Annons:
Etikettallmänt
Läst 1183 ggr
Cochon
2012-08-26 19:33

"Är du kille eller tjej?"

Det finns ju en hel hög med transpersoner, t.ex om någon är maskulin men har en feminin röst då kan det ju antingen vara en (trans)kille eller en tjej (/butch).
Man vill ju säga rätt pronomen, eller det vill ju jag i alla fall. Får man då lov att fråga "Vilket kön ser du dig som?" eller är det bättre att gissa? Vad tycker ni?

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
DenDär
2012-08-26 19:36
#1

jag skulle föredra "vilket kön ser du dig som"

Cochon
2012-08-26 19:39
#2

Jag tycker sånt kan vara svårt, om man frågar kan ju folk ta illa upp trotts att frågan bara ställdes för att vara snäll. Men sen handlar det nog mycket om hur frågan ställs.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Wony
2012-08-26 21:56
#3

För min del skulle jag nog inte ta så värst illa upp, så länge frågan inte är uppenbart nedlåtande eller till för att göra mig ledsen. Faktum är att jag är så trött på att många förutsätter saker till höger och vänster utan att egentligen veta något…

CupcakeGod
2012-08-27 05:47
#4

Oh ja! Det är så oförskämt att bara komma fram till någon och bara "Ey, är du kille eller tjej?". Jag tycker att det är jobbigt med sånt folk.

DenDär
2012-08-27 19:57
#5

#4 instämmer. men törs inte säga till ändå. rädd för uppmärksamheten. det borde tas upp mer. att alla inte vill bli tagna som kille eller tjej.

Henrika85
2012-08-28 13:48
#6

Jag tycker inte att det är en fråga man bör ställa till någon så där på direkten; om man pratat ett tag med personen så brukar det komma fram hur Hen definierar sig. Glad

Jag tror att många, speciellt cis-tjejer som "bara" har en grabbig/androgyn stil, skulle ta illa upp om någon de knappt känner skulle fråga om de är kille eller tjej.

Om man fortsätter att vara osäker så kan man givetvis fråga, men det kanske är lämpligare att göra det "privat" än t ex. på en fest där alla hör.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Annons:
Cochon
2012-08-28 18:55
#7

Håller med #3, hatar när folk bara utgår från att man är ett visst kön, trotts att man inte har sagt att man är det… Men om frågan ställs på ett sånt sätt som #4 beskriver det så tycker inte jag heller att frågan är okej. Om någon frågar mig på ett sånt sätt så brukar jag svara som det är och säga "människa" eller ibland för att jävlas lite med dem och svara "de du".

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[haku]
2012-10-14 22:19
#8

du skulle kanske kunna fråga vad personen använder för pronomen. kanske inte som första fråga man ställer men när tillfället ges… jag får hellre en fråga än att bli kallad tjej och hon till höger och vänster…

Sen måste man också vara beredd på att acceptera/respektera vad personen säger att de identifierar sig som. Man behöver till exempel inte vara maskulin för att identifiera sig som kille. Börjar man kommentera "men du är så feminin/kurvig/har bröst/långt hår/ljus röst" osv då kan man lika gärna strunta i att fråga eftersom man ändå inte bryr sig om svaret (uppenbarligen).

Upp till toppen
Annons: