämd

[Betleguise]
8/9/12, 11:41 PM
#9

# 6 Man ska klart kunna ha sex även om man inte vill ha barn, det finns många som väljer att inte skaffa barn men man måste kunna ha den mognaden och stabiliteten att kunna leva med ett beslut som fattas vid en oönskad graviditet.

Visst är det så att det inte finns något preventivmedel som är 100% men det finns många (jag generaliserar utifrån min erfarenhet) som använder abort som preventivmedel. Det tycker jag är fel och jag tycker inte det är ett egentligt alternativ.

Använder man preventivmedel, blir gravid så har man åtminstone fattat ett beslut innan man hade sex och man har försökt att skydda sig både från barn och eventuella könssjukdomar. Då har man också visat att man har en känslomässig mognad att fördjupa sin relation så jag håller med dig i det.

Henrika85
8/9/12, 11:42 PM
#10

#7 Jag tror det är främst många unga tjejer som pressas till att ha sex av sina pojkvänner, fast dom inte är redo att ta det steget rent emotionellt.

För att kunna anses mogen för ett sexuellt förhållande så bör man kunna stå för att "ja, jag vill ha sex för min skull" inte för att blidka en pojkvän som kanske hotar att göra slut för att man inte "ställer upp". När man uppnår den här mognaden varierar mycket från individ till individ. En trettonåring kan vara väldigt mogen, medan det finns sextonåringar som är mer som tolvåringar i sin mentala utveckling.

Men som sagt, lagen finns ju till för att inte barn ska bli utnyttjade av vuxna, inte för att hindra relationer tonåringar emellan.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Babydino
8/9/12, 11:48 PM
#11

#9 okej nu förstår jag vad du menar :) 

#10 Ser att du skrivit till nummer 7, men jag vill svara på den jag med. Aldrig blivit tvingad av min kille. Var nog jag som var rätt på eftersom han inte ville eftersom det känndes fel eftersom jag då endast var 14.
Men jag lyckades övertala honom. Fint att han litar på mig. Jag kunde ju alltid ha lurat honom och sprungit till polisen och anmält det.
Men han är den bästa killen som existerar. Skrattande
9 månader på Tisdag! Kyss

[Betleguise]
8/10/12, 12:06 AM
#12

#10  Majoriteten som frågar sig om de gjort rätt eller fel är tjejer, absolut och jag tror, precis som du skriver att det är dem som känner sig pressade att ha sex med sin pojkvän.

Jag förstår vad du menar med mognad hos yngre och äldre och i sak håller jag med dig även om jag verkligen, trots mognad, inte tycker att en 13åring ska ha sex. Jag tycker det är för tidigt även om det finns en mental mognad. Jag har dock inget argument för just det mer än min högst personliga åsikt om att det är för tidigt rent åldersmässigt. Det känns bara som att barnen har så brått med att växa upp.

#11 Grattis till 9 månader!

Babydino
8/10/12, 12:11 AM
#13

#12 Tack tack Skrattande

Annons:
Henrika85
8/10/12, 12:39 AM
#14

Babydino, jag såg precis att du skrivit i en annan tråd att din pojkvän "drog sig ur för att inte göra dig rund". Du vet väl att du inte går säker från graviditet fast han drar sig ur innan han sprutar? Vill ni inte använda kondom så är det spiral eller p-piller som gäller för din del.

Jag hoppas verkligen att det bara var en engångshändelse och att du har mognat sen dess. Ni är på tok för unga för att bli föräldrar, och att du verkar ta så lätt på det och till och med skämta om det (rätta mig gärna om jag feltolkat ditt inlägg) är en ganska oroande attityd.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Babydino
8/10/12, 1:04 AM
#15

#14 vi använde kondom i början, men sedan sket vi i det och gjorde så ett bra tag. Efter den händelsen med ögat som du fått infon i från så började jag med p piller. Det med att jag skulle börja med ppiller var planerat sedan ett tag då jag viste att det inte var säkert utan kondom och att använda kondom var jobbigt. Den blev bara tor och gjorde ont och var ivägen. Den lät en massa och usch. Jag gillar verkligen inte kondomer :S

Det var mamas ide då hon inte ville att någon skulle råka illa ut.
Tog ett dagen efter piller då en kondom sprack på den tiden vi använde sådant. Men nu har jag piller så det är helt okej med mig.
Måste kanske byta eftersom det kommer mjölk ur mina bröst. :s

Haha, vet inte om det är en oroande attityd, men har piller så det är okej.

Krumas
8/10/12, 1:01 PM
#16

Avbrutet samlag är ingen säker metod. Det räcker med försatsen för att bli gravid och avbrutet samlag skyddar inte mot någon könssjukdom.

Babydino
8/10/12, 1:05 PM
#17

#16 Jag vet mycket väl om det. Dock har jag inte blivit gravid alla 100tals gånger jag gjort så. Och nu har jag som sagt piller så nu spelar det ingenroll om han kommer i mig eller inte. Är även medveten om att det inte 100% skydd.
Vi hade Skyddat samlag i 4 månader innan vi sket i det. Har man varit med sin partner i mer än ett halvår så finns det ingen sjukdom. Eftersom det tar en månad ungefär från att man blivit smittat tills man märker det. 
DEssutom hade jag inte varit med någon på en månad innan jag träffade honom. Och som jag vet hade inte han varit med någon så tätt innan mig. Vi brukar inte prata om massa ex.

Henrika85
8/10/12, 5:25 PM
#18

#17 Bra att du tar ansvar och har börjat med p-piller!

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Babydino
8/10/12, 7:36 PM
#19

#18 jadå. 

När jag tänker på barn osv så ser jag mig som ca 28 och inte kan ta hand om ett barn. Känns som det aldrig kommer bli av.
Haha Skrattande

Upp till toppen
Annons: