Annons:
Etikettallmänt
Läst 3487 ggr
Henrika85
8/15/12, 2:56 PM

Ta över sin bäste väns ex

Det pågick nyligen en tråd i ett annat forum om huruvida det är acceptabelt att bli tillsammans med sin bästa vän ex. De allra flesta där tyckte att det är extremt dålig stil och sådant man absolut inte gör mot en nära vän.

Vad tycker ni här?

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Annons:
Namiko
8/15/12, 6:41 PM
#1

Min kusin har barn tillsammans med mitt ex. Har aldrig varit några problem för det. Dom blev tillsammans ungefär ett år efter att förhållandet tog slut. Jag skulle inte ha några problem att "dela" någon med någon annan heller.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[WickedAlly]
8/15/12, 8:22 PM
#2

Skulle ha problem om det hade pågått något bakom min rygg innan, men hade det gått snyggt till så nä. Kan ju vara väldigt jobbigt om man fortfarande har känslor för personen dock, men man behöver ju inte umgås med dem dygnet runt. Och gör man slut så är det ju av en anledning, man kanske inte passar ihop eller så har man inte känslor längre för människan. Om min föredetta blivit tillsammans med min bästa vän så hade jag varit glad för deras skull. (Noll chans att detta händer dock, kan kanske vara därför jag resonerar såhär iofs)

Men jag tycker att man måste komma ihåg att även om en person är ens ex så är Hen fortfarande en människa som förtjänar och behöver att må bra, förutsatt att personen är trevlig då.

hippieflickan
8/15/12, 8:53 PM
#3

Det är väldigt vanligt inom HBTQ världen. Jag bor i en relativt stor stad, ändå känner alla verkligen alla. man kan inte bli tillsammans med någon här utan att man har 3-4 kopplingar till den redan genom andra. Därför blir det oftast att man tar över varandras ex här och jag ser absolut inget fel i det. Är man ex så är man EX, man har inget att säga till om i den personens liv längre.

[WickedAlly]
8/15/12, 8:55 PM
#4

#3 Lite som "the chart" i L-word, alla kan kopplas till alla genom några få steg ;)

Henrika85
8/18/12, 12:59 AM
#5

Intressant att svaren här skiljer sig så mycket från de svar som uppkom i tråden där övervägande hetero-personer skrivit sina synpunkter. Glad

Personligen skulle jag nog inte bli överförtjust om min närmaste vän övertog mitt ex (om det gått längre tid sen jag och exet gjorde slut kanske det skulle kännas mer okej). Det skulle nog kännas riktigt jobbigt.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[WickedAlly]
8/18/12, 2:17 AM
#6

#5 Undra om det är en slump eller om det är för att vi är "vana" vid att det är såhär. Vår värld är ju betydligt mindre som #3 skriver :)

Tror du att det hade känts annorlunda om du själv hade gått vidare helt och hållet, med ny partner i ett seriöst förhållande, eller hade det fortfarande känts jobbift då tror du?

Annons:
Henrika85
8/18/12, 2:44 PM
#7

#6 Du har så rätt så rätt. :)

Ja, det hade nog känts jobbigt även om jag själv redan var i ett nytt förhållande, speciellt om uppbrottet varit känslosamt. Att höra vännen prata om h*n stup i ett, hur underbar h*n är… och sedan givetvis också behöva träffa exet med vännen… Nej, det skulle vara sjukt jobbigt.

Hur tror du att du hade reagerat om det varit ett syskon som tog över exet?

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

hippieflickan
8/18/12, 2:59 PM
#8

#4 Haha precis ;)

Jag tror det handlar mycket inom hbt världen att det är lättare att vara vän med sina ex. Några av de jag dejtat för några år sedan är idag mina bästa vänner och jag kan nog inte säga att jag inte kommer överens med någon av dem. Det blir kanske lättare då, att man byter bild av dem så nu är de vänner istället för ex. Lite virrigt kanske men hoppas poängen når fram!

#7 Haha, min syster tog över mitt ex och de gifte sig förra året! Flört

[WickedAlly]
8/18/12, 5:09 PM
#9

#7 Jo, det kan ju var jobbigt att höra om personen hela tiden. Men man kan ju säga till sin vän att man respekterar deras förhållande och att man är glad för deras skull men att man gärna inte vill höra om det hela tiden. Är det en riktig vän så förstår h*n mest troligt det och snacka om sin partner kan ju vännen göra med någon annan kompis :) Det hade nog jag valt att göra om det skedde mig och jag ville behålla min bästa vän.

Hm, om ett syskon tog över min partner hade det nog känts väldigt skumt faktiskt. Men jag är ganska flexibel tror jag så om de hade varit lyckliga så hade jag nog mest varit glada för dem men släktträffarna hade nog vart konstiga i början, haha.

#8 Det har du nog rätt i ja. Och om man inte haft världens mest seriösa relation så blir det nog ännu enklare, kan tänka mig att de blir lite svårare om man varit seriösa nog att flytta ihop och börja prata om en gemensam framtid. Fast det skiljer sig nog mcket från människa till människa.

Saga85
8/19/12, 12:06 PM
#10

Det tog lite hårt när den första tjejen jag berättade om mina känslor för senare började dejta en av mina äldsta vän och senare blev ihop med den första tjejen jag dejtade.

Fast det blev hårdare när jag insåg att en annan vän till mig fortsatte umgås med mitt ex. Vi var ihop i två år och han var med ofta när vi umgicks, så jag förstod ju att även de hade utvecklat en vänskapsrelation. Ett tag var jag faktiskt lite "du får välja mellan honom och mig", men det gick över och så gjorde även deras vänskapsrelation (särskilt eftersom han mest pratade om mig när de umgicks). Nu några år senare har min vän fått barn och exet fick barn nästan samtidigt, och har inget problem med att hon umgås med honom, flickvännen och ungen. Hon har till och med frågat om det är ok med mig att bjuda in dem på parkhäng och dylikt. För mig är det ok, men vet inte riktigt hur flickvännen skulle ta det Oskyldig

Upp till toppen
Annons: