Annons:
Etikettreligion-och-hbtq
Läst 3271 ggr
[WickedAlly]
2012-10-12 13:10

Homo, Bi och Kyrkan

Läser till präst och vi började diskutera hur det är med homosexuella och mottagandet i kyrkan. Jag är själv gay men har inte mött något större motstånd alls, läser ju till präst så det är ju tur det, hehe. Men många verkar vara av åsikten att alla homosexuella blir nekade att delta i kyrkan eller åtminstone inte blir trevligt bemötta, medan jag menar att svenska kyrkan idag är ganska öppen trots vissa stolpskott som är av den gamla skolan.

Är det någon här som är öppet gay och dessutom kyrkligt aktiv? Hur upplever du att du har blivit bemött?

Annons:
LaSadie
2012-10-12 13:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Är inte kyrklig aktiv men har en bild  Skrattande

[WickedAlly]
2012-10-12 13:28
#2

Haha, sjukt bra :)

Tawny
2012-10-12 13:38
#3

man får väl lätt den uppfattningen om man inte själv är ickehetero och hänger i kyrkan mycket, utan bara läser tidningar etc.

det säljer ju lite fler tidningar att skriva vad åke green pysslar med än att intervjua massa folk som svarar "vad jag tycker om homosexualitet? ja inget speciellt, bryr mig inte direkt. står i bibeln att det är fel säger du? ja där står mycket knasigt. du har väl inte kläder av olika sorters tyg på dig, t.ex.?"

jag hänger inte i kyrkan heller, ska sägas :)

joh 3:16 dock :)

Wony
2012-10-12 13:44
#4

Jag själv är varken öppen eller särskilt aktiv (plus att som transperson vet jag inte om det är relevant?) inom kyrkan, men har vuxit upp med en pappa som är präst, och har medverkat i ett antal saker, som körer och välgörenhet. Men jag har inte märkt av några stora uttalade problem. Kanske för att jag haft tur och besökt "bra kyrkor"?

Hur som helst lär det nog vara som så att de bra sakerna hör man inget om, medan man hör överallt om skandaler och mobbing, osv. Det säljer bättre.

Camillhe
2012-10-12 14:57
#5

St Matteus i Malmö har alltid en regnbågsmässa i samband med Pridefestivalen varje år. I kyrkans körer finns flera HBT:are

Jag tror Svenska kyrkan, åtminstonde i större städer välkomnar människor oavsett deras sexuella läggning. Och det gör mig väldigt glad.

[Ambrosia]
2012-10-13 00:54
#6

Hej WickedAlly: Jo jag med i en kyrka där jag bor. Jag går i en kyrkgrupp varje fredag. Och diakonen och en präst som jag känner där, vet om att jag är homosexuell. Men dom har varit jätte välkommnande och accepterar mig jätte bra. De inkluderar mig i församligen och ser mig som den jag är. De är underbara.

Var i krykan i dag. Det var jätte trevligt. Vi satt och pratade om hur vi ville ha det efter döden.  Om vita arkivet och om man skulle ha gravsten eller ej. Och om hur vi tyckte begravavningar skulle vara. Ingen av oss är döende, men vi har erfarenhet av anhöriga som dött etc. Sen kom två begravningsentrepenörer in och fika lite med oss. Så vi fråga dom om lite olika saker. Det var intressant att höra lite hur de arbetar och så.

Vad kul du studerar till präst. Måste vara underbart. Hur länge har du studerat nu?

Må så gott.

Glad hälsning från Lisa Oskyldig

Annons:
[haku]
2012-10-15 20:52
#7

Jag tror det beror på kyrkan, det kan vara stora skillnader där! Själv skulle jag inte vara öppen inom kyrkan förutom regnbågsmässor o dylikt. Därmed inte sagt att det inte skulle kunna gå bra. Men jag är tveksam. Det krävs inte att man avviker så mycket från normen för att bli utfryst m.m. och jag är redan tillräckligt konstig som det är Tungan ute

Tawny
2012-10-15 22:21
#8

#7

varför vill du vara med i kyrkan om du behöver ljuga om vem du är?

eller ljuga och ljuga, men "mörka"..

jag fattar inte.. vad är så himla fantastiskt med kyrkor?

[haku]
2012-10-16 00:56
#9

#8 eeh… det var väl inte det som var frågan här eller?

Wony
2012-10-16 08:06
#10

#8 Man kan avvika från normen var man än är, oavsett om det är inom kyrkan eller inom en fotbollsklubb. Vad är då så himla bra med fotbollsklubbar om man blir utfryst där?

Det är exakt samma sak.

Har man ett intresse så vill man kunna vara aktiv inom det, oftast. Och varför skulle man då stoppas av att inte vara en del av normen då? Bättre är väl att inte berätta, om man nu tycker att det känns bättre så. Vill man berätta, så ska man, vill man inte, så ska man inte.

Henrika85
2012-10-16 14:36
#11

#9 Jag tror att det Tawny undrar är varför du vill vara med i ett community där du inte kan vara dig själv?

Det krävs inte att man avviker så mycket från normen för att bli utfryst m.m. och jag är redan tillräckligt konstig som det är Tungan ute

Det låter som att du måste spela en roll (alltså vara någon du inte är) för att bli "accepterad" i den här kyrkan/gemenskapen, och det låter faktiskt inte bra. Du förtjänar att vara del i en gemenskap där du kan vara dig själv fullt ut.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[haku]
2012-10-16 17:36
#12
#10 Ja, så uppfattade jag också frågan. Tyckte dock inte att inlägget handlade om varför just jag väljer att gå till en viss kyrka utan om hur jag kände mig bemött där och det var det jag svarade på. Att fråga varför jag går till kyrkan och vad det är som är "så himla fantastiskt med kyrkor" lät inte som en fråga som jag skulle vilja besvara när den är ställd på det viset.
Det finns egentligen inget ställe där jag kan vara mig själv fullt ut, jag kan utrycka olika delar av mig själv på olika ställen och i olika sammanhang. Hittar jag ett ställe där jag kan vara 100% migsjälv ska jag glädjeligen besöka det. Har ni några förslag på sådana ställen?? Jag menar, man går till restaurang för att äta, till gymmet för att träna, till kyrkan för att uttrycka sin religiösa övertygelse. Var ska man annars uttrycka den sistnämnda?
Jag anser mig inte spela en "roll" mer än andra människor gör hela tiden. Tvärtom, jag brukar visa mitt sanna jag mycket oftare än de som låtsas må bra hela tiden till exempel. Men någonstans måste jag få skydda mig också. "Alla förtjänar att vara del i ett gemenskap där de kan vara sig själva fullt ut" absolut. Men när detta inte är möjligt så får man faktiskt göra så gott man kan.

Jag kan inte påstå att det är fullt accepterat att vara religiös i HBTQ sammanhang heller för den delen. Men jag slutar inte besöka dessa för det.

[haku]
2012-10-16 17:36
#13

ok, jag vet inte varför bokstäverna blev så tjocka i förra inlägget…

Annons:
JohannaEkroth
2012-10-16 18:42
#14

Åh underbar bild. #1, får jag dela den på FB?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Ambrosia]
2012-10-19 19:49
#15

Höstlegenden: Hej. *Ler STORT*. Kul du är här. Vet inte om du känner igen mig. Vi skrev i samma forum tidigare ju. Ja visst var det en cool bild. Håller med.

Hur är det med dig? Tack för din vänförfrågan på FB. Accepterade den nu.

Kram från Ambrosia - Lisa Glad

JohannaEkroth
2012-10-19 20:00
#16

Hejsan Lisa! Nog kommer jag ihåg dig! Tack för du ville bli vän! Kyss

Kul att vi träffas här! Glad

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Ambrosia]
2012-10-19 20:25
#17

Höstlegenden: Hej. *Ler Ännu STÖRRE*. Vad kul du känner igen mig. Eller hur, jätte coolt vi träffas här. Glad Fint niceknam du har. Jag kanske skriver till dig på Facebook då. Vilken fin sida du har där. Kul du är tillbaka.

Kram från Lisa Oskyldig

JohannaEkroth
2012-10-19 20:30
#18

Lisa - Jag har varit här helatiden. Har bara bytt nick på mitt gama konto. Flört

Kram från Hanna

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Ambrosia]
2012-10-19 21:16
#19

Hanna: Jag har skrivit till dig på facebook nu. Så du vet varför jag inte svarar här.

Må så gott. Kram från Lisa Kyss

Michaela-N
2012-10-25 19:15
#20

Har inte läst alla svar.

Följer man Bibeln så står det ingenstans att det är förbjudet att vara homosexuell, däremot är homosexuella handlingar förbjudna. Tycker därför att det är lite konstigt att vara homosexuell och vara riktigt troende, inte för att det spelar mig någon roll, men man ska ju ha klart för sig att det inte är riktigt tillåtet. Fast ja, nu för tiden är folk inte så petiga med det.

För att inte få arga reaktioner så är jag kristen och konfirmerad men HELT emot att förbjuda homosexuella handlingar! Tycker verkligen det är helt galet.

Annons:
[haku]
2012-10-25 19:39
#21

#20 Alltså det står allt möjligt i Bibeln och det går att tolka på alla möjliga sätt.

Även om man är troende kristen kan man använda sig av något som kallas sunt förnuft. Det finns dessutom så otroligt många olika riktningar inom kristendomen, men kan vara troende men inte bokstavstroende.

Jag tycker det går alldeles utmärkt att vara homosexuell/ för homosexualitet och samtidigt vara troende kristen/annat.

Det jag tycker kan vara knepigt är att vara HBTQ person och kristen då många verkar vara arg på kristendomen och tycker att man borde förklara sig HUR man vågar vara med i en religion som är emot dittan och dattan och stå till svars för ALLT kyrkan har gjort genom tiderna….

För mig är min tro just en tro, något personligt och privat som ingen annan har med saken att göra. Om man vill diskutera kyrkan som institution då är det en annan sak. Men för mig är tro och kyrkornas olika åsikter två olika saker. Bara för att jag har en tro betyder inte att jag står bakom varenda knäpp sak varenda religiös galning kläcker ur sig. Jag kan bara stå för mina egna åsikter.

Upp till toppen
Annons: