Annons:
Etikettallmänt
Läst 660 ggr
[tramstrasa]
2012-10-05 19:04

Våld i samkönade relationer

Hej

Jag går Socinomprogrammet sista terminen och i våras skrev en vännina och jag vår kandidatuppsats som handlar om våld i samkönade relationer.

tänkte att det kanske fanns någon här som vill läsa den.

Trevlig helg

/Ems

Annons:
Henrika85
2012-10-05 20:55
#1

Jag läste er uppsats och jag måste ge er beröm för en mycket initiativrik och insiktsfull studie! Det är på tiden att samhället slutar stirra sig blind på heteronormativt partnervåld där kvinnor är uteslutande offer och män uteslutande förövare. Det är en förlegad och även skadlig syn som helt osynliggör vissa grupper, vilket är helt oacceptabelt.

Kudos till er!

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[tramstrasa]
2012-10-05 21:17
#2

tack vad roligt att du läste den.

absolut det är väldigt sällan som det pratas om annat våld än när en man slår en kvinna och tar man upp det blir man ofta ner skjuten och folk tycker att man är helt dum i huvudet.

något som är tråkigt är att det inte finns något skyddat boende för män hetero eller HBTQ även om de har samma fysiska möjlighet eller fysiskt övertag utesluter inte det att det kan finnas ett verkligt hot mot dessa män.

man kan hoppas att detta förändras för alla individer som lever under hot. alla ha rätt att få känna sig säker oavsett sexuell läggning eller könstillhörighet vilket inte är en självklarhet i dagens samhälle.

Tawny
2012-10-12 12:27
#3

ska läsa när jag får tid :)

var också inne på att bli socionom ett tag..

Gronstedt
2012-10-12 13:18
#4

Ja jösses, om samhället kunde oroa sig för "våld inom förhållande" eller "våld mot person i emotionell/social/ekonomisk beroendeställning" i stället för detta patetiska "mäns våld mot kvinnor" …

[tramstrasa]
2012-10-12 19:49
#5

vad roligt Tawny :)

jo socionom är ett väldig givande program och rekomenderar det varmt.

Gronstedt håller verkligen med det är så många som missas om man bara fokuserar på mäns våld mot kvinnor, men det är tyvärr så det ser ut och det är mycket på grund av att roks har fått några politiker på sin sida därför är fokuset snedvridit. Kan rekomendera dokumentären könskriget väldigt intressant.

Upp till toppen
Annons: