Annons:
Etikettallmänt
Läst 867 ggr
Muusse
2/11/13, 7:11 PM

Hjälp!

Min kompis har precis börjat inse att hon är bi och hon tycker det är jätte jobbigt. Hon vågar inte acceptera det och hon tror att alla kommer börja snacka om hon kommer ut. 

Jag själv kom nyss ut för mina föräldrar och vänner, men känns ändå som att jag behöver lite tips (om någon har), om vad jag ska säga till henne och hur jag ska kunna stötta henne på bästa sätt?

Lite tips vore alltid bra. Försöker så gott jag som jag kan finnas där för henne under tiden (y)

Annons:
miracle
2/11/13, 9:04 PM
#1

Jag har varit där ett tag nu. Bytt från frikyrkovärlden till HBTQ världen. Och det har gått mycket bättre än jag trodde. Var helt säker på att folk skulle börja snacka och att det skulle bli konstigt. Men knappt någon har reagerat. Förhoppningsvis går det mycket bättre än man först tror. Jag har inga råd att ge om vad man kan ge för råd, förutom att det ofta går bättre än man tror.

[haku]
2/12/13, 3:35 PM
#2

-inte pressa att komma ut.

-bete dig som vanligt mot henne (en självklarhet kanske)

-ställa försiktigt frågor som kan ge henne en chans att berätta hur det känns… det hjälpte mig i alla fall, när någon frågade till exempel om jag gillade någon, vad det var i personen jag gillade, då fick jag en chans att uttrycka det jag kände, reflektera, få bekräftelse… ja, du fattar nog

-men också respektera om hon inte vill prata om det. Ibland behöver man tid i lugn och ro.

Sen är det ju du som känner din kompis mest…

Är du osäker så skadar det nog inte att fråga henne vad hon behöver… du kanske får lite tips därifrån också :)

Upp till toppen
Annons: