Annons:
Etikettfunderingar-hbtq-status
Läst 3193 ggr
Muusse
2013-02-04 21:14

Hur vet man?

Tänkte bara fråga hur ni för första gången verkligen insåg att ni var bi/homo? I efterhand är det många som inser att dom alltid har dragit sig till mer än motsatta könet. Men hur bestämde du dig för vad du är?

Annons:
[haku]
2013-02-04 21:48
#1

Ja, det är många som verkar ha den funderingen, jag bland annat…

Har alltid dragits till kvinnor, min första kärlek var en kvinna. Har också haft starkare känslor för dem än för killar. Men kunde inte acceptera den delen av mig själv…

Sen har jag gillat killar också, mer eller mindre…

Men det är svårt att säga eftersom man minns det man vill minnas. Det kan ha varit att jag haft känslor för kvinnor oftare än jag var medveten om men förträngde det, det är vanligt att förtränga saker o ting.

Nu när jag accepterar detta mer och mer så uppstår attraktion lite oftare, jag tillåter mig själv känna efter. Och nu känns inte killar lika intressanta längre och jag kan inte se mig själv med en kille i framtiden, även om jag inte kan utesluta att vissa attraktion uppstår någon gång….

Men jag kallar inte mig själv någonting egentligen. Varken bi eller annat. Jag har inte kunnat hitta något ord som passar mig…

Jag har aldrig sett mig som heterosexuell i alla fall. Och har alltid funderat över min läggning, det har alltid kännts att det finns något mer där under ytan…

CupcakeGod
2013-02-05 20:30
#2

Hur vet man att man är straight?

[haku]
2013-02-05 21:56
#3

#2 det får du nog fråga straigta om ;)

[Jens]
2013-02-10 08:18
#5

Hur vet man att man är heterosexuell ? Jag tycker #2 inlägg är så bra och det svarar på din fråga helt enkelt.

[haku]
2013-02-10 12:41
#6

Är det bara jag eller har ursprungsinlägget blivit betydligt kortare än vad jag minns det ifrån början? Detta verkar inte vara inlägget jag svarade på i första hand. Då verkade personen ha funderingar över sin egen läggning, inte forumets…

I alla fall så tror jag (vet inte säkert) att det TS menar är när man bestämde sig att kalla sig för en viss sak, inte när man bestämde sig för att vara det.

Att vara heterosexuell är tyvärr fortfarande normen så då misstänker jag att det är inget man tänker på eller reflekterar över.

Att ta steget till att kalla sig något annat än hetero är inte så självklart för många även om man kan ha tankar på att något inte stämmer. Och var gränsen går mellan olika läggningar kan också vara oklar, oavsett vad man kallar sig…

Problemet är, tycker jag, att det finns fördommar i alla grupper och även om man inte väljer sin läggning så kan vad man väljer att kalla sig öppet göra stor skillnad i ens liv…

Det verkar ofta finnas en sorts bitterhet mot "heterovärlden", vilket är också befogad många gånger, men jag tycker att bitterhet inte leder till något bra. Det finns också väldigt mycket fördommar inom gruppen HBTQ. Jag personligen har stött på mer fördommar inom hbtq-are än heteros.

Frågor om hur man kom fram till vad man har för läggning kan komma från olika håll. Och ifrågasättande likaså. Det är inte alltid de jobbiga frågorna kommer från hetero-världen. Jag har fått försvara min läggning många gånger för homos som tycker att jag inte är homosexuell nog att kalla mig det.

Så jag tycker inte man ska göra detta till en vi och dem fråga.

Annons:
Muusse
2013-02-11 19:18
#7

HUr vet man att man är straight? Man drar sig till motsatta könet? Ingen big deal med det liksom :) 

Det jag mer undrade var när ni för första gången fick tanken i huvudet "jag kanske är bi/homo osv" Vad var det som fick er att börja fundera och tänka på den linjen? 

Haha märker att jag inte är speciellt tydlig i mina frågor men #6 du svarade på det jag undrade perfekt 

Namiko
2013-02-12 11:27
#8

#7 Jag fick den tanken första gången när jag var 19, sådär 3 år efter att jag blev förälskad i en tjej första gången. Det kändes så naturligt för mig när det hände att det tog ett bra tag innan jag ens började fundera över det. Jag visste att jag var förälskad i en tjej men det var inget inom mig som sa att jag inte var straight ändå.

Kan dock ha att göra med att jag inte var särskilt brydd om att definiera mig alls förrän jag var 19-20.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Salish
2013-02-13 17:04
#9

Jag har ju alltid varit bi och har funderat på det i perioder sedan jag var 13-14 år. Under vissa perioder har jag varit jätteförälskad i killar och då tänkte jag att jag nog var hetero, ändå. Fast innan jag blev ihop med min förra kille hade jag en oseriös relation med en tjej (då var jag 16-17 år) och tänkte att jag nog gillade tjejer också men kunde inte riktigt acceptera det. Efter det har jag accepterat det mer och mer och nu när jag snart är nitton har jag helt kunnat acceptera min läggning och tvivlar inte ett dugg längre. Jag tycker bara att det är så svårt att hitta andra tjejer som jag, speciellt om jag vill ha riktig närhet till någon, kanske att ha en relation med, det är jättesvårt.

[MikeW]
2013-02-13 20:49
#10

#7 först fick jag det i tvåan. Då visste jag att jag gillade killar och visste att jag var homo.

Fast då under den tiden var det lugnt med mig, jag trodde att alla kände samma sak eftersom jag hade lite(många) gay moments med en annan kille :P

Fast sen lärde jag mig att inte alla kände så, och att jag skulle bli mobbad om jag kände det jag gjorde.

Så eftersom jag var ung, så försökte jag sluta känna så, jag trodde det var ett val, det funka inte direkt att sluta :P Så det var inte förens jag var 15 som jag accepterade det.
Är 16 nu.

Har försökt gömma det hela mitt liv, fast när jag var 14 så träffade jag en tjej, hon var den enda tjejen jag någonsin blivit kär i.

Har haft flickvänner förr, men aldrig riktigt känt något speciellt för dom.

Så när jag blev ihop med den tjejen, så trodde jag att jag äntligen hade blivit "botad" ifrån min homosexuella sida. Fast jag var ihop med henne ett halv år ungefär. Jag var tvungen att göra slut sen eftersom jag inte drogs till henne alls.
Jag bara slutade gilla henne mindre och mindre, och tillslut gillade jag bara killar mer och mer.

Jag testade även att ha sex med henne för att se om jag kunde bli "botad" så jag hade sex med henne, jag hade svårt att få upp den första gången för jag blev inte påtänd av henne alls.

Så jag hade sex med henne. Vi hade sex flera gånger efteråt. Fast det var inte hennes kropp som gjorde mig påtänd som jag trodde. Det var bara rörelsen som gjorde mig kåt.

Sen slutade jag bara att gilla henne, vet inte varför fast det bara slutade.

Så jag gjorde slut efter typ 1 månad.

(tro inte nu att jag använde henne som något sex objekt. Jag älskade henne verkligen under denna tiden, så det var med känslor och allt)

Alla mina känslor för henne försvann. Och har aldrig blivit kär i en tjej efter detta.

Så när jag var 15, då bestämde jag mig för att acceptera vem jag var, för det gick verkligen inte att ta bort mina känslor. Och jag försökte till och med runka åt tjejer för att ta bort mina känslor för killar.

Gick inte direkt. Det slutade bara med att jag tänkte på en kille.
Och för att vara helt ärlig, en fi**a ser äcklig ut enligt mig :P (sorry tjejer)
Gillar ingenting med tjejer.

Så nu är jag fullt öppen gay <3 :P

Blev lite mycket nu, sorray för det xP

PiganX
2013-02-16 16:52
#11

Jag är Bisexuell, men kan inte säga att jag alltid vetat eftersom jag inte alltid funderat särskilt mycket på det. Jag har alltid dragits till både tjejer och killar på samma sätt, jag har inte funderat så mycket över det egentligen. Och eftersom det är "vanligare" att folk var hetero så blev det en självklarhet att jag bara träffade killar och blev kär i dom. (Jag vet ju att det nuförtiden är minst lika vanligt med andra sexualiteter och att folk är öppna med det, men det jag menar är att de flesta inte vågar komma ut förrän senare i livet). Att jag kunde känna mig attraherad av andra tjejer tänkte kanske berodde på att jag hade nån period eller så, och att alla andra också kände så fastän ingen pratade om det. 

Det var inte förrän jag träffade en annan Bisexuell tjej på ett behandlingshem som jag började inse att jag kanske också var bi, och inte hetero. Kände mig otroligt attraherad av henne, fanns något extra mellan oss men vi gjorde inget av det. Och när jag flyttade hem så tänkte jag att det var en engångsgrej, känslorna upphörde när vi inte träffades längre och jag gick tillbaks till att tro att jag var hetero. 

Sen träffade jag en tjej i slutet av förra året, det började med ett fyllestrul men efter det kunde jag inte sluta tänka på henne, och det var nog då det slog mig på riktigt att jag är bi. Nu är vi tillsammans, och det känns så otroligt rätt. 

Mina vänner tog det bra när jag kom ut, samma med min familj. Ingen brydde sig särskilt mycket, det kändes bara helt naturligt. När jag berättade för min tjejkompis sa jag bara "jag är bi", och hon sa "jaha". Inget mer med det haha!

[snöflingor]1
2013-02-21 13:23
#12

Jag förstod redan då jag var 11 år att jag gillade tjejer,men jag sa inget till någon förrän jag var 20 år…

nlinds
2013-03-14 15:42
#13

jag visste till 100% säkert när jag fick känslor för en tjej, och senare ett sexuellt förhållande och sedan ett helt vanligt förhållande med denna tjejen. hehe :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
Kimji
2013-03-14 16:33
#14

Jag har på ett "teoretiskt plan" varit Bisexuell sedan sena tonåren. Dvs jag har varit öppen för att vara med tjejer också men aldrig egentligen haft känslor för någon. Är nu 26 och de senaste 2 - 3 åren har min bisexuella sida fått ta mer plats och jag är som jag skrivit i en annan tråd väldigt kär i en tjej as we speak. Egentligen är jag väl mer Pansexuell men ingen vet ju vad det är så det kallar jag mig oftast inte =P

Som så många kan jag nu se tillbaks på yngre år och inse att jag varit lite småkär i flera tjejer utan att ha velat erkänna det för mig själv då.

[Morfalum]1
2013-03-14 17:17
#15

Första gången är ganska intressant, minns det tydligt, jag måste vart 14, 15. Jag såg ett klipp med ett band jag gillade, kom på mig själv med att tänka: Damn, vilken het man. Blev självmedveten, "Vad tänker jag? Men shit, vilken grej". Vart sjukt glad då för jag kände mig så speciell.

Men jag har nog alltid vetat om det, jag har relaterat till många killar/män på ett annat sätt än de relaterat till mig, det är skönt att sätta ord på det. Jag är Bisexuell!

Upp till toppen
Annons: