Annons:
Etikettreligion-och-hbtq
Läst 2296 ggr
hippieflickan
11/6/12, 8:51 PM

Kyrkligt giftermål?

Jag och min sambo har beslutat att vi ska ta steget och gifta oss. Nu är det mycket prat och planerande igång. Jag skulle gärna resa utomlands och gifta mig på en strand eller typ bara gå till rådhuset eller dylikt men min sambo vill jättegärna gifta sig kyrkligt. Jag ser inte grejen med det gör ni? Vill du någon gång gifta dig kyrkligt? Varför i så fall?

Kan tillägga att vi båda är kvinnor.

Annons:
[haku]
11/6/12, 11:29 PM
#1

Det är väl olika för olika personer… Alla som gifter sig i kyrkan gör det inte av samma skäl förstås… Varför vill din sambo gifta sig kyrkligt? Varför vill inte du det? (det är hypotetiska frågor, jag menar inte att du behöver förklara just här…)

Det kan vara så att man har haft den bilden i huvudet av hur ett bröllop ser ut o då har kyrkan ofta varit inblandad hittils. Det kan vara av religiösa skäl, kulturella skäl… Ja, listan kan göras lång…

Jag hoppas ni hittar en lösning som passar er båda så ni blir nöjda :)

[WickedAlly]
11/7/12, 11:17 PM
#2

Jag vill gifta mig kyrkligt, studerar till präst och känner att mitt kall finns i kyrkan. Om min partner dock skulle vara mycket emot det skulle jag följa hennes önskan, anser att det är en större uppoffring att gifta sig i kyrkan, ett ställe vars värderingar och tro man inte delar, än det vora för mig att gifta mig på en strand till exempel. Kyrkan finns i mitt liv ändå.

Cafesinner
11/7/12, 11:44 PM
#3

Jag är verkligen inte kristen så då ser jag ingen mening med att gifta mig i kyrkan, på samma sätt som jag inte kommer döpa mina barn i kyrkan.

chiccco
11/11/12, 2:59 PM
#4

Jag har alltid velat gifta mig kyrkligt, för det är det som känns "rätt", tycker också att det ser mkt finare ut att gifta sig i kyrkan. Men det är ju från person till person

Afturelding
11/13/12, 5:36 PM
#5

Jag skulle aldrig kunna gifta mig i kyrkan. Jag har alltid tyckt att de är sjukt obehagliga. Jag och min sambo ska gifta oss borgerligt vid havet nästa år :) Jag har helst så lite med kyrkor att göra som möjligt. De senaste åren har jag bara varit i kyrkor vid begravningar.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Bumsibum
11/23/12, 1:12 AM
#6

för mig är de givet att gifta sig i kyrkan… (eller kan ju va på en strand, i trädgård ja var man nu vill)  men med präst.. (är inte troende men jag tycker de e finre så…. + att vi är lika mkt värda o gifta oss så, som hetron)

Annons:
Wony
11/23/12, 8:17 AM
#7

Jag anser ju att man gör som man vill! Jag har alltid tänkt att dagen då jag gifter mig så ska det vara pappa som hålla i det hela, men med tanke på att han inte är så pigg och kry längre och ettt giftermål troligtvis ligger några år framåt i tiden så känns det smått omöjligt.

Det är synd. Han är präst och jag har alltid sett upp till honom, även om jag själv inte är superkristen direkt.

[Sandi92]
11/26/12, 4:32 PM
#8

Skulle jag välja så hade jag inte gift mig kyrkligt, men om min partner gärna hade velat det så hade jag inte haft något emot det.

hippieflickan
11/27/12, 3:54 PM
#9

Vi pratade mer om det igår och hon sa att det verkade så mysigt och att hon vill ha det där "sagobrölloppet" i kyrkan med en massa folk, fina klänningar etc. Får väl ha det för hennes skull :)

Bumsibum
11/27/12, 5:32 PM
#10

NAAW jaa de tycker jag allt! Kyss, hur länge har ni vatt ett par?

Onslow
12/11/12, 11:16 AM
#11

Är personligen så mycket ateist man kan bli så vare sig jag gifter mig med en man eller kvinna föredrar jag ett borgerligt bröllop. :) Min käre morfar viger folk borgerligt så det är väl en dröm jag har, haha!

Grattis till dig och tjejen iallafall! Det blir nog perfekt vad ni än väljer. :) x

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

hippieflickan
12/11/12, 3:27 PM
#12

#10 Lite mer än ett år ungefär :)

#11 Tack så mycket! Vi har fortfarande inte bestämt oss men det börjar luta lite åt ett skogsbröllop, eller i alla fall utomhus. Nu är det bara frågan om vi ska ha präst eller hålla det borgerligt :P

Upp till toppen
Annons: