Annons:
Etikettkönskorrektion
Läst 2023 ggr
AmPremier
1/8/13, 3:37 AM

Hormoner

Hej. Jag är kille på 19 år som önskar bli tjej.

Jag tänkte på det här med hormoner. Måste man gå igenom könsutredning för att få hormoner eller kan man få det via någon annan?

Jag tänkte typ om man kanske man få ett recept av en endikrolog eller psykiatriker.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Anledningen till att jag frågar är att jag vill gärna börde leva som tjej men jag klarar inte av att ändra min klädstil eller så utan att känna mig sjukt äcklig, eftersom min kropp är så "killig"

Annons:
[haku]
1/8/13, 5:33 AM
#1

Hej!

Jag är nästan säker på att en måste gå igenom könsutredningen först innan en kan börja med hormoner och ev. operation -i de fall det önskas. Hela processen brukar ta ca 2år sammanlagt…

Du kan läsa mer om detta här (om inte du redan läst på den sidan)

om hormoner kan du läsa här

[haku]
1/8/13, 5:49 AM
#2

Får jag fråga vad det är som du upplever som "killig" med din kropp? Jag undrar eftersom vissa saker skulle en möjligtvis kunna tona ner en aning -på olika sätt, i alla fall tillfälligt medan du väntar på utredning, hormoner osv.

AmPremier
1/8/13, 8:32 AM
#3

Grov hud, Rak kropp.

Antagligen mycket med fettdistrubition.

Och ansiktsform. Även om läkare säger att det inte ska ändra sniktet så mycket så verkar hela internet och andra som gått igenom det verka säga emot.

Men det är också en stor del av små skillnader som jag inte riktigt kan sätta tummen på. Men målet är ju att vara tjej i tjejkläder och inte en kille i tjejkläder som det blir nu om jag försöker.

Min temporära lösning är att klä mig väldigt könsneutralt, men det är ju inte det jag vill egentligen så…

[haku]
1/8/13, 2:59 PM
#4

Ok, då tror jag jag förstår lite mer… Ja, det är förstås inte lätt det här och självklart vill du inte vara "kille i tjejkläder", det låter helt rimligt.

Du ska givetvis göra det som känns bäst för dig, det finns ingen anledning att skynda på med kläder om det inte känns bekvämt.

Men jag skriver lite tips här ifall du skulle vilja testa. Känns de fel så är det bara att strunta i dem. Jag har sett dem på andra i liknande situation som du och tycker det har gjort stor skillnad i mina ögon.

I vissa fall kan kläder hjälpa till att "skapa" lite kurvor. T.ex. så kan en ha ett brett bälte högt i midjan, gärna med en tjockare tröja under, då kan en se lite mer "kurvig" ut. som här till exempel.

En annan sak är korsetter, de kan också fixa till en smula kurvighet.

Men jag tror att det viktigaste är helheten och att en känner sig bekväm, det kan ta tid att hitta sin rätta klädstil…

Det går också att googla på "mtf passing tips" där kan man läsa mycket om vad en kan göra för förändringar här och där. Är det något som känns fel för dig är det som sagt bara att ignorera. Det är ju vanligt folk som skriver dessa oftast och då är det ens enga åsikter en skriver, det är inte säkert att de passar alla…

Jag vet inte exakt hur öströgen påverkar kroppen men eftersom du är hyfsat ung så kanske det kan påverka mer än hos andra…

Och du har (som en annan här redan påpekat under din presentation) väldigt vackert hår! :) Det skulle du kunna använda för att "rama in" ansiktet och göra det mer feminint.

Hoppas det ska gå bra nu och att du ska får hormoner som du vill och allt stöd du behöver på vägen :) Skriv gärna hur det går för dig och så…

Jag håller tummarna!

AmPremier
1/9/13, 6:24 AM
#5

Jo. Bra tips och jag tackar för det :)

Men jag kommer nog vänta tills jag får hormonerna. Mitt ansikte är fortfarande lite "fyrkantigt" liksom. Jag har ju ialalfall turen att jag antagligen får hormoner innan jag är 21 så jag kommer förhoppningsvis påverkas en hel del :)

[WickedAlly]
1/9/13, 3:08 PM
#6

Jag vet inte om det fortfarande är så men förut så var väl ett av kraven för att man ska få göra ett könsbyte att man ska leva som kvinna/man ett år innan?
Eller gäller det bara operationerna kanske?

Fast jag är ju tjej och klär mig rätt könsneutralt så det måste ju räknas det också i och för sig :)

Annons:
iWontBite
1/9/13, 6:03 PM
#7

#6 Tror det gäller för att officiellt få byta, så det står på ditt körkort och så, inte för att få börja med hormoner. Dock kan det nog vara lurigt att få några hormoner om du redan kan visa att du är bekväm med att vara kvinna.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

[WickedAlly]
1/9/13, 6:39 PM
#8

#7 Ja, så kanske det är. Tror dock att det är inför operationerna också, så att man inte kan göra detta "impulsivt".
Måste googla, blev fundersam nu :)

AmPremier
1/10/13, 6:07 AM
#9

Jo. Det verkar vara jätteflumm med när/hur man får hormoner. Läkarna verkar vara mer fokuserade på operationerna.

Jag väntar som sagt gärna på operationerna, för att vara helt 100% superduper säker, men hormoner känns som att det skulle bara vara praktiskt nu.

Det verkar även vara så att man får hormoner och prövotid samtidigt, vilket verkar jättekonstigt. Liksom som att man ska börja leva som tjej innan hormonerna har fått någon riktigt effekt (eftersom det kan ta flera månader)

Nej, jag vet inte. Men jag ska prata med läkarna under första mötet på könsutredningen. Har äntligen fått min remiss nu så nu är det bara att vänta på svar :D

[WickedAlly]
1/10/13, 2:35 PM
#10

#9 Härligt att det går framåt!

Upp till toppen
Annons: