Annons:
Etikettkomma-ut-historier
Läst 2573 ggr
MrDumDum
2012-09-01 18:16

Snälla hjälp mig!

kan ni hjälpa mig? jag har på sistonde börjat komma ut till människor att jag är bi/bög. Mina föräldrar vet inte, och jag vill verkligen berätta för dom, just nu försöker jag berätta det för min mamma eftersom jag bor hos henne. Fast varenda gång jag försöker så fegar jag ur mig! jag har typ sammlat ihop mod inne i mitt rum sen gått ut till min mamma för berätta och då fryser jag bara och går där i från. Vet inte vad det är med mig! Det var så lätt att berätta för alla andra för det gjorde jag via sms, email eller så. Fast att säga det face-to-face är SÅ jobbigt! det skulle vara mycket bättre att skicka ett sms till henne när hon är borta, fast då känner jag mig lite av en fegis.. Hur kom ni ut till era föräldrar? har ni några tips? jag måste berätta fören året är slut. För en anledning som är en liten hemlis ;) så.. några tips? :)

Annons:
CupcakeGod
2012-09-01 18:23
#1

Vet exakt vad du känner. Min mamma vet inte heller, hon vill inte veta. När jag pratar med vänner face to face så är det lätt, känner typ inget när jag säger "haha jag är homosexuell?". Men när jag ska säga det till min mamma så blir det så jäkla svårt.. Min mamma "ogillar" homosexuella, fast hon känner jo inte en enda. Oh juste, mig känner hon, right? När jag kollar på gayporgramer så säger hon bara "stäng av det där för helvete". Det är riktigt svårt. Jag är 16 och vill flytta hemifrån, orkar inte med min mamma. Hon får mig att må dåligt. Så du är inte ensam min vän <3

MrDumDum
2012-09-01 19:50
#2

wow, det lät ganska hårt. Jag tror du har lite större problem än mig faktigst. Min mamma tycker det är helt lungt att människor är bögar/lebbar.

Varför flyttar du inte till din pappa om hon får dig att må dåligt? =(

CupcakeGod
2012-09-01 20:03
#3

Det kan jag hålla med om, det är jobbigt.

Jag skulle gärna vilja flytta till min pappa men sak är att han är bor i Tyskland. Men ehm, what the hell? Klarade jag att leva bland homofober i 16 år så klarar jag 2 år till ;)

Praefatio
2012-09-01 20:32
#4

#1 Vilken fruktansvärd attityd din mamma har. Usch. Egentligen borde du prata med henne om det och förklara läget, ge henne en ordentlig reprimand. Jag förstår att det kan vara svårt att stå upp emot sin mor när man är sexton år gammal men jag hoppas innerligt att du hittar mod och energi att göra det när du blir äldre! Att bli förnedrad och må dåligt på det sätt du beskriver är ingen tillvaro man ska behöva leva i.

#0 Sms är inte så tokigt som det låter, och det är inte fegt. Jag vet väldigt många som har gjort på det viset när de behövt berätta något jätteviktigt som har känts jobbigt att säga ansikte mot ansikte. Annars kan du kanske skriva ett brev till henne och lägga på hennes huvudkudde, där du skriver hur läget ligger och att du tycker att det är jobbigt att prata om det men gärna vill.

Just huvudkudden är bra eftersom hon kan läsa brevet i lugn och ro, få lite tid och utrymme till att fundera på hur hon ska bemöta dig. Det är nog inte så lätt för föräldrar heller! Inte för att de skäms eller blir besvikna, utan för att de förstår hur svårt ämnet är för sonen/dottern och behöver tänka ut ett sätt att prata om det utan att väcka obehag hos sitt barn.

MrDumDum
2012-09-01 22:02
#5

#4 tack! jag ska nog prova det du sa med ett brev! Skriver tillbaka i denna tråden hur det gick! :D

Praefatio
2012-09-01 23:07
#6

#5 Bra! :) Du ska se att det kommer att gå bra.

Annons:
MrDumDum
2012-09-02 10:45
#7

Min mamma läste brevet :D det gick jätte bra :) hon kom in på mitt rum kramade mig och sa att hon kommer älska mig oavsett vad. :D

Vi pratade lite om när jag fick mina känslor för killar osv och det gick så bra så :) Tack Praefatio för tipset! :D

Cochon
2012-09-02 11:28
#8

#7 Va skönt att det gick bra Skrattande

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Praefatio
2012-09-02 12:09
#9

#7 Härligt att höra att det löste sig för dig!

Henrika85
2012-09-02 13:44
#10

TS Vad roligt att det gick så bra!

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

arikawa_akira
2013-08-08 23:36
#11

När jag kom ut som trans skrev jag ett brev som mina föräldrar fick läsa var för sig och jag satt med. Efter de läst klart så diskuterade vi vad som jag skrivit. 

När jag kom ut som gay dock… Jag har tappat räkning för hur många gånger jag sagt det till min pappa och hur många gånger vi haft den konversationen för han 'glömmer' alltid så lägligt direkt efter vi pratat. Resten av min familj vet dock så det är inga hemligheter där inte. Plus att jag kan inte riktigt dölja det. Ser vi på film och jag ser en hunk då säger jag det. 😎

[PuffBuck]
2013-08-13 20:31
#12

Jag har inte berättat att jag är Bisexuell för mamma än, höhöh. Det tror jag inte blir av heller, för att vara ärlig. Men jag klarar mig trots det finfint och det är ingenting som jag anser tynger mig. Vilken tur att det gick så bra för dig! Låter lite som när jag berättade för pappa :)

Raventear
2013-08-13 20:43
#13

Oftast går det mycket mer smärtfritt än vad man tror.

I mitt fall så hann jag inte komma ut själv för familjen, utan min storasyster luskade reda på att jag var tillsammans med en tjej när jag var sexton. Då sprang hon till morsan och bad henne att få mig att "skärpa mig och sluta lebba mig".

Morsan sa bara helt kallt till henne "Men är du förvånad att hon blev sån? Skärp dig själv och mind your own business."

Dock var andra i släkten inte lika avslappnade till det som morsan, så en del smällar har jag fått ta emot.

…men det var värt det.

Annons:
[PuffBuck]
2013-08-13 20:53
#14

#13 Måste erkänna att jag tyckte att det var lite komiskt, bra gjort av din mamma :)

Jag tror nog att äldre (om så nu var fallet) har lite svårare med bi/homosexualitet då det knappt har varit synligt under deras liv.

[MikeW]
2013-08-13 21:33
#15

#14 Ja, det är mest dom äldre som inte är så öppna för det.
Ungdomar är mer öppna och accepterande av det.

Det har bara blivit bättre och bättre för oss som är LGBT.
Varje generation som föds blir mer accepterande än den som var tidigare.

Jag tror verkligen att det kommer snart en dag då det är tabu att vara homofobisk. :)

Bunn
2013-08-26 21:36
#16

Jag kom ut för mina föräldrar (båda är 40-talister) för inte så länge sedan. Jag sa det face to face till min pappa och skickade ett facebook-meddelande till morsan. Pappa tog det bra (trots att han inte varit "överförtjust" i HBTQ innan), vilket kändes otroligt bra. Av morsan har jag ännu inte fått nåt svar (skickade meddelandet till henne för nån månad sen och hon har heller inte pratat om det efteråt), men det känns som att ingen av dem har tagit mig på något större allvar vilket, för mig, känns oerhört trist. De beter sig precis så som de gjorde innan jag kom ut.
"När du skaffat dig en kille…." "När du får barn…." etc. etc..

Upp till toppen
Annons: