Annons:
Etikettallmänt
Läst 2786 ggr
MrDumDum
2012-08-19 00:31

Skaffa barn

Jag har ett litet problem.. Jag vill verkligen ha barn (när jag är äldre)

jag är Bisexuell, fast när jag är äldre så ser jag mig med en man, och jag vill gärna ha en man och ett barn, fast då kommer ju problemet… hur? jag vill inte adoptera, jag vill ha ett barn som är mitt eget kött och blod.

Fast jag vill ju inte heller "utnyttja" en tjej att bli gravid. Det ända sättet jag kommer på är att hitta någon frivillig kvinna som låter mig göra henne gravid.

(Fast det känns bara lite konstigt att ha sex med någon man inte är kär i, SPECIELLT skaffa barn med!)

Jag vet inte hur jag ska göra, några tips? och hur var det ni fick barn?

Annons:
[WickedAlly]
2012-08-19 00:42
#1

Är tjej själv och har således inte detta bekymmer så kan väl inte sätta mig helt in i det hela men det finns ju gaypar som har barn med andra gaypar. Jonas Gardell och Mark Levengood är ett exempel, det finns även en sådan familj med i ett av svts program om barn och annorlunda familjer (?)

Vill man inte ha det så så finns det ju surrogatmammor, som bär andras barn för att de vill hjälpa barnlösa par. Då har mamman sedan ingen kontakt med barnet, om man inte privat kommit överrens om att hon har rätt att åtminstone få veta att barnet mår bra. Dock tror jag att det är få som har kontakt sedan. I ett sådant fall står man för sjukhusräkningar och annat den som bär barnet behöver genom överrenskommen summa. Har dock ingen aning om vad för summor det handlar om i Sverige.

Man behöver ju absolut inte ha sex med någon för att få barn idag :)

Henrika85
2012-08-19 00:51
#2

#1 Surrogatmödraskap är förbjudet i Sverige; de par som utnyttjar detta system åker till exempel till Ukraina för att få det gjort.

Angående att skaffa barn utan att ha sex, så är det fullt genomförbart. För att få beviljat assisterad befruktning via sjukvården måste parterna vara gifta eller registrerade partners (lesbiska par då). Två vänner som vill skaffa barn utan att ha ett förhållande kan således inte räkna med nån hjälp från sjukvården som det ser ut nu, men det kanske ändras i framtiden. Man kan få antingen ägg eller spermiedonation, men bägge är inte tillåtet.

Det går dock ypperligt att inseminera hemma även helt utan sjukvårdens hjälp.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[WickedAlly]
2012-08-19 00:56
#3

#2 Va? Det måste jag kolla upp, var ju en svensk kvinna på teven för kanske ett år sedan som berättade att hon fött sju eller nio barn för andra par :S

Edit: My bad, var felinformerad och måste ha missförstått det där teveprogrammet. Hon talade svenska men hon behöver ju inte ha bott i Sverige för det.

Dock så kan man ju fortfarande göra på detta sätt, bara inte i Sverige.

[WickedAlly]
2012-08-19 00:58
#4
Henrika85
2012-08-19 01:06
#5

#3 Jag vet att det är tillåtet i England, och jag har för mig även i Danmark, men p.g.a. omkostnaderna så väljer många att göra det i ett "fattigare" land. Fast jag vet att många svenska par samt singelkvinnor åker till Danmark för att få både ägg och spermiedonation, vilket man inte kan få i Sverige.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[WickedAlly]
2012-08-19 01:13
#6

#5 På något sätt känns det som att man utnyttjar surrogatmamman mer om man väljer ett fattigare land eftersom de oftast behöver pengarna mer.. Fast ja, det är vanligare och Indien är väl vanligast har jag förstått.

Tycker att det borde ändras i Sverige, det känns som att vi är långt efter på denna fronten. Mycket mer efter än vad jag trodde.

Det där programmet på svt tog upp många olika familjesituationer, bland annat singelkvinnor som reste till Danmark och ett gaypar som fick barn med hjälp av en surrogatmamma. Det var väldigt intressant och dessutom lärorikt. Bör finnas på deras Play men jag minns inte vad det heter.

Annons:
[WickedAlly]
2012-08-19 01:19
#7

Här är förresten en svensk kvinna som genomfört ett mödravärdskap i Sverige åt ett svenskt par. Inte samma som jag nämnde dock:

http://www.surrogat.info/sv/surrogatmamma-berattar-darfor-ville-jag-foda-barn-at-nagon-annan/

..Och nu ska jag sluta kidnappa tråden för Ts :)

Henrika85
2012-08-19 01:25
#8

#6 Vissa anser att surrogatmödraskap borde förbjudas överlag, eftersom dom ser det som ren exploatering av en (ofta fattig) kvinnas kropp till förmån för rika västerlänningar som ej kan få biologiska barn.

Tyvärr så är det ju Sveriges nuvarande lagstiftning som till stor del skapar dessa situationer. Om det vore tillåtet här så skulle färre söka sig utomlands, och därmed skulle färre fattiga unga kvinnor utnyttjas som "bakugnar" minska.

Jag har för mig att äggdonation bara har varit tillåtet ett tiotal år i Sverige också. Varför vet jag inte, men det kan ha att göra med att det är en betydligt omständigare (och därmed dyrare) procedur än spermiedonation.

Vem som helst kan ju runka i en injektionsspruta och inseminera hemma, liksom. Flört

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Krumas
2012-08-19 01:30
#9

#8 du har en poäng där. Problematiken med vår lagstiftning är ofta den att "göra barn" går alltid ändå på något sätt, tex gå på krogen- ragga- komma hem gravid. Med den lagstifitning som de har tex i Danmark så får man donera sperma och ge Insemination till lesbiska och barnet har möjligheten att kunna söka sitt ursprung.

[WickedAlly]
2012-08-19 01:35
#10

#8 Det har du rätt i, Sverige är ju ändå ett i-land som bör kunna ha mödravärdskap under kontrollerade former där ingen blir utnyttjad och där kvinnor som, likt hon i artikeln som ville "ge" ett barn till ett par som var ofrivilligt barnlöst, får lov att vara surrogatmammor.

Efter vad jag har hört så är äggdonation väldigt smärtsamt också då de ju såklart måste upp i ens inre och plocka äggen. Man vet ju själv hur det är vid en vaginal undersökning där de ska pilla på livmoderstappen eller upp i den och peta som vid undersökning för spiral, bara det gör ont som attan. Är ju som du skrev aning mer omständigt än att få fram lite sperma, det har ju många killar övat länge på dessutom ;)

Henrika85
2012-08-19 01:36
#11

#9 Spermiedonation är tillåtet även i Sverige, men dock bara för gifta par (inklusive lesbiska par) vilket är för begränsande, i alla fall enligt min åsikt. Om singelkvinnor kunde få assisterad befruktning via sjukvården och ensam kunna bli juridisk vårdnadshavare till barnet skulle många svåra situationer kunna undvikas, t ex att en kvinna tar hem ett krogragg för att bli gravid med honom och därmed göra honom till pappa mot hans vilja.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[WickedAlly]
2012-08-19 01:38
#12

#11 Vid krogragg vet man ju dessutom aldrig vad man kan få för sjukdomar eller vad man ger sitt barn för gener.

Henrika85
2012-08-19 01:42
#13

Angående hur fel det kan bli när man använder en surrogatmamma från ett annat land är ju när Sverige vägrar godkänna någon annan än just surrogatmamman som den andre vårdnadshavaren.

Jag minns ett fall som det skrevs om i Aftonbladet för ett tag sen; ett hetero par hade fått barn med hjälp av en surrogatmamma i Ukraina, och när de väl anlände tillbaka till Sverige med barnet, så godtogs inte mamman som juridisk eller social vårdnadshavare till barnet(!)

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Annons:
Henrika85
2012-08-19 01:47
#14

#12 Nej, det har du rätt i. Flört

Och dessutom så lurar man någon som inte vill bli förälder til at bli det, vilket inte är etiskt försvarbart. Barnet förtjänar att vara efterlängtat av båda (alla?) föräldrarna, och mannen har inget att säga till om heller, det är bara att betala underhåll i 18 år framöver. Obestämd

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[WickedAlly]
2012-08-19 01:53
#15

#14 Dock kan man ju välja att ange Fader okänd på födelsebeviset, och mannen behöver aldrig få veta att han har blivit pappa och således kan han ju inte betala något för någon han inte vet existerar.
Det gör det självklart inte rätt, snarare värre.

Saga85
2012-08-19 12:18
#16

Sen går det alltid att hitta spermadonatorer privat bara man vet vart man ska leta. Var med en singelvännina när hon åkte iväg (i Sverige), fick sperma på burk, inseminerade sig och har en muntlig överrenskommelse att inte berätta för barnet om spermadonatorns identitet förrens det är myndigt (om det frågar).

Så om TS hittar en kvinnlig vän att skaffa barn med behöver de ju inte faktiskt ha samlag - kör sperma på burk.

Annars är väl dock adoption det säkraste alternativen.

Henrika85
2012-08-19 16:10
#17

#16 Fast singlar får ju inte adoptera i Sverige, och även om det skedde en lagändring för antalet år sedan i Sverige att även homosexuella par kan prövas som adoptivföräldrar, så är det i praktiken nästan omöjligt för samkönade par att få adoptera, eftersom utländska adoptionsbyråer inte vill förmedla barn till dessa.

Och att få chansen att adoptera ett svenskfött barn är tyvärr så gott som obefintlig.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Saga85
2012-08-19 17:18
#18

Fast TS ville ju ha man och barn, alltså inte singeladoption.

Upp till toppen
Annons: