Annons:
Etikettallmänt
Läst 1068 ggr
Salish
2013-02-06 18:24

Inte så tolerant längre...

Happ, där fick jag reda på att min mor var intolerant mot transpersoner och andra som inte vill följa könsnormerna. Efter ett konstaterande att jag inte tänker ha klänning på studenten utan kostym ledde till att hon tror att jag vill byta kön och att jag klär mig som en kille "bara för att det är roligt". Jag blir så j*vla arg! Hon vill verka så öppen mot alla oavsett sexuell läggning eller etnicitet men när det kommer till folk som inte beter sig eller klär sig efter vad de sociala reglerna säger åt en att göra efter sitt biologiska kön var hon inte så öppen längre. Jag är inte Transsexuell. Att bära killkläder… Det är inget jag gör för att jag tycker att det är "roligt", det är något jag gör för att jag verkligen inte trivs i typiskt kvinnliga kläder, för det är inte jag.
"Du kommer vara den ENDA tjejen som inte har vit klänning!"
Och? Jag är väl fri att göra mina egna val. Uppmuntra mitt eget tänkande istället för att försöka trycka ner mig i en roll där jag inte hör hemma.

Någon som har råkat ut för liknande kommentarer av sina föräldrar, och hur hanterar man det?

Annons:
Cafesinner
2013-02-07 13:10
#1

Åh sådant suger! Jag stormade rasande ut från en släktings födelsedagsmiddag och gick hela vägen hem för att vi hade en diskussion angående skillnaden mellan Bisexuell och Pansexuell. De totalignorerade mina argument/åsikter, garvade åt mig och öppet hånade mig.. gjorde narr av hela grejen. Mamma tyckte sedan jag var astöntig som gick där ifrån, men jag bara kokade.
Inte bara känner jag många människor som är pansexuella, och skulle bli mycket förolämpade av vad hon sade - det kränkte även mig personligen för det är "min" värld hon stampar på. Där jag äntligen känner mig hemma och där vi står upp för varandra. 
Jag smsade henne sedan (för jag kan tycka att skriva är lättare än prata om man inte vill bli avbruten) och förklarade varför jag blivit sårad osv… Och det blev bra mellan oss men ja… jag hade också blivit arg om jag var du.
Min bästa vän gick i shorts och kavaj till sin avslutningsbal i nian fast alla andra hade klänning - ascoolt ju!:) Stå på dig, och var tydlig med hur det ligger till. Enda sättet att agera på.

Kimji
2013-02-11 11:45
#2

Salish - Min mamma är sådär om allt. Inte bara sexualitet utan allt som får en att sticka ut. Jag brukar för det mesta bara ignorera det eftersom jag vet att hon är så för att hon bryr sig. Att hon är orolig att jag ska bli dåligt behandlad eller diskriminerad. Men visst, det kan vara väldigt påfrestande.

Din mamma tänker säkert likadant. Så försök att prata om det istället för att bli arg. Hon tror att hon gör det bästa för dig även om det blir fel.

Salish
2013-02-11 12:50
#3

Ja, det är väl så. :/ hade jag inte velat sticka ut hade jag ju inte gjort det jag kände för och inte varit öppen med sexualitet och könstillhörighet och sånt.

Upp till toppen
Annons: