Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2398 ggr
Henrika85
2012-08-29 18:38

Studie: Låg IQ ger fördomar

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fordomar-och-lag-iq-hanger-i-hop-enligt-ny-studie

Intressant artikel, och jag tror faktiskt att det ligger mycket sanning i det. Det är knappast någon nyhet att dumhet och intolerans går hand i hand.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Annons:
[WickedAlly]
2012-08-30 00:06
#1

Jag har bevisat högt IQ och jag har en hel hög fördomar ändå :P

Fast ja, tror också det hänger ihop.

Henrika85
2012-08-30 13:06
#2

#1 Vad är det du har fördomar om, bara nyfiken? :)

Jag tror att alla, oavsett IQ och bildningsnivå, har fördomar om nånting, men i det här fallet handlade det om dem med högerextrema/högkonservativa åsikter.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[WickedAlly]
2012-08-31 00:22
#3

#2 Lite allt möjligt faktiskt, ofta invandrare och dumma människor för att ta ett exempel. Jag jobbar hårt på att bättra mig och arbeta bort mina fördomar dock då de allra flesta är obefogade :) (Vet inte om jag kan skriva sånt här dock utan att bli påhoppad av någon känslig person. Kan förtydliga att jag inte är rasist utan har fördomar, det är inte samma sak :>)
Tror att det är något jag fått med mig hemifrån tråkigt nog då far min har fördomar om det mesta i livet.

Ja, det har du nog rätt i. Läste inte hela artikeln så missade det. Jag har inga högerextrema/högkonservativa åsikter dock :P

Henrika85
2012-08-31 14:02
#4

#3 Jag tycker att det är en sak att ha fördomar om grupper som man har lite kunskap om (det är helt naturligt och går nog aldrig att få bort) bara man är öppen för att förändra sin uppfattning.

Och nej, du behöver inte oroa dig för att bli påhoppad; skulle någon mot förmodan göra det, så kommer denne att få sig en skarp tillsägelse från moi! Flört

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Praefatio
2012-08-31 15:34
#5

Jag tror att det finns två typer av fördomsfulla människor: En typ är de som ser alla människor som inte följer en väldigt tydlig mall som människor det är fel på. Dessa människor hittar fel hos alla som inte följer normen: transpersoner, gothare, homosexulla, ensamstående pappor, psykiskt sjuka, arbetslösa… Alla är det fel på och alla måste rättas in i ledet.

Dessa människor är extremt rigida i sin uppfattning och är ofta rätt otrevliga att umgås med överhuvudtaget… De vill ofta pracka på andra dina uppfattningar och prata om dem. Den fördomsfullheten kan jag mycket väl tänka mig beror på lägre intelligens, både IQ och EQ. Människor som beter sig så kan helt enkelt inte tänka längre än näsan räcker.

Sedan finns det den vanligare typen av fördomsfullhet som jag tror de flesta har, de som gör oss rädda för omvärlden och som vi är öppna att bli motbevisade för. Jag t.ex. känner mig mer otrygg om jag är ute och går och det går en svart man bakom mig, än om han ser svensk ut. Jag är inte rädd för en grupp svenska tonårskillar som står på ett torg och för liv, men jag är rädd för en grupp killar som ser ut att ha utländskt påbrå som gör samma sak. En grupp svenska tonårstjejer som står och tjattrar funderar jag inte vidare på, men jag vågar inte möta en likadan grupp tjejers blickar om de ser ut att ha föräldrar från ett annat land.

Det är en fruktansvärd fördom jag har om att invandrare ofta är farliga och våldsamma. Jag inser själv att det omöjligtvis kan vara så (jag har ju själv massor av kompisar med utländskt påbrå som är underbara!) och jag vill hemskt gärna bli motbevisad. Den typen av fördomsfullhet (kan även gälla homosexulla, folk med olika livsstilar osv) tror jag inte har med lägre intelligens att göra, utan rädsla, ovana och okunskap. Människor med fördomar som bottnar i osäkerhet snarare än arrogans kan man förändra och upplysa.

Henrika85
2012-08-31 16:47
#6

#5 Jag tycker att du sammanfattat det hela på ett väldigt bra sätt, och jag håller med dig på alla punkter. Glad

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Annons:
[WickedAlly]
2012-09-01 00:38
#7

#5 Tycker också att du sammanfattat det hela väldigt bra, instämmer också på alla punkter :) Måste även tillägga att mina fördomar är väldigt lika dina.

#4 Ja, det har du nog rätt i :)

Hihi, bra! Känns bra med en Sajtvärd som gör något åt de som inte kan uppföra sig :)

Henrika85
2012-09-01 14:21
#8

#7 Hehe ja, jag tar sajtvärdskapet på stort allvar. Glad

Allvarligt talat, jag håller faktiskt på de trivselregler som jag satt upp för sajten. Troll kommer jag att blockara utan varning, och för dem som beter sig illa eller på annat sätt bryter mot sajtreglerna är det "three strikes rule" som gäller. Efter tredje tillsägelsen kommer användaren att beläggas med skrivförbud.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Admantine
2012-09-02 02:35
#9

Jag kanske blir lite OT nu, men jag blev nyfiken.

Henrika85, har du behövt ta till de åtgärderna många gånger? Jag vet att på QX kan det vara lite hårda tag emellanåt (men det är därför jag slutat vara där också), riktigt obehagligt kan det bli. (i trådarna alltså)

Apropå trådstarten så måste jag nog säga att jag ofta upplever dem som korkade som har lite extrema sätt att uttrycka sig på om ex.vis svarta, att envisas med att kalla dem det icke politiskt korrekta n-ordet och hävda att de svarta gör ju det själva etc. Det låter så pinsamt så man skäms å deras vägnar.

Sen kan man ju ha fördomar precis som Praefatio skriver, att det är mer rädsla och osäkerhet som gör det. Och jag håller med om att det är lite skämmigt att faktiskt ha lite sådana fördomar fast man borde veta bättre. Jag reagerar precis så jag med om jag är ute själv dumt nog.

Men jag kan bli rädd för kaukasier också om jag är själv ute i mörkret. Men jag är bara rädd för män… I min värld är väldigt många män riktigt obehagliga och våldsamma. Jag har haft relationer med några av den kalibern innan jag kom på bättre tankar. Det kanske inte räknas till fördomar då det är verklighet och egenupplevt iof.

Henrika85
2012-09-02 14:00
#10

#9 Helt okej att du frågar. :) Om vi bortser från trollinlägg, så har jag bara behövt gå in och moderera en enda tråd. En användare började med en massa anklagelser och påhopp på andra medlemmar, och jag försökte vara diplomatisk och be henne lägga ner, men hon fortsatte ändå. Då tog jag bort hennes inlägg och gav henne en varning.

Kort och gott: jag vill även fortsättningsvis ha en trevlig atmosfär på sajten, så att medlemmarna vågar starta trådar och ställa frågor och även diskutera känsligare ämnen utan risk att bli påhoppade. Därför råder heller inte "fullständig yttrandefrihet" på HBT iFokus. Jag censurerar givetvis inte avvikande åsikter, men man måste uttrycka sig städat, och påhopp eller angrepp på enskilda medlemmar tolereras inte.

Angående fördomar, så är en väldigt vanlig fördom om oss bisexuella att vi inte kan vara i ett monogamt förhållande utan att "sukta efter" sex med det andra könet. För Bisexuell betyder ju att man vill ha sex med alla man ser, eller hur? /sarkasm

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Tawny
2012-10-12 13:00
#11

#10 (det sista)

min flickvän berättade för sin arbetskamrat på 50+ att hon var Bisexuell och hon utropar "jaha! vad tycker du om det, till mig då"

blev lite paff.. "eh, ja är det nåt att tycka nåt om?"

Upp till toppen
Annons: