Annons:
Etikettdiskriminering
Läst 1501 ggr
Krumas
8/22/12, 10:06 PM

Gay Hate Day!

I västafrikanska staten Kamerun har ungdomsorganisationen Rassemblement de la Jeunesse Camerounaise association (Cameroonian Youth Rally, or RJC) instiftat en Gay Hate Day för att vara en motvikt mot PrideSkrikandes

In a sick inversion of a gay pride parade, Hate Day will be the first annual "celebration" against homosexuality in Carmeroon. Human rights leaders across the continent have condemned the idea and are calling on Cameroonian President Paul Biya to "take a stand against discrimination and decriminalize homosexuality."

Läs hela artikeln här:

Annons:
Henrik93
8/22/12, 10:15 PM
#1

OMG! Finns människor till allt! hmmmm… Det är säkert bara för att vi älskar Choklad:O hihi Nejdå, inte rasistiskt! Men sådant kan ju verka lite trög tänkt…

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

[WickedAlly]
8/22/12, 10:16 PM
#2

Folk hittar då på..

Undrar hur de skulle reagera om vi hbtq-folk fick för oss att införa en dag som vi ägnade åt att hata färgade människor?

Henrika85
8/22/12, 10:19 PM
#3

Fy f*n vad sjukt! Sen att det här sker i länder som ligger ungefär 600 år efter oss i utvecklingen lär ju spela en viss roll, men det är verkligen ingen ursäkt för att sprida hatpropaganda.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Krumas
8/22/12, 10:24 PM
#4

Homosexualitet är redan förbjudet i Kamerun och straffas hårt. Man kan ju undra vad som ligger bakom att de psikar upp sådant hat? Enligt artikeln skyller man ett uppmärksammat mord på "gay-maffian". En biskop har dessutom uttalat sig kränkande mot gaypersoner och späder på hatet. Är det för att skylla problem i landet på andra grupper kanske istället för att fokusera på kyrkans ställning och religiösa/ politiska ledare? Framgår inte riktgit vad denna ungdomsorganisation har för koppling (typ rasistisk, högerextrem, kristen vet inte vad?)

[WickedAlly]
8/22/12, 10:37 PM
#5

Fattar inte vad de ska med en sån dag om det redan är förbjudet, är väl knappast så många som är öppna där. Vem ska de vända sitt hat mot då? Lär ju inte direkt visas ur en positiv synvinkel på teve i resten av världen så jag har svårt att tro att det får någon genomslagskraft.

Och stackars de invånare som faktiskt är hbt och måste se på när deras nära och kära gör såhär. Måste göra väldigt ont att veta att de avskyr något som egentligen är den del av en.

Wony
8/23/12, 10:11 AM
#6

Nää, att det ens finns sådant! Skrikandes

Jag är glad att jag bor i Sverige, som ändå är väldingt hbt-vänligt. Måste vara förfärligt att behöva stå ut med att se i princip alla uttrycka att de hatar en.  Man undrar ju vart världen är på väg. Alla borde tjäna på att legalisera, och främja mångfald.

Annons:
[Moa-]
8/23/12, 12:12 PM
#7

Inläggen i denna tråd får mig att börja fundera på att stödja firandet av dagen. (Nej, tyvärr tror jag på allas lika värde.) Vad är det för skillnad på er rasism i denna tråd och den rasism som de ägnar sig åt?

Wony
8/23/12, 12:15 PM
#8

Jag förstår på sätt och vis ditt resonemang Moa, men på vilket sätt är det rasism att säga att man tycker att det är hemskt att det förekommer sådana här dagar?

Jag är för allas lika värde, och även allas rätt att ha en åsikt. Men en hatdag gör ingen nytta. Ett missnöje kan skötas så mycket snyggare, helt enkelt.

Jag är helt enkelt nyfiken nu, kan du peka på vad i tråden som är rasism?

[Moa-]
8/23/12, 12:32 PM
#9

Wony; det är inte det som sägs i tråden. Att säga att det är hemskt är en självklarhet.

Däremot angrepp mot människor och hela länder och områden, det är inte acceptabelt.

Inlägg som jag ej ser som acceptabla eller försvarbara är inlägg nummer 1, 2 och 3 i första hand. De andra lägger fram fakta och argument, vissa på ett sätt som kanske kan ifrågasättas, men jag är för yttrandefrihet så det får accepteras.

Självfallet är jag för att homosexualitet skall vara lagligt i hela världen. Jag förespråkar aldrig rasism, vare sig det är riktat mot homosexuella, muslimer eller svarta, detta trots att jag är vit, heterosexuell och relativt kristen.

[WickedAlly]
8/23/12, 12:35 PM
#10

#9 På vilket sätt är mitt inlägg (#2) ej acceptabelt? Jag har inte uttryckt några rasistiska åsikter. Jag vände på steken bara, något man ofta brukar göra i en diskussion. Jag har inte skrivit att jag hatar svarta människor, och det kommer jag aldrig att göra heller.

Jag tycker att ditt uttalande var smått orättvist och onödigt anklagande.

[Moa-]
8/23/12, 12:41 PM
#11

"Undrar hur de skulle reagera om vi hbtq-folk fick för oss att införa en dag som vi ägnade åt att hata färgade människor?" Hur får du detta till ickerasistiskt?

Det är inte mörkhyade personer som gör detta, utan en enskild avskild grupp. Ditt svar är exakt lika dumt som det första påhittet. Att döma och bunta ihop människor på grund av de faktorerna är rasism.

Wony
8/23/12, 12:44 PM
#12

Jag kan anse att #1 och #2 kanske var på gränsen, men jag måste ändå säga att både #2 och #3 var relativt snälla ändå. Det handla om en diskussion, och då tas det till diverse grepp för att föra fram sitt budskap. Som #10 säger, #2 vände på steken. Som jag uppfattar det visade #3 på att sådant mest sker i länder som inte är lika utvecklade, och det är väl ändå svårt att bortse från. Å andra sidan verkar ju Ryssland och andra delar av östeuropa gå mot att hbt-människor ska frysas ut etc.

Visst, i många fall kan diskussionsteknik ofta förbättras, men man får nog leva med att inte alla har de kunskaperna för att skriva på ett väldigt korrekt sätt, saker som annars kan uppfattas som att man trampar på någon. En balansgång tror jag det är.

När jag läste retorik lärde vi oss mycket om att t ex använder jämförelser, och "tänk om…" Sådant som får folk att haja till. Och ja, tänk om det var annorlunda, att det var en motsatt konflikt. Hur skulle den se ut? Skulle det vara rimligt? Nej. Och det är inte hatet mot hbt heller.

Jag vill inte trampa någon på tårna, dock. Men så är det jag ser det hela.

Wony
8/23/12, 12:47 PM
#13

För övrigt hade #2 kunnat handla om något helt annat. I mina ögon var det en jämförelse mellan någon annan sorts rasism och hat. Hade det varit bättre om #2 skrivit följande:

"Undrar hur de skulle reagera om sjuksköterskor fick för sig att införa en dag som de ägnade åt att hata florister?"

Jag förstår ärligt talat inte problemet, eftersom det var en kombinerad "vända på steken" och jämförelse.

Annons:
[Moa-]
8/23/12, 12:49 PM
#14

Dock är länder idag lika utvecklade på många fronter, och skall något sådant påstås skall tydliga källor fram på vad denna uträkning grundar sig på… Alla som gått ut grundskolan vet att Afrika befolkades av människor långt före Norden, så kanske är det vi i Norden som ligger långt efter och inte hängt med? ^^

En sajt med mycket människor som utsätts för främlingsfientlighet, rasism och fördomar borde gå i spetsen för arbetet mot just rasism och främlingsfientlighet, ej lägga över detta på andra grupper. Nej, detta var det lägsta jag läst på mycket länge och jag kan inte förstå hur människor som strider för "sin grupps" rättigheter anser att det är okej att kränka andra grupper.

[WickedAlly]
8/23/12, 12:57 PM
#15

#12 Det spelar ingen roll hur "korrekt" man skriver, man trampar tydligen alltid någon på tårna.

#11 Våra åsikter går isär och jag håller inte alls med dig. Det var inte det minsta rasistiskt menat och det är ju bara du som har reagerat på det.

Att jag valde att skriva svarta människor beror på att deras hudfärg ofta är ett lika känsligt ämne för många, precis som vår läggning. Det skulle ju inte vara menat som ett förslag direkt, inget som jag antog att ni andra här inne skulle storma ut och genomföra. Att vända på en diskussion innebär ju att man "utsätter" den andra gruppen för liknande scenario..

Wony
8/23/12, 1:00 PM
#16

Att ett geografiskt område varit befolkat längre tid är ingen garanti för att de är mer utvecklade, då utveckling är väldigt komplicerat att mäta. Det finns helt enkelt väldigt många faktorer och många saker att titta på. Ett land kan vara mer utvecklat inom ett område, och ett annat land är mer utvecklat i något annat.

Men ser man till ekonomi, välfärd och motsvarade är det generellt så att länder i Afrika inte ligger lika långt framme, även om många är på väg.

Jag skulle också vilja att du själv letade reda på källor om det är så viktigt för dig att ha konkreta bevis? Vad vet du som vi andra inte vet? Vad får dig att antyda att norden är mindre utvecklat, har du källa på det? Jag kanske tolkar ditt uttalande som rasism?

Sedan vet jag inte vad du menar med att sajten lägger över främlingsfientlighet på andra grupper. Såvitt jag har förstått rör det sig om enskilda författare av inlägg.

Om jag tillåts dra en parallell här. Som de flesta som gått ut grundskolan vet, var nazisterna som grupp främlingsfientliga och utgjorde ett stort hot. De mördade och torterade. Jag hoppas att även du tycker att deras agerande var fel, och att du kan tänka dig att säga att "det var nazisterna som hade gaskammare" t ex. Det är ett konstaterande.

Nu vet inte jag hudfärgen på de som infört hatdagen, men, om det är så att de har en hudfärg, så är det, hur du än vill se det, ett sätt att kategorisera. Man hade lika gärna kunnat säga att det var vita religionsfanatiker som hatade HBT.

Ingetdera är mer rätt än något annat, men det är tyvärr oundvikligt. Det kanske fanns en och annan i Hitlers våld som inte var en ond människa egentligen, som inte ville, men som blev stämplad som ond, elak människa mot sin vilja. Och som jag har uppfattat det hela, är det allmänt känt att alla som löd under Hitler var nazister, dvs onda. Men det är okej, eller hur?

Wony
8/23/12, 1:01 PM
#17

Som tillägg kan jag säga att jag håller med #15 till 100%

Man måste använda kraftiga ord för att få fram sin åsikt.

[WickedAlly]
8/23/12, 1:01 PM
#18

#14 "En sajt med mycket människor som utsätts för främlingsfientlighet, rasism och fördomar borde gå i spetsen för arbetet mot just rasism och främlingsfientlighet"

Nej vet du vad, jag har väl ändå inte drivit igång en hata färgade-kampanj eller?
Vet ärligt talat inte vad jag ska skriva som svar, mer än att jag var tvungen att dra på smilbanden. Din kommentar var nog betydligt dummare än min.

Henrika85
8/23/12, 3:02 PM
#19

Därmed sätter jag punkt för diskussionen om rasism.

Der är ingen här som förespråkar rasism eller uttryckt sig rasistiskt, så att anklaga folk höger till vänster löser ingenting, det piskar bara upp en hetsk stämning.

Och naturligtvis bör man kunna kritisera andra länders regimer och förehavanden (och även enskilda grupper) utan att bli anklagad för att vara rasist. Det är lika illa ställt med länder som Vitryssland och Ukraina.

Ser jag fler inlägg som drar upp rasist-kortet kommer de att tas bort!

Nu åter till vad tråden handlar om!

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[WickedAlly]
8/23/12, 3:10 PM
#20

#19 Tack Henrika :)

För att återgå till ämnet så hoppas jag verkligen att de inte lyckas göra detta till något stort.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Henrika85
8/23/12, 3:35 PM
#22

#20 Ibland måste man sätta ner foten. :)

Dom kan tyvärr mycket väl lyckas göra det till något stort. Som någon påpekade, homosexuella handlingar är ju redan straffbelagda i det här landet, och de flesta verkar ha en fundamentalistisk syn på religion (katolicism eller islam, båda är lika illa när det bokstavstolkas).

Kan också tillägga att det är enormt mycket lättare att påverka folk som saknar utbildning och inte lärt sig tänka för sig själv, och med tanke på att ca hälften av Cameruns befolkning är analfabeter så kan vi nog dra slutsatsen att människorna där generellt saknar utbildning.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Wony
8/23/12, 4:00 PM
#23

Jag håller med #22, och jag tycker att det är ganska självklart att i områden med sämre/obefintlig utbildning är det lättare att påverka människor, såklart på gott och ont. I det här fallet ont.

Men det är som tidigare nämnt, illa ställt i ett flertal länder. Och det är ett stort problem. I många länder går det framåt, men i några få går arbetet bakåt istället. Tyvärr.

Henrika85
8/23/12, 4:12 PM
#24

#23 Så länge dessa länder förblir fundamentalistiskt styrda diktaturer (eller bara diktaturer) så har jag svårt att se en förändring till det bättre, tyvärr.

Det är inte bara HBT-personer som far illa i dessa länder. De flesta samhällen i Afrika och Mellanöstern är strikt patriarkala, och många kvinnor upplever dagligen förtryck i hemmet, diskriminering på arbetsplatser och inom utbildningsväsendet.

Jag såg på text-TV för ett par dagar sen att Iran har valt att göra över 70 universitetsutbildningar "enkönade", alltså att kvinnor inte får delta i undervisningen. Bland dessa fanns engelsk litteratur.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Wony
8/23/12, 4:26 PM
#25

Jag hade inte haft problem om de splittrat klasser, dvs att män och kvinnor inte får gå i samma klass. Men att kvinnor inte ska få studera vissa saker är skandal. Hur har de kommit fram till vad som inte är lämpligt för kvinnor? Man blir fundersam… Det är ju uppenbart att man inte vill att de ska veta att de kan ha det bättre, utan vill försköna det "egna" som mer eller mindre direkt innebär förtryck.

Henrika85
8/23/12, 4:34 PM
#26

#25 Hur som helst så är det ju inte en utveckling som går åt rätt håll, precis.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Wony
8/23/12, 4:37 PM
#27

#26 Nej, och det är hemskt. Det är så att man undrar vart världen är på väg egentligen.

Annons:
Henrika85
8/23/12, 4:39 PM
#28

#27 Dock är det inte bara i fjärran länder som dessa röster gör sig hörda. Kolla in min nya tråd "Kvinnomord feminismens fel?" och läs artikeln som jag länkat till. Man blir lite ställd… Obestämd

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Wony
8/23/12, 4:42 PM
#29

#28 Jo, jag såg det. Och man undrar ju hur folk tänker. Jag må vara smått skeptisk till "rabiata manshatande feminister" men jag tror ändå inte att det är överhängande många som är det. Och inte sjutton är det feminismens fel att människor dödar andra. Nä, där är det något som slagit fel i resonemanget, helt klart!

Samma sak om någon skulle säga att det är HBT-rörelsens fel att en transperson blir mördad utanför en kyrka eller något sådant dumt.

Henrika85
8/23/12, 5:10 PM
#30

#29 Dådet utfördes av en djupt störd människa; jag tror inte att Karens kön hade något med det att göra, ärligt talat. Han hade lika gärna kunnat slå ihjäl en manlig häktesvakt, men skillnaden är att det då inte blivit samma mediastorm runt det.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Upp till toppen
Annons: